Tips på rött vin sökes
Hej, undrar om någon har ett tips på ett gott rött vin. Det skall passa till en bit kötträtt, en "kraftigare" middag med ganska mycket smak, en del krydda.
Jag tänker mig ett fylligt rött vin, gärna sådär riktigt mörkt med en bra blandning av fyllighet och strävhet.
Jag är ute efter ett vin som i första hand skall vara till en huvudrätt som sagt, men även ett dylikt vin som skulle passa till en lite "finare" ostbricka är av intresse.
Jag köper normalt lite billigare viner, men har ibland testat att lägga till några tjugor och tycker att man genast hamnar i en bättre klass. kan för detta tillfället tänka mig att hamna i en prisklass på kanske 150-300 kronor/flaskan.
Förslag mottages tacksamt, och skulle det ligga utanför prisintervallet jag nämnde (men ändå inte allt för mycket över) så är det också av intresse. Tack på förhand!
mvh Martin
På alla hjärtans dag hade min man överaskat med ett väldigt gott vin. Här är uppgifterna från systembolaget. Kostade 179 kronor och var värt varenda krona!
Land: Italien
Doft: Kryddig doft med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, kaffe örter, viol och svart te.
Smak: Kryddig, fruktig, angenämt kärv smak med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, örter, mörk choklad och svart te.
Användning: Serveras vid 16-18°C till smakrika, gärna grillade och örtkryddade kötträtter, eller till lagrade hårdostar.
Druvor: Corvina veronese 80 %, rondinella 10 % och sangiovese 10 %
Pris: 179 kronor/helflaska
Peter Lehmann och Amarone Della Valpoliciella CLASSICO är två super viner.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Tackar för tipsen!
mvh Martin
Om maten är lite åt det kryddiga och starka hållet så skulle jag titta efter ett Shiraz/Syrah. Klarar kryddig mat bra.
Ett förslag
Tackar för tipset, skall se vad jag hittar och vad som verkar bli bra.
mvh Martin

Beaujolais Royal är ett billigt men underbart vin!
Tierras de Luna är mycket gott och smakrikt, billigt även det men vinkritiker hurrar världen över för det vinet, och äver jag har det som favoritvin
Mina 2 bästa tips!
Tackar för tipset!
mvh Martin