Vin iFokus

Vin

Etikettvinlagring-temperering
Läst 2288 ggr
Martin
0

25 lax för en flaska vin...

…ja, inte vilket vin som helst.

Nytt rekord idag för pris på en låda vin i Sverige.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article6258572.ab

En låda med 12 flaskor Château Pétrus från 1982 gick idag för 310.000 kr på en auktion i Sthlm. Det blir 25.833 kr per flaska, man kan ju hoppas det är gott - om det nu inte bara är ett samlarvin.

mvh Martin

Loucar
0

Ja det var nog lite i mastigaste laget för en flaska, men för den som har intresset och tycker det är värt priset så varför inte.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Martin
0

Har googlat lite för att försöka ta reda på mer.

Utropspriset var tydligen 240.000 kr.

Châteu Petreus är ett vin från Pomeral och är ett av Bordeux dyraste vin idag. En speciell järnhalt och mycket gamla rankor i kombination med bra marknadsföring sägs vara framgångsfaktorn för det lilla slottet.(Källa: BKwine.com). Vinet är gjort på 95% av Merlotdruvan (samma källa).

Söker man på Châteu Pétrus på systemt får man 4 träffar, men ingen från den årgången. Några viner ligger på strax under tusenlappen men har då ett tillägg i sitt namn, ett vin ligger med bara det namnet och kostar då 10.000 för en flaska. Dock ingen info om vinet i övrigt. Lite synd.

Listan på systems varianter:

http://systembolaget.se/SokDrycker/VarFinnsVaranExternt.htm?ArtikelNr=945101&LanNr=00&SokVarugrupp=Rodaviner

mvh Martin

Loucar
0

Ska kika in och kolla på detta alltid kul att läsa även om man inte har råd att handla. Glad

Hälsningar

Louise

korseett
0

ojdå! jag som tyckte att jag var häftig när jag och några spenderade 500 spänn på en flaska

t0bias
0

ju dyrare vin, desto godare rödvinsås Glad

Loucar
0

Om du har något bra recept på rödvinsås får du gärna dela med dig Tobias, alltid kul med nya idéer.

Hälsningar

Louise

Hawknestgrove
0

haha vilken rödvinssås……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

korseett
0

ät den med andakt