Vin iFokus

Vin

Etikett: övrigt
Läst 12771 ggr
CaithSith
3

"Spritshoppar" online- lagliga?

Jag har sett endel butiker på nätet som säljer alkohol till mycket billigare pris än systembolaget..

Är det någon som har koll på ifall det är lagligt att köpa ifrån dem?

MariannE11
1

jag ville testa en gång att beställa… lät jättebra alltihop men sen kom frakten in o gjorde det rätt mycket dyrare.. så jag avstod… detta var ifrån danmark o kunde man hämta där så var priset rimligt…men eftersom jag bor 50 mil ifrån så föll det…detta var en laglig sida iaf…

men jag vet inte hur det är med andra ….borde man inte kunna ringa någonstans o fråga?… vore ju inte kul om man åker dit….kanske de hänvisar till något på hemsidan… hur har du hittat butikerna…

tror iaf att du ska kolla fraktpriserna noga…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Killen
0

Tror Insider prövade det i ett pogram, ders leverans fasnade i tullen

kissmekate.blogg.se

CaithSith
0

http://www.tegalob.com/

Är en butik jag hittade.. Där kan man också se vad frakten blir sammanlagt, enligt dem. Men om det är olagligt har jag nog inget intresse öht av att handla hos dem…

MariannE11
0

tror att dom kanske har lättat upp i laglighet… finns kanske både och.. jag hittade någon allmän sida med olika levarantörer o det stod iaf att några var godkända… men man ska nog kolla upp ändå….

Killen
0

jo det kan de ha gjort, pogramet var för några år sedan så….

kissmekate.blogg.se

emjon
0

Vi har hittat en bra sida där vi har handlat många gånger och det är både helt lagligt och billigare även att vi får betala frakt.

Eftersom vi gillar Merlotviner och de inte gick att få tag i här så började vi handla från Tyskland kolla gärna denna länk www.vingrossen.com. Det har fungerat jättebra från beställning till leverans och vi hämtar på postens utlämningsställe.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

Oj berätta! vad blir priset jämfört med bolaget?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

emjon
0

Det är svårt att säga så det bästa är att kolla de sorter man är intresserad av och jämföra med bolaget. Det är alltid min gubbe som beställer och mitt minne är bra men väldigt kortSkäms,   Han får också erbjudanden via mail på olika spritsorter typ whisky gin vodka och då brukar det alltid vara kanonpris.

Hawknestgrove
0

haha nu provade jag! Beställde 3 dunkar vin och ett flak öl! OCh så tog jag och anmälde mig för rabatt på frakt, så jag får billiga frakt. Kostade nu första gången, men betställer man tre ggr så har man tjänat in den kostnaden

emjon
0

Hi hi hos dig sitter det verkligen inte fast gud vad du är snabb i vändningarna. Hoppas du blir nöjd också så jag inte lurat ut dig på dåligheter.

Vadå rabatt på fraktFörvånad? Det är något som vi säkert missat måste vi undersöka.

MariannE11
0

vad fick du betala?.. o vad beställde du för vin gunilla?…..

fick inte med mej amarula från estland för biljettautomaten krånglade så jag fick köa…o då kom jag 2 minuter efter att butiken hade stängt på insidan av biljettkontrollen…Rynkar på näsan… men jag har glasen iaf…Glad

Hawknestgrove
0

ska vi se….

Artnr Benämning Antal Vikt/st Pris/st Totalpris
77309 Slots Guld 5,9% 24st x 0,33 Liter 1 8 kg 94 kr 94 kr
77596 Montepulciano d'Abruzzo DOC Copiere BiB 3 3 3.1 kg 79 kr 237 kr
Totalpris (inkl. moms) 331 kr
Varav moms 52.85 kr
Orderns totalvikt 17.3 kg

och här är rabatten som man köper på Locadi frakt

1 st Locadi Bussgods Standard SYD 17 Kg 25,54 EUR 25,54 EUR
1 st 1 års medlemskap för Prioritskunder 23 EUR 23 EUR

Summa Totalt: 48,54 EUR

Så redan denna gång så fick jag 10 euro rabatt på frakten

Så nu blev det ett flak starköl plus 3 bib vin för 819 kr. Ok, nästa gång blir det ju billigare, för då är ju Prioritsrabbaten redan klar

Så om jag räknar priset på sort guld(detta jag köpte är tom lite starkare) och 170 kr för vinet så hamnar jag på 810 kr på polet. så nu kan det bara bli billigare

MariannE11
0

lägger till på favoriter genast…. får avvakta här o se hur mina pengar räcker vid månadsskiftet… o se hur mycket hjälp jag får tillbaka på tallinresan…. lät ju bra det där… menar att hur mycket bidrag jag kan få från sambon för att täcka upp mitt minus…

