Vin iFokus

Vin

Etikettallmänna-frågor
Läst 3738 ggr
essut50
0

Tips på Franska viner

Vet någon här ett bra rött vin från Frankrike, 

Min gubbe gillar franska viner, och det är svårt att köpa när man inte vet något om röda viner. När jag handlar så blir det bara vitt vin.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

Essut, mitt tips är att du frågar personalen när du ändå är där. De är väldigt trevliga och otroligt kunniga och har exempelvis en prisbegränsning, så är det inteså svårt för dem att plocka fram något, om du dessutom säger till vad det ska drickas. mitt tips är faktiskt JP Chenet. JAg tycker det är ett ganska lagom, prisvärt vin som är trevligt att dricka till både mat och solo. Sen är ju smaken olika. OCh om du går in på bolagets hemsida, och söker på röda viner från Frankrike, så får du en massa uppslag också.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut50
0

Tack för svaret Gunilla.Ska kolla på bolaget och se vad dom..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

ja de är jätetduktiga. Har ju en kompis som jobbar  där, så jag vet, att de ska vara väl pålästa

[mingdie]
0

För att rekommendera något så skulle det vara bra att veta vilken sorts franskt vin som han gillar. Det är en otrolig stor skillnad på Bordeaux och Burgundy eller Rhone till exempel.

Det är bra att undersöka lite själv innan man går till bolaget. Vissa av dom anställda är kunniga men många är också pinsamt dåliga på vin. Så det är lite lotteri om man får någon bra eller dålig.

Prova gärna lite dyrare viner runt 100 kr och upp så kommer ni att känna stor skillnad. Dom billiga 50-70kr röda vinerna är masstillverkade och saknar oftast balans i smak och doft. Man gör dessa viner billigt med kort lagring och sämre druvor för den stora marknaden som mest är ute efter alkoholen och där smaken kommer på andra plats.

Hawknestgrove
0

ja, jag brukar  börja med att skilja åt Bourgogne och Bordeaux. det är ju skillnad på flaskorna, så cdär kan man lätt börja…

MariannE11
0

precis ett tips som jag behöver… runt en 100-ing alltså….eller över

javisst är det ett lotteri vem man frågar… men jag tycker det märks lite på den man frågar…om dom kan prata mycket om vinerna…..träffat både bu o bä av personalen….

hade glömt att man kan fråga….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

kali
0

Har hittat detta goda vin : 59 kr kostar det och är ett ekologiskt vin

Le Bistro Rouge (nr 2270)

Land

Frankrike

Distrikt

VdP de l'Hérault

Alkoholhalt

12,5 %

Färg

Ljus, röd färg.

Doft

Bärig, något bränd doft med ton av skogsbär och lakrits.

Smak

Bärig, något kärv smak med ton av skogsbär och lakrits.

Användning

Serveras vid cirka 16°C till rätter av ljust kött, eller grönsaksrätter.

Hawknestgrove
0

tackar! Väldans bra pris också! MAn blir glad åt att se hyfsade priser speciellt om man bara vill testa!