Grappa
Är ni vänner till Grappan?
Jag kommer ihåg när jag första gången smakade Grappa. Det var något av det vidrigaste jag någonsin smakat! Det smakade finkel av värsta sort! Det tog lång tid innan jag över huvud taget ägnade en tanke åt drycken.
För cirka tio år sedan började jag på en finare restaurang som hade ett brett utbud på alkoholen som vi erbjöd. Det innebar att man måste vara med på diverse provningar. Det var fantastiskt intressant, tills vi kom till all Grappa man skulle lära sig. Gudars skymning tänkte jag, jag som avskyr eländet! Jag läste mycket om Grappan och dess tillverkning. Sedan kom jag på provningen. Mja, så illa var det ju faktiskt inte ju. När man kommer upp lite i kvalitén så är det mycket gott faktiskt.
Grappan är ett destillat på pressrester från vintillverkningen. I dag så är Grappan mycket populär och tävlar med andra avecer.
Vh LenaB
Har aldrig smakat, men har ungefär samma tankar om Genever. Trots att jag kan dricka gin. men Genever. Nej Tack!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Grappa tycker jag är lite beroende på. Men det tillhör inte mitt favorittycke!
Det är speciellt med Grappa. En cognac till kaffet är däremot fantastiskt gott.

Någon som tycker något om grappa?
Skäms att säga det, men jag har aldrig smakat.

Då kan du ha det som uppgift i veckan 
Finns det på små flaskor? Så himla onödigt att köpa en hel flaska om det smakar apa
Nej det finns det inte vad jag vet.
Då får det vara!

Nä, inte då, Gunilla, man må ju prova!
Vad kostar eländet? Verkar dyrt!

Jaja, pengar, pengar, vad betalar du för att åka karusell?
Hehe, åker inte karusell , blir bara yr i huvet. Dessutom, så har jag åkt med ballo (tivoli) flera år, så jag vet hur slarvigt det kan vara, fyrtumsspik i stället för sprintar. Så nej tack, för alla åkattraktioner. Möjligen kärlekstunneln på Gröna Lund. Den var faktiskt min pappa med och gjorde!

#13 Jag åkte tunneln i måndags! Vad intressant att din pappa har varit med och byggt den!
Jag och Gunilla har spårat ur lite angående diskussion om Grappa, men ni är välkomna att skriva om Grappa!
Glöm Grappan Gunilla! Du missar inget
!
Okej, I anslutning till just det, så är det en sak jag saknar, på vårt för övriga suveräna Systembolag. HA HA, Sprick inte nu av stolthet, kompisen! Det är just de där små miniflaskorna, man kan köpa utomlands av nästan allt. Att behöva köpa en flaska som inte smakar bra av något en hel 70:is för dyra pengar, bara för att smaka, är ju trist. Då hade jag gärna kanske betalat 20-30 kronor för en liten flaska och provat. Gillar jag inte drickat, Okej, det kan jag leva med. Gillar jag det, så kan jag ju köpa. Jag menar, det finns ju de utmärkta småflaskorna av exempelvis absolut, snapsar och en del annat. Så varför inte kunna få betälla åtminstone? För jag kan ge mig attan på, att det finns hos fabrikanten, för utomlands så kan man ju få tag i det mesta.
Grappa ja.
Vi var på en resa till Gardasjön förra året. PÅ ett besök på en vingård (med väldigt fint och gott vin) inhandlade vi deras Grappa,
usch, säjer jag inte ens min kollega på jobbet ville ha mer än ett snapsglas.
Men vi var också på ett riktigt Grappaföretag
Deras grappa var jättefin. Vi fick provsmaka olika grappa. De som var 12 år. nyare och grappalikör. Vi köpte väldigt fin grappalikör med hem. Men den är tyvärr slut.
Så salute på er alla
Var rädda om varandra

Jag provade en sort som heter Sensea Grappa Emiele och jag säger som ni andra urk, det smakade parfym gick inte ens att dricka om man spädde ut det med Sprite eller liknande.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång