Vin iFokus

Vin

Etikettvinlagring-temperering
Läst 2439 ggr
[Vintersaga]
2008-10-13 00:47
0

Udda lagring!

Är ingen vinfantast men tar ett glas nån gång ibland. Eftersom vi dricker vin i så små mängder brukar det bli över.

Nu fick jag höra att det fanns ett väldigt bra tips på hur man förvarade vinet i kylen till ett senare tillfälle - med en tesked istället för tillbaka med korken! Det skulle visst vara mycket bättre! Fick höra det från en arbetskamrat som faktiskt provat det med bra resultat.

Har ni hört talas om detta?

\Rickard

Hawknestgrove
2008-10-13 01:09
0

Hum, undrar hur man gör då? Man kör alltså ner skaftet på teskeden i flaskhalsen? Personligen, så kör jag uteslutande vin med skruvkork numer. Ok, är vi fler, så är det en annan sak. Men normalt, så är det bra jag som dricker vin i huset, då blir det ju över.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Vintersaga]
2008-10-13 01:18
0

Japp, det är skaftet man hänger ner i hålet. Nu minns jag inte vad det var som gjorde detta till mycket bättre alternativ, men det var väldigt bra i jämförelse med andra alternativ!

Problemet med vin med skruvkork är väl att alla viner inte alltid har det - men om man vill prova ett nytt vin så får man väl ta den  smällen Flört

[mingdie]
2008-10-13 04:01
0

Det stora misstaget som dom flesta gör är att stoppa tillbaka korken åt fel håll. Det vill säga den ändan som var ytterst på flaskan är när korken är utdragen är nu smalare än den delen som satt längst ner.

Så sticker folk ner den smala ändan eftersom det är lättast men glömmer att där sitter också alla bakterier som vinet inte gillar.

Det finns speciella korkar i plast som fungerar bra.

rakuLotta
2008-10-13 08:10
0

#3 Oops, så där gör jag.

CatarinaJ
2008-10-13 10:35
0

Hej Rickard!

Vad kul att se dig här! VÄLKOMMEN!

Jag har hört talas om ditt tips men det har gällt mousserande viner. Tack och lov går fler över till skruvkork.

[mingdie]
2008-10-13 10:38
0

#4 Du är inte ensam och jag gjorde det också innan en vintillverkare påpekade misstaget.

Hawknestgrove
2008-10-13 13:45
0

Haha, jag med! För den änden är ju den enda, som går att få ner igen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Vintersaga]
2008-10-15 23:20
0

#5 - Tack Catarina Glad

Vad roligt att du också hört talas om det - ingen av alla de jag har pratat med har hört talas om det. Men så trodde jag nog att ni skulle veta lite mer här inne. Flört

Men det måste väl vara en viss skillnad på skruvkork och "vanlig kork"? Eller det kanske inte alls är det Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
BBR00
2009-01-02 09:42
0

För att vinet inte skall utsättas för syre kan man enkelt slå över det på en mindre flaska. Det finns också i vinbutiker sprayflaskor med kvävgas som som ersätter luften i flaskan.