Vin från Rumänien
är inet så vanliga. Hittade detta på Bolaget…
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2620&Butik=273
däremot, så fick jag en flaska från Tyskland som bara var så god!!!!
Zestrea Wurfatlar, feteasca negra. röd, halvsöt.. smakens….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
fanns som beställningsvara på denan sida. sidan 25

Vad jag förstått så verkar man ha en förkärlek till att göra lite sötare rödviner i Rumänien. Vinet som man har på systemet har jag inte druckit. Men jag har varit i Rumänien och druckit deras viner. Kan inte direkt säga att jag blev ett fan av vinerna. Sedan var det väldigt spretig kvalitet. Vissa viner ville man knappt dricka upp, andra var okej.
Minns en kväll då jag satt och drack ett hemskt vin i det hus som greve Dracula föddes. 
haha, då var det säkert blod du drack…. han serverade ju blod till sina gäster, säger sägnen….. Hopas jag får mitt goa halvsöta vin nu när vår kompis kommer upp igen från Tyskland!!!!

våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
ja läs på om Greve Vlad…… Dvs Dracula

Jaaaa… hmmm… vad var det i glaset egentligen? Det var rött som blod. Det var lite sött som blod. Det var inte speciellt gott… Uuuuh 
Minns att Vlad Tepes var populär i byn, bilder, tavlor och statyer på honom nästan överallt.
Jag fastnade i turistfällan och köpte en tröja med hans motiv på. 
hahaha! hur är det Pilgrimen, mår du dåligt av vitlök och kors?
Var i Rumänien för inte så länge sen och variationen av vin är enorm. Man kan hitta riktiga godbitar om man bara sållar lite bland alla de mindre bra. Vi lärde oss fort vilka producenter man skulle hålla utkik efter.
Tyvärr är det däremot nästan hopplöst att hitta i Sverige, men det går att hitta några riktigt goda rumänska viner på beställningssortimentet. Jag blev mycket glad när jag hittade dom och dricker en hel del rumänskt vin nu.
Sök på SEC de Murfatlar eller Trei Hectare. Båda dessa viner är riktigt goda och går att få hem till Systembolaget, tror det finns några till från samma producent.
ja och den jag tipsade om i grundinlägget är inte dum heller! har precis avslutat ett glas och stänger ner här…. Gillar det här lite sötaaktiga… MArianne, toppenrött vin! Ska du absolut prova!!!!!

