Vin iFokus

Vin

Etikettallmänna-frågor
Läst 10994 ggr
Rovanja
5

Röttvin->huvudvärk

Hur kommer det sig att man av vissa röda viner får huvudvärk?

Har aldrig fått särskild huvudvärk av ett glas rött till maten tills jag köpte en ny sort.

Om jag dricker så mycket som ett halvt glas så har jag malande huvudvärk dagen efter.

"Bundustar" sydafrikanskt.

Någon som vet vad detta beror på?Obestämd

Hawknestgrove
0

Mysko och bara det röda vinet? Annars så har jag hört, att man lättare får huvudvärk av bordeauxviner än av beaujolais.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Rovanja
0

Jasså?

Jo, än så länge bara av detta vinet.

SamanthaJones
0

Det är garvsyran (tanniner), i främst rött vin som orsakar huvudvärken. Garvsyran finns mest i blå druvor och i druvkärnor. Det kan även bildas garvsyra under lagringsprocessen.

Vad man kan göra är, att leta efter ett vin som betecknas som mjukt och bärigt. Dessa viner innehåller minst garvsyra exempelvis Drostdy-Hof, från Sydafrika.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Rovanja
0

Tack för tipset!

Hawknestgrove
0

Just det, det var något i bakhuvet om just detta.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bin555
0

En del är också känsliga för en speciell druva. Shiraz till exempel är en druva som många med huvudvärk får problem med och då i synnerhet från Australien. Medan andra får mer av Cabernet Sauvignon och då mest från Frankrike som ofta gör tanninrika viner.

Men, om detta finns givetvis inga vetenskapliga belägg. En del vill hävda att det bara är båg att man får ont i huvudet av vissa viner, själv får jag ont av vissa röda viner som kommer från Spanien!