Vin iFokus

Vin

Etikettandra-drycker
Läst 3078 ggr
[LenaB]
0

Mackmyra Svensk Whisky

Detta hör egentligen inte till sajtens ämne. Jag tyckte bara att detta är så intressant. Tänk så intressant och spännande att kunna jobba med detta och i Sverige också. Driftiga människor!Glad

Från idé till pilotdestilleri      Kraftverksdammen och destilleriets baksida Kraftverksdammen och destilleriets baksida

Mackmyra grundades av 8 civilingenjörer som efter examen insåg att de inte kunde ses lika ofta som de önskade eftersom jobbet nu tog upp mycket tid. För att kompensera detta så började de åka på weekendresor tillsammans, en av dessa gick 1998 till Sälen. Med sig råkade alla ha varsin flaska whisky. Under kvällen började man diskutera hur det kom sig att whisky görs i så få länder. Innan kvällens slut så sa någon "Låt oss ta reda på om det går att göra whisky i Sverige. Och om det går, så gör vi en!"

Grundarna åkte den sommaren tillsammans till Skottland för att besöka några olika destillerier. Man fick ett väldigt vänligt bemötande och skottarna verkade endast glada över att höra att de kanske kunde få en svensk konkurrent. Efter denna resa bestämde man sig för att försöka sig på projektet att göra en svensk single-malt-whisky.

Man lyckades efter lite sökande hitta Mackmyra Bruk och lyckades få ett hyreskontrakt där och precis ett år efter Sälenresan bildades företaget 'Mackmyra Svensk Whisky AB'. 18 december 1999 hade man fått tag i alla nödvändiga tillstånd (14 stycken) samt den nödvändiga utrustningen och kunde denna dag destillera de första dropparna Svensk whisky.

Under de första tre åren (1999-2002) använde man sig av ett litet destilleri, kallat "pilotdestilleri". Med detta skaffade man sig den nödvändiga praktiska kunskapen av whiskytillverkning och provade enligt egen utsago 170 olika recept. Allt detta eftersom man ville, och ännu vill, göra en Svensk Whisky och inte en Skotsk whisky i Sverige. Av denna anledning har man aldrig hyrt in någon expert från Skottland som kan berätta hur whisky tillverkas, utan man har provat sig fram till en Svensk smak.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mackmyra_Svensk_Whisky#Lagring

Hawknestgrove
0

Kul! Undrar när man hitar det i hyllorna?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LenaB]
0

Ja, det undrar jag med. Provningar har skett i alla fall så det borde ju finnas i produktion. Jag har letet men hittar inget.

Bertil
0

Det har ju redan dykt några tidiga varianter, Jag har prövat samtliga och tycker nog att de varit lite väl råa beroende på att tiden på fat varit för kort. det blir intressant att skåda destillaten där det givits tillräcklig tid för eklagring.

mvh
Bertil

Hasse_A
0

Tja, någon större Whiskykännare är jag inte, men vet vad som är okej enligt pris. Skulle kunna säga att den håller samma kvalitet och smak som den Japanska Whiskyn. Det vill säga Vass klumpig och dyr. En flaska av ett billigare märke på Systemet smakar bättre och är billigare (typ Tullamore Dew).

Tänk om Ukraina skulle tillverka Saab och Volvo inte lyckat.

Låt bli att försöka laga det som inte är trasigt. Dom vill bara tjäna pengar på Svensk exotisk Wiskey. Urk för den. Bara för att Svergie hade en av dom största framgångarna vad det gäller sprit så tänkte några att dom skulle göra samma sak. Men nä Rynkar på näsan

Hawknestgrove
0

MJa, okej, vissa kopior smakar fy, håller med när det gäller exempelvis tyskar, när de ska kopiera konjak. Bläh. Men sen finns det exemplevis spansk "konjak" som är riktigt god. Men inte här i Sverige.

Men ta en sån grej, som just whisky. Det finns skotsk, personligen tycker jag just Tullamore Dew smakar uppspytt, men de amerikanska och kanadensiska sorterna är faktiskt väldigt goda, en del i alla fall.

Så nog kan det kanske smaka bra med svensk också, det får tiden utvisa!

Denna kommentar har tagits bort.
[LenaB]
0

Har vi någon som är kunnig på whiskey, till exempel historiskt, tillverkning och så vidare?

[mingdie]
0

Jag är ingen expert på Whiskey men tycker om det och har man en god vän som är skotte så lär man sig lite. Har aldrig smakat Mackmyra men det skulle vara kul.

Men varför skulle dom inte kunna få till en bra single malt till slut. Det viktigaste är ju råämnena. Den kanske en dag blir bättre än den irländska whiskeyn Tullamore Dew.

Hawknestgrove
0

Åh, är den irländsk? Okej det visste jag inte. Men spyor smakar den i alla fall enligt mig. Då är till och med Bells bättre

[mingdie]
0

#9 Den irländska whiskyn är ofta lite sötare i smaken än single malt från skotland.

Hawknestgrove
0

Eller Lord Calvert. Till och med den är bättre

CatarinaJ
0

Åh, här har vi känningar om wiskey!

Hawknestgrove
0

Haha, men tyvärr, så kan jag inte bli sajtvärd  där. Har min lilla Svenska Natur. Hehe, gissa vem som fick en hel liter Chivas Regal i torsdags? Ska spara bara till MIG! Lönsamt att passa kissar! Fick dessutom en och en halv liter Bayleys! Bautaflaska, alltså!