Presentera dig gärna
Här kan nya medlemmar säga hej och skriva en rad om man vill.
Vh LenaB
Jag kan ju börja. Jag har varit medlem här i en vecka ca. Visste inte att sajten var på G. Trevligt med en vinsajt. Jag har jobbat i restaurangbranchen i många år så vinkunskap blev ett stort intresse. Hoppas det blir många medlemmar som delar med sig av sina kunskaper och tips.
Vh LenaB
Ja och jag är glad i goa viner i måtliga mängder. Vi måste få fart påden här sajten! Du är ju jätteduktig!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag försöker men det är trögt som bara den! Man skulle önska att det var fler som ville titta in och skriva.
HAr skrivit inne på värdsajten och frågat om inte du kunde ta över sajten… Nu har ju inten ens medarbetarstatus, så ingen kan ju göra artiklar, vilket behövs……
Jag kan inte så mycket om vin , men tycker om vin och smakar gärna nytt :)
Hehe, här verkar det, som vi är tre glada tjejer som gillar att prata vin! Det vore ju f*n om vi inte kunde fortsätta!
Ja, det vore trevligt om det blev fler och fler. 
Hm… ska tipsa på min egen sida…..HAr juen liten matspalt där!

Så ramlar jag inte på ett bananskal. Jag dricker inte ofta. Och det vin jag eventuellt dricker är enbart vitt. Men lite kan jag komma med kanske. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Nu gäller det bara att få igång, så det kan skrivas artiklar! Det går ju inte i dagens läge!
Ja, vad säger ledningen om att ngn annan tar över sidan?
Jag hade gärna hjälp till ,men vill inte vara Sajtvärd :)

#11: Vi har alla fall frågat om de kan få kontakt med gamla värden så det kan sparkas igång här inne. Antingen av gamla värden eller en ny.
Audiatur et altera pars
Hera, problemet är, att både Åsa, jag och LenaB är sajtvärdar. Det ska till mycket för att få vara Sajtvärd påmer än en sida, om det ens är tillåtet. Vet ej… ska in och kolla hos ledningen. För LenaB är ju som klippt och skuren. KRav nr 1 för att få vara Sajtvärd är att manär 18 år. Det antar jag att du är, Hera. Men jag förstår, det är lite knöligt, man får sitta på händerna mer än man kanske vill i vissa frågor. Men här inne kan det ju inte bli så mycket som stormar…..
Jag hade gärna varit Sajtvärd, om jag kunnat mer om vin :) Känner inte att jag har tillräckligt med kunskap för att göra artiklar och svara på frågor.
Och ja, jag är över 18 :) 23 närmare bestämt :)
Att sitta på händerna är inget problem när jag ett ansvar :)
Ja, men man får, som jag inne på Svensk Natur,omge sig med duktiga medisar. JAg kan inte mycket om naturen jag heller,men har suveränt folk omkring mig, som både är duktiga på fokus, datorer och på relevanta frågor.Sen ahr vi ju problemet, att här finns det ju en Sajtvärd. Dock frånvarande…….OBs, jag menar inget illa, men han är faktiskt inte här och kan således inte ens presentera sajten. Kollar du under rubriken om sajten så är det helt tomt. Det drar inte in några medlemmar, precis….
Hittade denna sajt idag.
Mycket trevligt!
Jag gillar vin, speciellt rött vin och en del mousserande.
Kan inget om vin, men en dröm vore ju att kunna ha en liten vinkällare..som då får dela plats med sambon whiskeyintresse;)
Hej Sandra76! Välkommen hit till oss. 
Vh LenaB
#15 Precis, lite tråkigt att han började starta sajten och sedan tappade tråden. Hoppas inget hänt bara.
Sedan vet jag inte ens om jag hade fått vara Sajtvärd. Var med i en dispyt för några månader sedan. Kanske inte är så omtyckt :/
Fast jag e Medarbetare iaf :)
Tack!
Hör efter, Hera! Hihi, du och jag har ju haft våra duster, men vi kan hålla isär begreppen! Därför så ser jag att du inte är fel. Du skiljer på sak och sak, vilket är lika viktigt som att skilja på sak och person.
#20 Precis :) Och tack!
Ja, tjata dig till värdskap om det går! Vi kan ju inte ha en värd som inte ens lanserar sin sajt!
Det pratas ju om att en person kanske kan bli värd för flera sajter, om första sajten uppfyller viss krav.
Har du kollat upp det LenaB? Tycker faktiskt du borde vara Sajtvärd här inne, du verkar kunna en hel del och har redan börjat med artiklar och så :)
Eller du GunillaH.