va falls?…. aha….får försöka testa det nästa helg för nu har jag tills sambon kommer hem igen…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
väldigt god, ska jag säga. Nu får vi se vad André har med sig från Tyskland när han kommer upp igen!!!
Är det vinet Zestrea Murfatlar Merlot du menar? Jag hittade det här nu när jag letade : http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=72926&Butik=0&SokStrangar=R%u00d6DA+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a
Måste testa att beställa ett sånt pack också, för det har jag inte provat än. Såg att det fanns i vitt också, har du provat det också?
Det fanns en del att läsa om vin från rumänien på en sida som heter www.leviimport.se också. Det verkar vara de som importerar de här vinerna.
Tack för tipsen, för nu kommer jag ha att dricka ett tag framöver…:)
verkar vara ett liknande.. men det står inte merlot på min flaska som du ser. utan Feteasca Negra. här är den du menar…
http://www.leviimport.se/Sortiment/zestreasortimentmerlot.htm
och här är druvan….
http://www.leviimport.se/Sortiment/treisortimentfeteasca.htm
så jag hoppas att kompisen hittade rätt nu, för jag bad honom köpa med sig till mig!
så, tack!!! nu har jag beställt en kartong!!! Jättemycket tack för hjälpen!
nu har jag fått hem den. det är som sagt Merlotdruva och detta vin är Demisec. inte demi dulce. så nu ska det bli spännande att prova!
kan tala om, att jag tyckte inte denna demisec var lika god som den jag fick från tyskland. MEn det blir lagom presenter till bekanta här runtom. Inte alla förstås……men tre stycken är redan presentförpackade.
Beställde hem och testade jag med. Tyckte den var rätt god, men framförallt sambon blev till sig :) Vi testade den kyld också, det var riktigt gott.
Men den kunde inte mäta sig med Trei Hectare Feteasca Neagra (druvan du gillade) som också finns att köpa i Sverige - det är ett riktigt gott vin.
Synd att inte den andra du pratade om verkar finnas i Sverige, men man kan kanske skriva till importören och fråga?
men den där trei hectare var ju väldigt dyr……
Ska skriva till importören och se om de kan ta in även den andra Zestrean du fotat, blev ju lite nyfiken på den med. Det är ju spännande med sådana här viner som är lite ovanliga. Hade du provat det vita också? Zestrea provade jag aldrig i Rumänien.
Trei Hectare är rätt dyrt, men det är det faktiskt väl värt tycker jag. Har druckit det i Rumänien och blev jäkla glad när det fanns här med. Fast det är i och för sig torrt till skillnad från Zestrean.
#22 nåt du behöver veta mer om just den importerade flaskan? undrar så vad det där betyder, Sticla de1.000000 de ron….
Nej, det borde räcka med namnet Zestrea och druvan Feteasca Neagra och producenten Murfatlar.
De där klisterlapparna såg jag massor av i Rumänien, och jag tror de är en del av någon tävling av något slag som Murfatlar arrangerade. Sticla tror jag betyder flaska och ron är den rumänska valutan. Så förmodligen kunde man vinna en jäkla massa pengar med rätt nummer på klisterlappen. Vi drack en hel del olika vin från Murfatlar då vi var där och alla hade de där klistermärkena på sig. Men vi kollade aldrig om vi vann något :)
Skulle just beställa fler Trei Hectare Feteasca Neagra men såg att de var tillfälligt slut, så typiskt inför julen. Men jag beställde hem av den vita Zestrea och ska prova den med istället.
Ok, ja nu såg jag att det var en klisterlapp…. öppnade den men blev inte klokare.man skulle tydligen smsa nåt nummer till nånstans….
Har pratat med importören och frågat om Zestrea Feteasca Neagra. De hade funderingar på att ta in vinet, men det var inte högst på deras lista över kommande produkter från Murfatlar. De hade fått många förfrågningar på andra produkter som var aktuella först. Men det går tydligen att göra nåt som heter privatimport via dom. Då kan man be att få in vilket vin man vill från Murfatlar. Då kan de hämta hem det vid en kommande leverans. Men som jag fattade det blir det rätt dyrt om man inte köper ganska mycket av samma vin.
Förstod inte riktigt hur det går till, men jag tror man gör det via Systembolaget och får hämta ut beställningen på Systembolaget sen också.
Ok….. kan ju tänka mig att köpa kanske 12 flaskor, men en hel pall det verkar vara överkurs….vem är importören? För jag tar gärna in privat, bara jag slipper köpa en hel pall
Jag skrev till info@leviimport.se. Man behöver absolut inte ta in en hel pall, men tar man bara in några få flaskor så blir det nog rätt dyrt. Skriv och fråga så kan de säkert ge en prisuppgift i alla fall.
Ska komma ihåg att skriva till dom igen jag med, de kanske kan ta in öl från Rumänien också, det hade varit riktigt kul det med :)
Ok tackar!!!!!!
Försökte göra en privatimport en gång men det blev alldeles för dyrt så jag avbröt. Dock sa leverantören att det blev resor billigare om man beställde viner från producenter som de kontinuerligt gjorde infrakter ifrån, var inga problem att slänga med en extra låda. Men man får ju i så fall vänta tills de gör en sådan infrakt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nån som provat privatimport och har lite erfarenhet av det?
bara via nätet en gång…. och det funkade
putt
Hallå:) Mindes att det pratades rumänska viner här. Läste en artikel i DN om ett rumänskt dessertvin som tydligen skulle vara väldigt bra så jag beställde en flaska som kom idag. Var tvungen att smaka direkt och det var verkigen en positiv överaskning. Verkar vara ett riktigt smuttarvin:) Det heter Lacrima lui Ovidiu 12 tolvan står tydligen för hur många år den lagrats i ekfat.
Trevligt.. Lacrima, om jag inte har fel, så betyder det tårar? på latin?
Japp, du kan din latin:) Enligt vinguiden.com betyder det Ovidius tårar. Han var tydligen en Romersk poet som landsförvisades till Rumänien…
haha, född katolik, så det har fastnat en hel del latin i hjärnan.
tackar!!!