Vin iFokus

Vin

Etikettövrigt
Läst 3353 ggr
Hawknestgrove
0

Hemkört från Systemet....

Vad tycker ni?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Jessica-B]
0

Tror sånt kan skapa och förvärra alkoholism om jag skall vara ärlig, så jag svarar Dåligt på den här frågan. Det får en att, i kanske skam, slippa synas ofta på systemet. Man kan helt enkelt bli mer hemlig med alkohol på det sättet.
Det är min första tanke om det i alla fall. :)

Sen är det väl smidigt på ett sätt - precis som onlinepizza eller onlinesushi eller vad man nu kör på.., det är ju samma servicestil menar jag. Men i helheten måste jag svara "dåligt" på frågan.

[Jessica_91]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag svarade också Dåligt. Tänker på de dokumentärer jag sett med otroligt överviktiga människor som kan få hem skräp mat även fast de inte kan ta sig ut ur huset.

Visst vore det smidigt att kunna få hem ett flak om man planerar en fest hemma men det skulle nog göra det väldigt mycket lättare för folk att fortsätta med sitt alkoholberoende då det kan göras mer i smyg som #1 skriver.

Geru
0

Är väl inte systembolagets fel att dom vill erbjuda en service som efterfrågas väldigt mycket, speciellt om man bor långt ute på landet och liknande?

Alkolister har ett eget ansvar; precis som alla människor.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Jessica-B]
0

#3 Det är aldrig sagt att det är fel att dem erbjuder den servicen. Däremot finner jag det vara mindre bra, eller dåligt, som jag ju svarat på frågan, för att jag tycker att det negativa väger tyngre än det positiva. När det kommer till alkoholism så handlar det inte om brist på ansvar, utan snarare att man tappat fotfästet. (Alkoholism ses t o m. idag som en sjukdom, liksom andra beroenden.) Och har man tappat fotfästet kan det vara extremt svårt att ta sig till stabil mark, oavsett sits - men i det här fallet, vid beroende av alkohol.

Där emot ställer jag mig helt klart positiv till det som du säger - att det är praktiskt att handla på det viset om man är bosatt ute på landet, eller om man kanske inte har bil och ska ha en jätte inflyttningsfest, vid rörelsehinder, osv. osv. osv. Sen givetvis också av bekvämlighetsskäl, trots att man bor 2 km från systemet. (Kanske förvisso inte gynnar miljön, det sistnämnda, men you get me (; )

Geru
0

#4 Sjukdomar är inte självförvållade, beroenden är. Du gör dina val i livet, och om du har normal självinsikt och bryr dig om dig själv så ser du vilka val som är bra, och vilka som är dåliga. Det jag utsättsför på rätt vanlig basis är ingenting jag tänker börja kalla sjukdom, någonsin, det är bara patetiskt att sjukförklara någonting självförvållat. Och har man problem att ta sig ur det finns det läkare, psykologer, hjälpgrupper och liknande för att hjälpa en ur det, men det är som sagt någonting man SJÄLV måste göra. Det finns alltid saker att missbruka, och kommer alltid finnas människor som gör det, men tillgängligheten ändras inte för att någon kan få hemlevererat, för en alkohol beroende skulle antagligen gå rakt igenom eld för att få tag på drickan, alltså är det inget argument att säga att tillgängligheten ökar, det är lika stor tillgänglighet som vanligt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Jessica-B]
0

Well ja tänker inte gå in på det hela djupare eftersom att du är väldigt tydlig med att mina argument inte är argument. No hard feelings.

Mari
0

Jag förstår inte frågan riktigt, är det hemkört som att de kan erbjuda hemkörning precis som man beställer en pizza eller är det att de ska börja sälja hemkört (hembränt)?

Antar att de menar att de kör hem, isåfall tycker jag både att det är bra och dåligt :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
0

MAri, lite ordlek från min sida… Självklart är det inte HB…..

Ja jag vet inte heller vad jag ska säga.För mig är det inga problem att gå in på polet vanliga veckodagar. MEn som till storhelg, eller om man ska handla i klämdagen mellan Kristi himmelsfärd och lördagen då hade det varit skönt att inte åka in och handla. Nu var det ju vad jag förstod, inte särskilt billigt. HAr för mig att det skulle kosta om jag hörde rätt 100 kr.

Hawknestgrove
0

Putt ingen som har något att säga?

dolfen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan få "matkassar" hemkörda, så varför inte få dryck till maten hemkört?

Glad

Hawknestgrove
0

Ja, i och för sig. OCh det finns matmissbrukare också. Jag är lite kluven där, faktiskt. Å andra sidan, så är man ju på sätt och vis ännu mer utsatt,  som person, när man beställer hem till sig. Då FINNS du. På polet så kan du ju gå in helt anonymt, betala med vanliga sedlar och det finns ingen som  kan spåra att det är du som har köpt något. Storebror ser dig inte…..

Hawknestgrove
0

Putt ingen som har lite åsikter?

Hawknestgrove
0

Inga åsikter?