Jag är ny på denna 'hemliga sajten'.
Var ju lite förvånat när den annonserades på Svensk natur och att första tråden jag läste beskrev att man fattades medlemmer. Jag hittade ju inte sajten i listen till högra och under Flera Sajter stod den som inte öppen???????
Men jag gillar ett gott glas vin till den goda maten. Har levt det mesta av mitt liv i Danmark (flyttade hit december 2006) och har deltagit i en del vinprovningar.
Jag föredrar torr, kryddat vittvin typ Chardonnay, kraftig röttvin typ Amarone och gammal portvin.
Inte att glömma bort Cremant d'Alsace ;-)
Vi har inom dom senaste par åren börjat växla vinet med kvalitets-öl ibland. Kanske sajtet kunna ha ett öl-ämne? På senaste öl-provning fick vi mera än 20 olika sorter tillsammans med lite historie om varje. Det var SÅ spändande och gott.
I nästa månad skall jag följa min man till vinprovning i tyska viner - även röttvin - på hans jobb i Köpenhamn. Jag skall berätta efteråt.
Jag ser fram till att läsa många lärorike inlägg om vin….
:-) Inge
trevligt med vinprovning! Ser fram emot att höra hur den var.
irode: Det går bra att starta trådar om öl också! Det blir spännande.

irode, du kanske kan skriva ihop en artikel med foton ocjh sådant och skicka till Lena så kan hon publicera den. Då kan vi alla få se lite bilder också.
Audiatur et altera pars
Hera, jag klarar inte kvalifikationskraven. HAr för lågt AI på min sajt……
Okey Gunilla.H
hej. tycker att den här sajten är trevlig. vet inte så mycke om viner. men man kan nog kanske lära sig lite här.
Nu har även jag hittat hit och tack för tipset Gunilla. Är absolut inte någon vinkännare men ett gott vin till god mat är inte fel.
Jag tycker denna sajt verkar vara intressant så man kan lära sig mer om vinets hemligheter. Roligt att se dig här också Solweig.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Ja, visst ä r den trevlig…..Inga stormar här inne……Bara en massa kunskap…..
#31. kul att du också hittat hit.
Det är jättetrevligt att det börjar bli fler som hittar hit till sajten. 
Vh LenaB
Hej nu har även jag hittat hit från Hittekatter, tack Gunilla, är en lagom vinintresserad tant, 50++. Hemma hos oss har vi kontakt med en vinodlare i Moseldalen, hos honom "arrenderar" vi bitar av vingårdar och han sänder oss 6 flaskor torrt samt 6 flaskor halvtorrt vin per år. Varje vår får vi information om hur vinet artar sig och hur jäsningen går, Alfred, vinbonden, sköter allt jobb samt sänder hit flaskorna med oss själva som avsändare. Vi har aldrig haft "problem" med tullen.
Är någon intresserad så pm:a mej så får ni adressen.
Essim
Hej Essim! Trevligt att du hittat hit! Jag läste om detta med att hyra sin rad på en vingård för ett tag sedan. Det verkar intressant. Har ni varit där med?
Hej Lena, jo vi har varit där och tittat men det var innan vi beställt, när man har gjort sin beställning får man papper på samt en karta över den del av vingården man hyr. Den här killen tillverkar inte bara vitt- utan även rött vin samt sekt, dessutom är han enormt praktisk eftersom han talar svenska och har sin bank i Sverige så vi behöver aldrig skylta med att vi sänder pengar utomlands.
Essim
Heh, kul med kattfolk på vinsajten…..
Hej!
Kul att det kommit upp ännu en vinsite på nätet. Ska presentera mig själv:
Är en 50-årig gubbe med dyslexsi som samlar vin i källaren (En liten samling ännu ca 20 flaskor) Jag och hustrun är med i munskänkarna och vi gillar att prova nya viner. Vi älskar amaroneviner och försöker kombinera mat och vin för att försöka få ut det mesta möjliga.
Välkommen michschu! Då är intresset mycket stort för er utgår jag ifrån? Trevligt!
Ja och jag var på apoteket med gröna skylten i dag och tjatade på min kompis att gå med… Hon var så less på sin dator i förrgår så hon hade lust att ge den vingar…..
Tjena!
Ville bara kika in och säga hej! Det är första gången jag är här på vin.ifokus, och jag ser att jag har mycket att läsa igenom och lära! Underbar sajt!
Hej! Har hittat hit och läst lite, tycker att det känns som en trevlig sajt och hoppas att jag hittar fler bra tips om viner mm.. Tycker att det kan vara väldigt gott o sitta en mysig lördagkväll o smutta på ett glas vin, helst vitt..
Jag älskar vin, både rött och vitt, dessutom gillar jag rosévin, särskilt sommriga kvällar, utomhus
Visst har jag favoriter, men tycker också att det är spännande att pröva nya sorter. Det finns verkligen ett helt "hav" att ösa ur känns det som, så om man inte dricker massor och jämt hur ska man då hinna smaka alla nya lockande sorter som dyker upp om man håller sig till sina favoriter
Ha en trevlig kväll med eller utan vin!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Hej!
Bor i Finland numera - och saknar Sverige.
Älskar goda röda viner, från Spanien, Chile, Australia osv. Och whisky… och några torra vita, av chardonnay, och god calvados
Har tre dalmatiner och två siameser, om det nu finns någon som bryr sig, och jobbar som en ssk på ett lasarett.
Kul att du talar om dig! HAr som husdjur själv tre håriga barn på fyra ben som inte kan prata rent. Dvs tre katter.

