Vin iFokus

Vin

Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 1947 ggr
David
0

Önskemål om sajten!

Här tänkte jag vi kunde lägga upp de önskemål, tips, förslag och så vidare vi har på sajtens utveckling, så tar vi Medarbetare till oss det och försöker göra vårat bästa!

Tack för hjälpen!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Katarina2
0

Anledningen till min låga närvaro är inte ämnena på sajten utan att jag försöker begränsa min tid på internet.

Kanske att man skulle välja en vitt och en röd som månadens/veckans vin, försöka så medlemmarna att prova och sedan ha en utvädering efteråt. Kanske 2 vita och 2 röda en billigare variant och en dyrare. Nu spånar jag vilt!

Annars tycker jag att det är en trevlig sajt även om min närvaro kan verka låg, så är jag ofta inne och tittar.

Loucar
0

Ett mycket bra förslag Katarina2

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

korseett
0

har svarat dig David men ser att #1 och jag har samma tankegång men jag har utvecklat det till att även önska att få med tips på vad man kan äta till vinet.

[marion69]
0

Jag tycker om vin, mest rött, men skulle vilja ha förslag på goda vita och roseviner. Jag är inte så bra vinkännare och funderade över om det var normala svenssons här inne eller överklass vinkännare.

Det är väl ganska lätt att förknippa vinsidor med överklass. Men jag är bara en vanlig ensamstående mamma som vill ha tips på goda viner med jordnära priser.

Glad

[mingdie]
0

#4 Jag tror att det bara är i Sverige som man kan förknippa bättre vin med överklass. Det hela handlar väl ändå om vad vi tycker om.

Ett vinforum skall naturligtvis innehålla vin i alla prisklasser. Jag tillhör inte någon överklass men dom vinerna som jag dricker kostar nog en hel del. Men det är mitt val och jag dricker hellre mindre och bättre.Ju mer jag lär mig om viner och provar ju mer uppskattar jag lite bätttre viner.

På den här siten så är dom flesta vinerna som det pratas om ganska billiga. Det pratas en hel del om lådviner och andra billiga viner. Så du behöver inte vara rädd för att det bara är folk som dricker tusenkronors viner.

Sen är vinifokus den snällaste delen av hela iFokus. Inte ens när man diskuterar monopolet så blir det hetsigt.

Så fråga på. Du kommer att få många bra tips på vin i den prisklassen som du själv väljer. För det handlar mer om att hitta dom bästa vinerna i dom olika prisklasserna.

Loucar
0

Nu kommer 4 tips under månadens vintips. Det är blandade prisklasser så att alla kan delta, denna gång höll jag mig mellan 70-300. Då tror jag i alla fall att de flesta har en chans att vara med.

Vi kan ju även om intresse finns lägga upp dyrare viner än så, hör av er isåfall.

Hälsningar

Louise

DesK
0

Det vore kul och intressant om till exempel Mingdie skrev om de viner hon (eller han) dricker. De där som är lite bättre och svåra att få tag på enligt samma person.

Över huvud taget skulle jag uppskatta om så många som möjligt skriver om de viner som vi har druckit. På så vis får vi nog lite spridning vad beträffar pris och kvalitet.

Sedan är det alltid mycket intressant att få reda på vad för mat som serverades till vinet och hur det gick ihop.

Kanske skulle det finnas en speciell starkvinstråd. Jag tänker på att till exempel många dessertviner finns där.

Annan tänkbar tråd är väl vindrinkar.

/Désirée

Loucar
0

Nåt som jag klurar på är om man inte ska byta ut landgrupperna mot rött, vitt rosé etcetera och sedan kan man lägga in länderna som undergrupp/inlägg eller vad vi nu kallar dem, vad tycker ni andra?

Hälsningar

Louise

DesK
0

#8 Det är en bra idé eftersom många vanligen väljer efter färg och i andra hand efter land.

/Désirée

korseett
0

#8 det låter som en vettig idé. Jag skulle nog också vilja ha bort numren framför så blir det lättare att hitta såvida inte numren fyller någon funktion förstås

DesK
0

varunummer på respektive vin är väl bra  Glad

/Désirée

Loucar
0

"11 tror #10 menade numren före grupperna tror inte man kan ta bort de numren. Det är ju lite lättare och hitta vinerna på systemet via nummer speciellt som jag stavar som en kråka ibland

Hälsningar

Louise

korseett
0

numren före grupperna går alldeles utmärkt att byta för det är bara att redigera namnet

numren till vinflaskorna från systemet är bra att ha

kali
0

Om man vill göra en vinprovning kan man exempelvis välja ett vin som är gjord på samma druva men producerat i olika länder eller olika distrikt i ett land.Glad

Lickan
0

Ja jag kan bara instämma med er övriga, lite förslag vad som kan rekommenderas till olika maträtter, eller ännu hellre rekommendera något för en som är väldigt okunnig när de gäller just vinsorter över huvudtaget! Glad

Loucar
0

Vi vill ha fler förslag vi är ju över 200 medlemmar så några fler idéer måste finnas. Tveka inte att skriva alla idéer är bra tills motsatsen bevisatsGlad

Hälsningar

Louise

korseett
0

korsbefrukta mellan sajterna! vintips till middagar på andra ställen och mattips till vinerna här där ni har sett recept

DesK
0

#17 mycket bra idé. Det skulle frinnas någon enkel länkfunktion mellan de olika ifokussajterna.

