Vin iFokus

Vin

Etikettallmänna-frågor
Läst 3247 ggr
David
0

Ett gott rödvin?

Är nästan helt nollställd på det här med viner.

Tänkte bjuda hem någon, som tycker väldigt mycket om rödvin, men va sjutton, vad ska man ta? Någon som har en favorit som ni gärna tipsar om?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Loucar
0

Jag gillar Stoneleighs Pinot Noir nummer 16394. Den funkar bra till grillad entrecôte.

Om du bara vill ha nåt lättdrucket för att sitta framför tv:n att mysa med kan jag rekommendera nummer 2310 Ruffino Chianti.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

David
0

Ja, det är nog något lättdrucket framför tv-n att mysa till.

För att krångla till det, tösen tycker inte om lakrits, och såg at Ruffino Chianti hade en viss smak av lakrits.

Det gjorde ju det hela lite svårare för mig.

// David

Hawknestgrove
0

Hihi prova LaGunilla

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Loucar
0

Jag gillar inte lakrikts heller o har heller inte känt nån sån smak så du kan utan problem bjuda på det vinet.

Hälsningar

Louise

[mingdie]
0

#2 Du behöver inte vara rädd för att hon skall känna lakritssmaken. Den är så liten så att dom flesta människor aldrig upplever den.

Jag har en hel del viner att rekommendera men det är frågan om vilken prisklass. Ni får gärna hoppa på mig men jag tycker att priserna på kvalitetsviner är väldig höga på systembolaget. Ofta har jag rekommenderat ett vin för någon och sedan upptäckt att det kostar upp till det dubbla vad jag betalar på systembolaget. Då känner man sig lite dum och folk tror inte man är riktigt klok som lägger så mycket pengar på en vinflaska.

Men jag håller med Loucar att Stonleighs Pinot Noir inte är så dumt för dom pengarna. Kanske inte skall berätta men den kostar 85 sek i min lokala vinbutik.

Loucar
0

Vart bor du mingdie för jag misstänker att det inte är i Sverige.

Hälsningar

Louise

Hawknestgrove
0

Mingdie bor Down Under. Eller nästan va?

David
0

#5. Det måste vara gott, för det fanns visst inte i Systembolagets sortiment. Glad

// David

Loucar
0

Jag kollade igår och då fanns det sök på numret jag skrev i första inlägget ska du se, jag vet att vissa butiker inte har det i sitt sortiment men i de flesta större butikerna kan du hitta det annars tar de hem det åt dig.

Hälsningar

Louise

[mingdie]
0

#6 Ja jag bor på Nya Zealand. Men det är inte bara vinerna härifrån som är billigare utan även viner från Australien, USA och Europa. Vi har inte dom höga skatterna.

Det är kul att bo i ett land med vingårdar. Man kan provsmaka på dom flesta och många har också restauranter jämte vingården. Det är inte dumt att åka ut till en vingård och ha lite lunch på uteserveringen med lite vin och titta på utsikten av vinrankorna. Ni är välkomna.

Martin
0

Ett rödvin jag är svag för (och som handlades hem när jag var i Tyskland nu nyligen) är Casillero Del Diablo, ett fylligt rödvin från Chile. Kanske inte det bästa "TV-vinet", men gillar man som jag fylliga viner tycker jag det går utmärkt som sällskapsvin vid tv'n också, och inte bara till mat.

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Välkommen tillbaka Marny.

Loucar
0

#10 vi får väl spara ihop till en vinresa på Nya zeeland så kan vi komma o våldgästa dig *S*

En fråga till dig som bor på Nya Zeeland Stoneleigh har ju en serie som tydligen aldrig lämnar landet har du provat den o är den sämre eller bättre än de viner som vi har av deras sortiment i Sverige.

Hälsningar

Louise

[mingdie]
0

#13 Du har rätt om att det finns en serie med Stoneleigh viner som är högre klass på. Se här.  Stoneleigh Rapaura

Dom vinerna exporteras också men finns inte i Sverige. Dom vinerna är ett stort steg upp i kvalitet och smak. Jag har provat alla deras viner och Rapaura serien är fin.

Problemet i Sverige är att systembolaget köper mest in billigare. lågkvalitetviner för att det är vad dom säljer mest. Tyvär innebär det att man i Sverige inte har tillgång till många dessa fina viner från mindre vingårdar som man har i andra delar av världen.

Om systemet släppte monopolet så tror jag det skulle dyka upp ett antal vin butiker med ett större sortiment av dessa fina viner, många till ett bra pris, och dom skulle säker som här och på många andra ställen kunna ha vinprovningar.

Vår lokala vinbutik (jag skall försöka ta några foton) har vinprovning varannan vecka där det ofta är vin tillverkare som kommer in och pratar om sina viner och där man kan provsmaka mellan 12-16 viner. På lördagar har han alltid en 10 viner öppna för provsmakning.

Så kom du och våldgästa.

Loucar
0

Jag kommer på så fort jag får ihop pengar o jag får säkert nån härifrån med migGlad

Hälsningar

Louise

batski
0

Ett vin som jag tycker är både gott och lättdrucket är Two Oceans Shiraz Cabernet Sauvignon (nr 2046).

Jag gillar den lite rökiga smaken som är så karaktäristisk för flera sydafrikanska viner. På Systemets beskrivning står det: "Fruktig, rökig smak med inslag av mörka bär, örter, sötlakrits och vanilj". Kostar 62 kronor/flaskan. Finns tyvärr inte som bag-in-box.

Vill man hellre köpa bag-in-box så finns Cape Original Shiraz Cabernet Sauvignon (nummer 12890), för 179 kronor.

Inte riktigt lika gott som det förra men nästan. Systemets beskrivning: "Bärig, aningen bränd smak med inslag av röda bär, örter och vanilj". En bra grej med det här vinet är att det är ekologiskt producerat.

Märks det att jag gillar sydafrikanska viner? Tungan ute