Jag är ny här… Gillar vin
både rött, vitt, mousserande… Tycker om druvorna chardonnay och zinfandel Men dricker givetvis vin med andra druvor oxå. Jag är inte vinkunnig men som sagt tycker det är en god dryck!
Jag har varit dålig på att väkomna nya medlemmar för jag ser inte direkt när det kommer en ny. Man jag passar på att välkomna alla hittills tillkomna medlemmar hjärtligt välkomne!
Jättekul att fler och fler hittar hit.
Vh LenaB
Hej!
Hittade precis hit. Brukar vara inne lite på Kolhydrater i Fokus.
Kan inte så mycket om viner så där, men tycker mycket om röda viner med mycket mörk frukt och syrlig eftersmak, gärna Syrah-druvan blandat med Cabernet. Dricker ca två flaskor på en månad. Dricker aldrig när jag sitter hemma med "gubben" (vi är 42år gamla) för han dricker Cola på helgen och öl ibland.
Dricka vin ensam är inget kul. Det är som med kaffe man vill ha sällskap. 
Välkommen rocklena! Trevligt att du hittat oss här på vinsajten.
Vh LenaB
Jag är ny medlem här. Kan inget om viner, men tycker vitt vin är godare än rött..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#52: Välkommen hit! Du är hjärtligt välkommen!
Vh LenaB
Kul med folk som hittar hit!
Hade inte en aning om att sajten fanns. Jättekul! Då kan man ju få lite tips till helgmenyerna

Ja välkommen och strö även goda frågor och tips om dig här!

Välkommen hit Pia64 och du får ju oxå dela med dig av din aerfarenheter, det är alltid lika intressant med andras åsikter/tyckande/tänkande .
Trevligt att du hittade sajten Pia! Hoppas du ska trivas.
Jag visste inte att vin sajten fanns, men nu är jag här. Kan inte så mycket om vin dricker mest vitt vin då jag kan få ont i huvudet av rött. Det är lite synd för jag kan tycka att vissa rödviner är goda.
#59 Rödvin bör man bara dricka i samband med mat, anser jag. Då blir det inte så mycket heller. En fin köttbit är värd ett fint rödvin.
#60 Det är det jag har försökt dricka rödvin till maten och endast lite, men får ont i huvudet. Vitt vin inga problem.
#61 Titta på vilka rödviner som du har provat. Oftast är det tillsatser i vinet som ger huvudvärk. Få tag på ett lite dyrare rödvin utan tillsatser (håll dig borta från lådviner som är fulla med konserveringsmedel och annan skit). Prova gärna ett lätt tex av druvan Pinot Noir. Jag tror du kan hitta något som passar dig.
#62 Tack för tipset. Jag ska prova :-)

hej jag är ny iaf. Gillar vin, rätt ny på rödvin. Men vad ska man börja med om man vill börja utforska lite finare saker?
/Tore
Medarbetare på Flugfiske.Ifokus
Välkommen Solini! Jag är inte så bra på de finare vinerna men det finns flera stycken här på sajten som är mycket duktiga. Hoppas de kan ge dig tips. Vi kanske skulle starta en separat grupp om detta. Någon som har förslag på namn på gruppen?

