Rökigt
Varför smakar så många sydafrikanska viner rökigt? I love it! Men jag undrar bara varför.
Sitter just nu och dricker ett glas Two Oceans, Shiraz/Cabernet/Sauvignon.
Skål 

Det har inte jag funderat på nu måste jag ju köpa en flaska rött av Two Oceans har bara provat det vita tidigare.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Hehe 

Tittade runt lite på nätet, det finns tydligen en teori om att det är ett virus som gör vissa sydafrikanska viner lite rökigare.
Schysst virus i alla fall 

Röksmak i vin beror på hård rostning av ekfat eller att solen nästintill brännt druvorna i vingården. Olika jordmåner kan också ge rökiga aromer.
Det är tydligen druvorna Pinotage och Shiraz som ger den rökiga smaken på sydafrikanska viner om det jag läst stämmer.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Tack så mycket för info 
Ok, då vet vi!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Enligt Marianne McKay (Department of Oenology and Viticulture, University of Stellenbosch) så finns det några olika teorier kring varifrån aromen kommer, och troligtvis så är det flera faktorer som samverkar. Detta samtidigt som fenomenet verkar minska i omfattning.•
* Flyktiga svavelinnehållande ämnen såsom dietylsulfid, dimetylsulfid, metyl- och etylmerkaptan, och merkaptoetanol är alla kända för att ge gummi och brända aromer vid olika koncentrationer i olika matriser. Olika jäststammar påverkar bildningen av divätesulfid vilket i sin tur i senare kan leda till bildning av dessa flyktiga svavelföreningar.
* Vinmakare blir mer och mer medvetna både om problemet och hur olika jäststammar påverkar, vilket också säkert är en orsak till att problemet verkar minska i omfattning.
* "Brett" (kontminering av jästsvampen Brettanomyces) kan troligen bidra till den rökiga karaktären genom att öka halten flyktiga fenoler, såsom etyl- och vinylfenoler.
* Speciellt tycks viner gjorda på Cabernet och Merlot vara känsliga, vilket troligtvis beror på att dessa tenderar att ha en örtighet som i kombination med svavelinnehållande föreningar ofta verkar ge en gummiliknande arom.
[ efter mailbrevväxling juli 2010 med Marianne McKay ]
Tack så mycket för info!