/Désirée

David
0

#18. Det finns det, men jag tror inte det är så många som känner till det. Rynkar på näsan

Om du trycker på kedjan för att skapa en vanlig länk, och trycker på "Länk till tidigare inlägg eller bild…" så får du upp en lista med alla sajter på iFokus. Där kan jag välja "Matlust" och se artiklar och trådar skapade där, och enkelt göra en länk dit härifrån. Och tvärt om.

Det här kan alla medlemmar göra på alla sajter inom iFokus. Kors och tvärs, men som sagt, väldigt få känner till det.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
0

det visste jag inte heller1

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

korseett
0

finner man inte via den listan så kan man helt enkelt öppna upp en flik eller fönster till och kopiera adressfältet och länka in. Blir samma sak och ibland lite enklare när man som jag kan vara ute och vimsa

DesK
0

#18 och #21 Bra tips. Kanske borde det framgå lite tydligare på startsidorna att der är möjligt att göra så här

/Désirée

Martin
0

Jag är här inne med jämna mellanrum, men inte varje dag och inte ens varje vecka. Jag är en sporadisk vindrickare, dricker det sällan ensam (blir oftare en liten whisky om jag skulle sitta ensam en kväll) och för tillfället så jobbar jag och tjejen helt mot varandra så vi är inte lediga samtidigt nån gång känns det som. Glad

Svårt att ställa krav när man inte är här så ofta, men när jag går in här så är det ofta för att specifikt hitta tips om något vin (oftast rött) eller för vin till någon specifik mat (eller tips på kombinationer vin/mat).

Tipset som någon skrev om att länka och kanske rent av försöka samarbeta med exempelvis Matlust, tror jag en del på.

Månadens vin, ett par olika i olika prisklasser låter kul. Även om jag förmodligen ytterst sällan skulle köpa ett vin dyrare än 200 kronor, läser jag gärna om vin som är än dyrare än så (läser även om resmål som är dyrarare än jag har råd med, eller diverse andra prylar som är dyrare än jag har råd med). Det vill säga jag läser gärna om saker som jag kan drömma om, och inte bara gå och köpa "sådär hur som helst".

Angående rubriknummer på de olika kategorierna så spelar det inte mig så stor roll, men just nu är det nog lite halvt oöverskådeligt.

Tror som någon skrev, mer på att kategorisera efter typ (rött, vitt, rose eller "sällskap", "mat", "dessert" och så vidare). Då skulle man under till exempel kategori 10 ha röda viner, och under 11-19 ha världsdelar, länder, druvor och så vidare). Under 20 ha vita viner, och sedan under 21-29 samma kategorisering som under 10 (om man nu väljer druva, land eller världsdel).

Men som sagt, inser att det är lite jobb bakom detta och då jag själv inte ens är Medarbetare eller har tid/kunskap till att vara det, så får det bli lite tips och önskemål snarare än krav. Kommer att hänga kvar här oavsett hur det blir. Kanske kan försöka bli mer aktiv i att skriva om viner jag druckit, och i vilket sammanhang.

mvh Martin

Loucar
0

Marnyman har du verkligen kollat på grupperna det är ju precis som du beskriver redan nu bara att det står 0-9 i huvudgrupperna.Glad

Samarbete med matlust finns då jag är Sajtvärd där men även där jobbar jag med att få struktur så det kommer nog ta nån vecka till innan nåt händer.

Månadens vin är påstartat kika under inlägget augustis vintips där finns chans att prova o bidra med sina åsikter.Glad

Hälsningar

Louise

Martin
0

#24 Sorry! På med dumstruten för mig nu. Såg bara att någon annan skrivit det och tänkte att jag inte visste hur det såg ut här, tittade lite snabbt och såg bara massa landsnamn. Borde såklart tittat lite närmre.

Vet att samarbetet är påbörjat (men längesedan jag hade tid att vara inne på Matlust där jag förr skrev mycket), och hade helt missat att du tagit över där. Och angående månadens vin, så var det mer en positiv bekräftelse på att jag tror det är ett bra tips, och att för min del får det gärna vara även dyrare viner (dyrare än de 200 jag brukar hålla mig under, och även dyrare än de 300 du har tagit med denna gången).

mvh Martin

Loucar
0

Ingen fara marnyman.

Har sett att du skriver mycket på matlust mellan varven nu när jag går igenom samtliga inlägg och grupperar även där. Du får gärna skriva där också. Just nu har vi skrivit en del om andra länders matkultur kika gärna på de artiklarna. Att du missat att jag blivit Sajtvärd kan jag förstå om du bara är inne ibland tog över förra veckan.Glad

Vi kommer variera priserna varje månad så att det finns åtminstone 1 lite dyrare vin med varje gång.

Hälsningar

Louise