Vin iFokus

Vin

Etikettervintipsvinkunskap
Läst 1349 ggr
[mingdie]
0

Vin handel i andra länder

Tänkte att jag skulle skriva lite om hur vinhandeln kan fungera i ett land som inte har ett statsägt monopol. Även om jag har en viss erfarenhet av vinhandel i andra länder så handlar detta bara om Nya Zealand så om det finns medlemmar som har erfarenhet av andra länder så kan ni väl fylla i hur det fungerar där.

På grund av att Nya Zealand har många bra vingårdar och ligger nära Australien så finns det störst urval från dom länderna. Men samtidigt så finns det också ett bra urval av viner från Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland, Sydamerika och Sydafrika. Det finns också viner från USA och mindre Europeiska vinländer men inte samma urval.

Vin och öl får säljas i matvarubutiker och i specialbutiker. Starksprit får bara säljas i affärer som endast säljer alkohol dvs inte i matvarubutiker. Alla butiker som säljer alkohol har en licens med strikta regler, Dom får inte sälja till underåriga eller berusade personer. Samma sak på pubar och restauranter att man inte får sälja till underåriga eller berusade.

Varje kommun har inspektörer som kollar att affärerna följer reglerna. Eftersom en affär skulle förlora mycket pengar om dom förlorar sin licens så är dom mycket noga med åldern. Vid kassorna finns det alltid en ansvarig person som kollar att dom som köper har rätt ålder.

Det kommer ju ganska ofta upp i diskussioner om systembolaget att om monopolet försvann så skulle det bli ett sämre urval. För att kolla detta så gick jag till vår lokala matvaruaffär och frågade dom hur deras sortiment ser ut. Tyvär fick jag inte ta foton inne i affären så att jag kunde visa hur det såg ut.

Den här butiken hade över 1000 sorters vin och 120 sorters öl. Detta är en medelstor livsmedelsbutik i Auckland. Ofta och speciellt på helgerna så har dom en person från någon vingård som står för provsmakning av 2-4 viner. Man kan få spotta ut om man vill men vem vill det.  Tungan ute

Vinerna varierade i pris från 35kr upp till 5000kr. Det finns också ett 20-tal lådviner men det säljs inte så mycket av dom numera eftersom smaken hos folket har ändrats mycket dom sista 20 åren och folk dricker hellre bättre viner.

Sedan har vi också många specialbutiker med viner från hela världen där man kan få personlig service och som ofta har provsmakningar. Jag skall försöka ta lite foto från en sådan affär som jag själv köper från. Så jag återkommer.

Loucar
0

Jättebra inlägg Mingdie. Kul att få veta hur det fungerar "down under".Glad

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång