Vin iFokus

Vin

Etikettallmänna-frågor
Läst 2444 ggr
SofiaWe
0

Gröngöling på vin

Hej!
Vill bara se om nån har några tips på goda vin som passar mig som inte är så van med vin eller alkohol överhuvudtaget?

Jag tycker det ser så gott ut med ett glas vin och jag vill verkligen hitta nått jag gillar men jag är lite mesig på vinsmaken… :) 

Hjälp! :D

Åsa S
0

Halvtorra vita viner med kl 5-6 i sötma är nog de viner de flesta nybörjare brukar börja med är många som tycker torra viner är surt i början. Halvtorra vita viner funkar bra till många fisk och skaldjusrätter + till lite starkare rätter typ asiatisk mat. De flesta halvtorra vita vinerna hittar man bland de tyska vinerna. Vill man ha något rött skulle jag föreslå nån zinfandel, röda viner är torra men just zinfandeldruvan uppfattar många som sötare och lite syltig i smaken.

SofiaWe
0

Tack så mycket! Då ska jag testa dom!

Åsa S
1

Den är helt OK även om jag själv föredrar Moselland sorterna bland de billiga halvtorra vita vinerna

(vill man ha en riktigt gott och lite dyrare halvtorrt vitt vin så är Dr L riktigt bra)

SofiaWe
0

Okej! Jag får testa mig fram :)

Hawknestgrove
1

OCh bland de röda milda så prova gärna Merlotviner.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SofiaWe
0

Okej tack! :)

Hawknestgrove
0

Sen har äntligen Wildbours Rock kommit på flaska. Ett ypperligt lite torrare riesling.

fotoninja
0
Hawknestgrove
0

#9 absolut. Finns ju många varianter både rött vitt och rose. Ett prisvärt vin anser jag.