Hej hej. Jag är ny här:)
MVH Isnornin
Hej isnornin! Välkommen hit!
Hoppas du ska trivas här på sajten.
Vh LenaB

Tack LenaB:)
MVH Isnornin

hej. nu har jag varit här och smygläst i flera veckor så det är väl lika bra att bli medlem. jag hitta hit via kolhydrarter i fokus. Gillar god mat och ett gott vin. Kan inte så mycket om vin men vill lära mig mer.

Jag vill hälsa de nya varmt välkomna!
Ja hjärtligt välkomna ska ni vara!
Trevligt att det blir nya medlemmar! Välkommna ska ni vara
Vh LenaB
Puttar upp för er som är nytillkomna! Hej på er alla!

Välkommen att berätta om dig/er här! Nya kunskaper är utveckling!

Jag ger denna tråd en putt så att nya besökare och medlemmar kan presentera sig om de vill!

Här kan Du presentera di om du vill!
Ja, jag puttar jag med! Kom igen nu allihopa! Lite får ni väl berätta! Vi är sååååå nyfikna…..

Putt!
Putt skriv en rad om er! Lite i alla fall!

Är det ingen som vill berätta lite om sig själv?
Nyfikna va! Eftersom jag inte har skrivit så okey då. Jag är en (enligt min son) en gammal gubbe på 50 år. Har rest runt i världen och 1987 så flyttade jag och frugan till Nya Zealand. Har jobbat med olika grejor inom marin branchen större delen men också varit dykinstruktör.
Jakt, fiske och fotografering är mina stora intressen samt mat och dryck. Började lära mig om viner när jag kom till Nya Zealand. Har gått på vinkurser, besökt många vingårdar och går på vinsmakningar och smakar på viner från hela världen nästan varje vecka. Nackdelen med det är att ens smak ändras och blir dyrare.
Har en 13årig son som får lov att smaka på viner om han vill men tycker fortfarande att det är godare med läsk 
En go helgdagskväll kan vara en fin middag med familjen med vildsvin, hjort eller kanske regnbåge med något lämpligt vin. Annars är det också fint med en liknande middag mitt ute i skogen efter en skön dag av fiske och jakt.
#83 Ännu en jägare ser jag.. jag har en tråd på svensk natur där jag efterlyser jägare, men det fanns inte så många där. Men nu vet jag att även du jagar.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
heja bra 890-3! Då kanske du även kan dra in lite folk till osss! Vi får ju samarbeta, sajterna emellan!
Ja, och du är ju ett levande bevis på denna raggning av folk till olika sajter Gunilla ! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja, ibland så!
Ja, jag har ju inte heller skrivit tror jag så det kanske jag kan göra.
33 år och Malmöbo, där jag bott i 31 år av mitt liv. De övriga två bodde jag i Växjö samtidigt som jag pluggade. Eller ja, ett år har jag ju även bott i Karlskrona, under värnplikten närmare bestämt, så då blir det bara 30 i Malmö.
Singel och det är ju lite trist, är ju så trevligt att ta ett glas rött i trevligt sällskap på lördagkvällen men nu får jag leta sällskap någonannanstans till att ta ett glas - vilket oftast fungerar det också. Eller, så får man helt enkelt i sin ensamhet ta ett glas, även om jag är restriktiv med det. Då tar jag hellre en liten whisky, när jag är ensam.
I övrigt har jag väl ganska normala intressen. Lite träning (inte så mycket intresse, men rätt bra för att hålla kroppen i skapligt trim) och djur och natur. Fotografering samt resande, även om det inte blivit så mycket resande sista åren.
Tja, det var väl lite om mig.
mvh Martin

Du verkar ha en del att göra i ditt, marnyman :) Härligt!
Att ta sig en "stänkare" är aldrig helt fel, ävenom jag själv föredrar vin… Och ett glas rött kan jag oxå klämma ner när jag är själv
Inga felr vänner här?

Tjovelvippen är ny här inne iallafall : )
Vet inte riktigt vad jag ska skriva : )
// Liinda
Men hej Liinda! Välkommen hit!

Men Hej Gunilla, tack så mycket : ).
// Liinda
Ja Fokus snällaste sajt. Här är det aldrig något tjafs!

Underbart : )
// Liinda
Ja du kommer nog t rivas här. Vi pratar både vin och öl och vanlig sprit lite grann. Och så har vi en kaffespalt!

Ja då kommer jag nog att storm trivas : )
// Liinda
Välkommen hit Liiiinda! Kul att vi blir fler!

Välkommen hit Liiinda! 

Ny är på sajten, kan inget o vin och läser nog mer om det än jag dricker. Har varit på en del vinprovningar både bra och dåliga men något lär man sig alltid vilket jag hoppas kunna göra här med.

Kanske skulle skriva en kort presentation av mig.
Ja som sagt, heter iallafall Liinda och är 22 år.
Bor tillsammans med min sambo utanför Gävle.
Där vi bor med våra älskade pälsar 2 Grey Hound och 5 katter.
Jag hittade hitt genom andra iFokus sajter, och verkligen stormtrivs här inne. Så mycket att jag till och med fick bli Medarbetare här inne. Så lite kommer ni nog få se mig.
Jag är den som håller mig till vitt vin, älskar att testa nya fina viner, men tyvärr blir det lite för sällan.
Jag är nog den som vill testa tillsammans med någon, utifall att jag inte tycker om det, så har jag inte öppnat en hel flaska förgäves.
Eller hur man ska säga.
// Liinda

Jag ser att det finns en hel del nya medlemmar! Jätteroligt tycker jag! Önskar Er alla välkommen till vinifokus!
Om ni vill får ni gärna skriva några rader om er själva!
Jag skulle vilja skriva artiklar.
Min syster är Hovmästare och har stora kunskaper inom "vin" :)
Jag kan ju be henne att skriva till sajtvärden, skulle vart kul att skriva artiklar!:)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
Jag skulle vilja skriva artiklar.
Min syster är Hovmästare och har stora kunskaper inom "vin" :)
Jag kan ju be henne att skriva till sajtvärden, skulle vart kul att skriva artiklar!:)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
PM:A Sjtvärden! Det är så välkommet!
Jag har ett nyvaknat vinintresse och har precis kommit över min skräck att gå in på bolaget och välja vin. Tack vare att systemet har gjort det lättare att förstå och kunna göra sitt urval till den man önskar vinet till.
Ja, förlåt uttrycket, det är en fröjd att gå på bolaget och kika runt.

Hej Korset och välkomen hit! Ja, det är en skön känsla at gå runt och kika och väla vin 

Hej!! Hittade hit pga det underbara namnet VIN ohh, ljuvligt!! Är ingen vinkännare o tyvärr så hindrar min migrän mig ifrån att smaka torrare o röda viner, men, försöker iallafall:-) Kanske ni har många bra tips på viner som passar oss migränare???
gör gärna eget vin oxå men är på väldigt mycket hobbynivå……men, vill så gärna avnvända trädgårdens frukter!!
Jag bor i Långås utanför falkenberg, tjänstledigt pga keramikstudier o det är keramik som mest snurrar i mitt huvud….men, att sitta ute i paviljongen, med brasan tänd, skulptera o ett glas vin det är livet!!!//Terra

#109: Välkommen hit, och hoppas du kommer trivas på sajten =)
// Liinda
Hej allihop!
Jag tycker det är både gott och trevligt med vin. Föredrar för det mesta röda viner men dricker gärna vitt (eller öl) till thai-mat.
Vill gärna lära mig mer om vin så jag blev glag när jag hittade denna site (snubblade över den när jag gick med i vegan i fokus, som jag hade blivit tipsad om).
Förutom vin tycker jag om musik, att resa, fota och umgås med människor och djur. Värderar frihet och rättvisa väldigt högt och är medlem i Djurens Rätt (där jag även sitter med i styrelsen), miljöpartiet och Amnesty International.
Är en nyfiken och öppen person som mår bra av konfronteras med nya tankar och lära mig nya saker. Är övertygad om att meningen med livet är att njuta och vill därför även göra det jag kan för att göra det möjligt för andra att njuta av sina liv genom att göra den här världen till en bättre plats för alla att leva i.
Skål! :)
Hej!
Jag har fått äran att vara Medarbetare här.
jag har samlat kokböcker i många år och alltid varit intresserad av vin och mat. Är uppvuxen med pappas vinkällare och numera när pappa och jag träffas har vi som trevligt nöje att prova lite olika viner. Dessvärre bor pappa i Sydafrika vilket gör att det blir rätt långt mellan vinprovningarna.
Vanligen uppskattar jag torra röda och vita viner mest, men något ädelsött typ Tokajer är väldans gott ibland.
Vin i matlagning använder jag också gärna.
Mitt tips för användning av vinslattar är: Frys ner dem i istärningslåda och lägg i påse i frysen. När du sedan vill ha lite vin i maten tar du fram någon sådan vinistärning och lägger i grytan.
/Désirée
Tack för tipset :)