Vin iFokus

Vin

Etikettvinlagring-temperering
Läst 2219 ggr
Isatis
2009-04-21 23:23
0

Vininköp

Har varit i Provence och passade på att köpa ett par lådor vin. La Tiare du Pape Châteauneuf-du-pape 2005, Maison Bouachon och Domain la Boutinière 2000 Châteauneuf-du-Pape Grande Réserve. Hur länge kan man spara dem? Har en gammal stensatt jordkällare som håller 5 till 7 grader. Kan jag förvara dem där? Tacksam för hjälp.

SamanthaJones
2009-04-24 13:40
0

Jag vet inte hur länge men du kan prova att ringa systembolaget, de kanske kan hjälpa!

Läs gärna artikeln, kan jag lagra vinet! 

//Sofia

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Isatis
2009-04-24 16:18
0

Har läst artikeln men inte blivit klokare. Har jordkällaren att tillgå för förvaring eller ett skåp inomhus. I skåpet blir det ju väldigt ojämn temperatur eftersom jag eldar med ved (öppen spis, köksspis och kamin) under höst och vinter. Vilket är sämst ur förvaringssynpunkt, tror du? Källaren med mörker, ganska hög luftfuktighet, jämn men mycket låg temperatur eller skåpet med stora temperaturvariationer? Har fått veta att vinet har relativt lång lagringstid (15 - 20 år) vid god förvaring. Tacksam för din hjälp. /Isatis

SamanthaJones
2009-04-24 16:48
0

Då skulle jag satsa på källaren med en jämn temperatur. Viner är känsligare för temperaturväxlingar än vad de är mot en lägre jämn temperatur, lycka till!

Vänligen

Sofia

Isatis
2009-04-24 17:12
0

Tack för din vänlighet och all hjälp. /Isatis

SamanthaJones
2009-04-24 17:21
0

Det är ingen fara. känns tyvärr som att jag inte kunde hjälpa så mycket!

Var du på någon vingård när du var där eller köpte du i vanlig affär? Du får gärna berätta lite om din resa Glad

Vänligen

Sofia