Vin iFokus

Vin

Etikettövrigt
Läst 4113 ggr
Pilgrimen
0

Det dyraste/finaste vinet

Vad är det dyraste/finaste vinet ni druckit?

Hur var det och var det prisvärt?

Pilgrimen
0

Det dyraste hittills som jag druckit är det franska vinet Beaune du Château Premier Cru (nr 5411). Kostar 199:- på systemet idag.

Jag var helt klart nöjd med vinet. Väldigt gott och passar nog  inte till allt för kryddiga och tunga maträtter. Helt klart värd sitt pris enligt mig.

Pilgrimen
1

Ett annat vin jag druckit är Marqués de Riscal Reserva (nr 2573) 139:-

Som gammal Rioja-älskare så var det en ren njutning att dricka detta. Att bara sitta och dofta på vinet är en upplevelse. Helt klart prisvärt och kan verkligen rekommendera detta för de som gillar Rioja-viner. Skrattande

Hawknestgrove
0

oj… ja u det var länge sen  jag drack dyrt vin…. Har för mig att det var för en ca 15 år sen och det kostade 160 kr för en flaska. Just det. Riktig champagne. OCh självklart prisvärt!!!! Har för mig att det var Louis Roederer

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Pilgrimen
0

Aaaah Champagne Skrattande

Minns två som jag druckit:

Moët & Chandon Brut Impérial (nr 7518) 338:-

Veuve Clicquot "Gula Änkan" (nr 7421) 379:-

Hawknestgrove
0

och Gula änkan var inte särsklit dyr förr… Är det någon som kommer ihåg Vita änkan? Den var ännu godare…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

minns ingenting…Skäms

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

CaithSith
0

Det var ett vitt vin som kostade typ 170kr. Men det var inte alls gott! De gånger jag köpt dyra viner med min kille har de varit äckliga, det är märkligt! (inte alla såklart)

Pilgrimen
0

Ja inte alla viner som är dyra är bra. Det finns en del bottennapp även där, även om man nog ska kunna ställa lite högre krav på ett vin för 200:- än ett vin för 50:-.

Sedan handlar mycket av upplevelsen på i vilket sammanhang man dricker det. Till vilken mat dricker man vinet? Ett riktigt bra vin kan bli en katastrof till fel mat. Sedan kan det vara att det är ett bra vin men att den inte faller en i smaken, fel druva och växtplats m.m. för den still man själv gillar.