Hur urdumt som helst....
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
fattar inte vitsen. Jag menar, om jag köper enlitersvin som kostar runt 50 kr, vad är det då för vinst?

De vill att folk ska sluta handla i sverige och åka till tyskland istället….
det är väl därför de vill höja ?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
jupp. lutar dit. de vill höja med 30% på boxarna. vilket betyder, att en box som vi söger kostar 180 kr kommer att kosta 234 kr… Deutschland here I come…..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Personligen skulle jag inte kunna bry mig mindre då jag inte dricker nåt längre och har heller aldrig gillat vin. Så mig drabbar det inte.
Men på ett sätt tycker jag att det är bra för det kanske kan få helg pimplarna att minska liiite på drickandet. Alltså vuxna som pimplar vin fredag och lördag var eviga vecka. Men å andra sidan är det deras problem och inte mitt! Alkisarna som kostar samhället en jäkla massa pengar kommer ju inte sluta dricka sin billiga sprit för att lådvinet blir lite dyrare ;-)

Drabbar knappast mig, jag dricker vin ytterst sällan, men resonemanget: kostar som tre flaskor och innehåller fyra, det är ju för tusan en plastpåse med vin inte en flaska, klart att det billigare förfarandet skall vara billigare i pris
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jo visst är det vettigt att ett billigare förfarande skulle kunna ge lägre pris, men hur mycket kan ju diskuteras. Att tappa på flaska är inte något särskilt dyrt förfarande, medan lagring på flaska av årgångsviner rimligen har en högre kostnad.
När det gäller plastpåsen i kartong, har den en fördel som gör att man får större "nytta" av produkten, eftersom den inte surnar när man tappar enstaka glas och låter den stå, medan ett flaskvin i regel blir dåligt om man tar ett glas i taget och låter den stå halvt fylld med luft. Det har förekommit, och någon gör det kanske än, att man häller över vinet på mindre flaskor för att kunna spara det lite längre efter att ha tagit en del av det. Det har också förekommit att man fyller upp flaskan med glaskulor, vilka förr fanns i nästan alla färghandelsaffärer. När luftvolymen i flaskan är liten surnar det inte så fort.
Så rimligen borde vinet i plastpåse kanske ha ett något lägre pris, men ändå i stort sett samma som motsvarande mängd på flaska, om man inte avser att ge mängdrabatt. För den som inte dricker mycket är lådan en bättre förpackning, eftersom kvalitśn inte försämras när man har tagit en del av innehållet, och det är betydligt mindre slabbigt än att tappa om vinet på mindre flaskor.
Ändå, så förstår inte jag hur de räknar. För om man jämför vin som har lite kvalitet flaska och box, är det egentligen någon skillnad? KEtang, om man klassar någon som alkis, att bara för att någon dricker 2-3 glas vin en fredag och lördag, då är du nog lite fel ute. och vi som skriver här inne, vi gillar vin, annars hade vi inte skrivit här….och #6 du har rätt. Sedan är faktiskt boxen ur miljöperspektiv ett bättre alternativ. i synnerhet efter det, att Systembolaget tog bort panten på sina flaskor. Vill man dricka riktigt billigt och inte är intresserad av att det ska smaka gott alls, då brygger man sitt eget snabbvin. Vilket jag inte känner för, då det oftatst inte smakar något vidare.
här var det inga fler förslag?
ingen som har åsikter
putt
inga röster?
putt
har ni somnat på färjan alla?
Tycker att det är bra att man höjer priserna på de billigaste boxarna.
Har själv inget problem med att betala för bra grejor.
De flesta alkoholister dricker faktiskt inte dålig, billig sprit (i början). De flesta alkoholister är vanligt folk. De flesta av oss känner, eller känner till någon. 10% av Sveriges vuxna befolkning har, eller kommer att få ett beroende (inte alla av alkohol).
Känner man inte någon, eller inte har sina aningar om någon som kanske dricker lite för ofta eller för mycket, då blundar man nog för verkligheten.
mvh Martin
Dessutom får man inte egentligen ha en rabatt på alkohol, enligt svensk alkohollag.
Det skulle aldrig fungera på krogen: Köp 3 glas vin, få det fjärde på köpet.
Undantaget är "happy hour", då man samtidigt måste ha mat till rabatterat pris.
mvh Martin
Det vet jag att man inte får, och det är bra. Sen kommer vi till kärnfrågan, är ett billigt vin dåligt bara för att det är billigt? Inte alltid. OCh Ok, så himla billigt är det ju inte. Jämför de billigaste på enliters, så är det väl knappt någon skillnad. Ett undantag då, Zimbali. kostar väl fortfarande 129 kr….
Jag uppfattade inte det som kärnfrågan, utan bara att mängden vin skulle kosta lika mycket. Man kunde ju förvisso behållt priserna på bagarna och sänkt det på flaskorna så hade man fått samma effekt, men någonstans så är ju Systemet ändå ett vinstdrivande företag så det var nog inte aktuellt. :o)
mvh Martin
Ja och jag jämför, med s k billigt vin på enliter och en treliter och då skiljer det inte märkbart.

Först skriver dom i sin egen tidning hur miljövänligt lådorna är, sen vill dom höja priset på miljöalternativet.
#14, 15 boxviner gör ingen till alkolist och inte lågt pris heller, för innan man är fast som missbukare då har man råd och sen är levern i så dåligt skick att man inte tål så mycket.
Jag försöker välja miljöalternativet när det gäller förpackingarna och köper jag då en box som varar länge så ser jag inget fel i att det är billigare för att förpackningen och frakten är billigar.
Ända gången jag köper flaskor ä när vi har gäster (bjuder många) för flaskor är lite festligare tycker jag och då får miljön göra ett litet steg tillbaka.
Nä, men de är farliga! Man ser inte att nåt händer…MEn jag lurar mig själv genom att tappa upp en flaska. Sen glömmer jag boxen och då är åtgången normal. MEn å andra sidan, så är jag likadan med choklad. Så länge asken/kakan är obruten ätr den inte intressant. MEn öppna den? Oj vad fort den går åt…..Samma syndrom hade jag när jag rökte. Ingen ekonomi att köpa en limpa. Den gick åt på en vecka. Annars så gick det aldrig ens ett paket om dagen, när jag köpte färdiga cigg.

#20 då ska man hållas sig till en flaska eller ännu hellre ett två glas, men vi som inte har det problemet bör ju inte bli extra beskattade för ett miljö alternativ. Fler en litare och av lite bättre kvalité är nog ännu bättre då.
Det är ju faktiskt så att även renat är billigare i större flaska 
JA, jag är livrädd att trilla dit. Så det är mitt sätt att hantera det.
Hörde nu, på Höstbudgeten, att de inte lägger på alkoholskatten, men väl tobaksskatten.
Ingen som har något att säga där?
ingen som har åsikter+