Hawknestgrove
0

haha ja det gäller att hushålla med det goda sen!

leonardo
0

Leonardo, ny i forumet!  Har sett glädjeyttringarna om möjligheten att beställa lagligt on-line. Har tänkt försöka göra eget rödvin i höst (är novis) men tills dess.. Tror säkert man kan beställa hem kombinationer vin/öl/sprit billigare på ngn sajt med etablerade leverantörer, men nog finns det en baksida och en glädjedödare, det där som kallas frihet under ansvar.  Du är ju ålagd att själv anmäla inköpet till tullen/skatteverket på särskilt förmulär för betalning av svenska pålagor, och då lär det inte bli billigare. Risken finns att du hamnar på den där listan där folk jagades för några år sen. Stickprover tas säkert fortfarande, som sen går till skattmasen. Detta är vad jag minns av situationen då… Hur hanterar Ni den situationen idag, för att sova gott om natten? Någon som vågar sig på en kommentar?

Sen tar jag gärna emot en kommentar om vart jag skall vända mig för att börja brygga, har hört av flera vänner att göra eget (vitt) starkvin är lätt, men rött lättvin mycket svårt. Alla tycks misslyckas.

Leonardo, 70, med snål pension, men fortfarande god aptit på livet och rödvin…

Hawknestgrove
0

Ok….. vi får se vad som händer då i sluttampen….

Hawknestgrove
0

läste så här på en sajt…

Det är lagligt att sälja och köpa alkohol på nätet inom EU om man beställer frakten separat. Vi samarbetar med fraktföretaget Locadi som säkert ser till att dina varor kommer fram till ett avhämtningsställe nära dig. När du beställer får du exakt information om fraktpriser och hur du ska gå till väga.

Hawknestgrove
0

leonardo
1

Tack, Gunilla,

för att Du visade mig på Vingrossisten, p. 5. Vet att jag läst exakt denna sida tidigare om transportörens säte när jag följde debatten. Det skrevs mycket då och det verkade inte solklart, även efter domen. En EU-dom är en sak och svenska lagar och förordningar är något annat. Men jag minns inte exakt var skon klämde. Ska forska lite mer om jag kan. Under tiden kanske jag helt sonika beställer en 1/2 pall. Men det slår mig, att systembolagets mellanviner är nästan lika dyra i Bordershopen som här hemma. Skall "testköra" en beställning och se var jag hamnar.

hälsningar/ Leonardo

leonardo
0

Gunilla och andra, återkommer till mitt tidigare inlägg idag. Har kollat lite i em och så här läser jag det. Några sajter levererar tex vin till Sverige och betalar frakten. De tar då på sig alla skatter längs vägen, inkl de svenska. Vingrossen har varit listiga och lagt fraktansvaret på köparen, som måste beställa den tjänsten. De påpekar dessutom i reservationer att köparen måste betala ev. skatter i Sverige. Deras uttalande i p. 5 (se ovan) om sätet på leverantören förstår jag inte och låter skumt.

Enligt lag 1994:1564, se SKV 540 o blankett SKV 5386 skall anmälan och deposition göras före leveransen. Och då är de behagliga priserna borta, eftersom det blir dubbelbeskattning. Det verkar ju som om Sverige bryter mot EU-principer i det här fallet. Hittade bl.a. en anmälan till EU-komm. nyligen om just det. Googla själva och gör Er bedömning (tror jag skrev "alkoholskatt på direktimport av vin). Men jag lägger nog min tänkta beställning på is t.v. Vad jag också inte förstår är, med dessa regler, att inte fler fastnat i tullens stick-provskontroller, de vet ju vad Locadi sysslar med. Fungerar inte samarbetet tullen/SKV i det här fallet? Nån därute som fått några krav på sig eller vet bättre hur det fungerar?

Leonardo

MariannE11
0

hur vet man då om leverantören betalar så man själv slipper bry sej?….Obestämd

Hawknestgrove
0

nu har jag i alla fall fått hem mitt vin och öl. hämtade ut det på bussgods i dag. Än så länge , så är det systembolagets priser, om man räknar med frakten och rabattgrejen jag betalat en engångssumma för. vinet var helt Ok i alla fall vilka tar på sig alla skatter längs vägen? det hade varit kul att veta…. Hur de funkar…..

MariannE11
0

kul med en rapport….ja det vore ju kul att veta hur allt fungerar…

Hawknestgrove
0

Vinet var gott, ölet med Hick! Skojar bara……

MariannE11
0

redan slut?……Förvånad

Hawknestgrove
0

haha nej då…….

Hawknestgrove
0

fast jag hade god lust tilldet i alla fall nu du vet varför….