Starköl ? ?
Hej . Jag är inte medlem här ännu. Får man testa en provtråd ?
Så till frågan : Det blir alltid diskussioner om när ett öl kallas starköl. Mycket öl från utlandet , 4,6-4,8% kallas för starköl. Men jag hävdar att för att kallas starköl så måste det vara över 5%. Har jag fel ?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Finska "mellanöl" är ju på ca 4.6%.
Starköl är över 5%.
Men svenska lagar är lite annorlunda…
Jag anser att öl under 5% är mellanöl. Blir bara lite irriterad när folk köper vanligt Tysk/danskt öl och säger att det är starköl.
Det beror ju på vad vi pratar om.
Pratar vi tullregler och införsel så går gränsen vid 3,5 volymprocent (antar att det är den vi pratar om)?
Öl starkare än 3,5 volymprocent får i Sverige också bara säljas på systembolaget (och restauranger såklart).
I Sverige anses väl starkölet gå vid 4,5 volyprocent har jag för mig, men jag hittar faktiskt inte just den siffran någonstans så jag kan ha fel där.
mvh Martin
Intressant…
Nyss hemkommen från 3 veckor i Sverige så reflekterar man på olika upplevelser. Varför är svenskar så inne på procenten. Flera gånger när jag beställde öl och frågasde vad dom hade blev svaret stor stark, liten stark, mellanöl osv. När jag då påpekade att jag inte brydde mig så mycket om styrkan utan ölsorten så fick dom ett konstigt uttryck i ansiktet.
Beroende på vilken sorts öl som bryggs så finns det en naturlig alkoholhalt som passar bäst. Jag tänker inte ens på vilken alkoholhalt ölet har som jag dricker. Jag smakade på en del ölsorter som jag normalt tycker om som hade gjorts i folköl styrka och det var ingen höjdare.
Ett gott öl är ju gott oavsett procenten, men det bör vara starkare än folköl för min smak. Just nu dricker jag av en back Pokal classic som en Dansk vän lämnat av. Mycket god nu i värmen.
Men det jag var ute efter var ju att kalla saker för sitt rätta namn. Men nu har jag fått svar som gör att mitt påstående ovan kanske inte är rätt 
Till mat tycker jag oftast en öl med 3-4 volymprocent är godast, undantag finns.
Angående det du skriver mingdie så är det ju helt rätt. Jag har (sån tur var!) för ett antal år sedan kommit på att öl smakar olika, och beställer aldrig längre "en stor stark".
Jag beställer ju aldrig "en stor mat" på en restaurang - så varför beställa samma sak när det gäller dryck? :o)
mvh Martin
Hm…. är det nån som kommer ihåg, hur hög procenten var i den ursprungliga mellanölen, alltså den som kom på 60talet?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det var 15 år innan jag föddes - så tyvärr kan jag inte hjälpa till 
mvh Martin
Jag har för mig att det var 3.5 procent men då mätte man i viktprocent så jag vet inte vad det blir idag.
Jag hade fel i mitt påstående om starkölen !
Jag fick tips om att mejla Systembolagets Kundtjänst. Fick snabbt och trevligt svar.
Citerar : "Mellanölet var öl med en alkoholhalt mellan 3,5-4,5 volymprocent. Denna skatteklass finns dock inte kvar utan mellanöl kan numera snarare betecknas som en skandinavisk ölstil med lägre beska och något lägre alkoholhalt än den traditionella.
Mellanöl räknas som starköl på alla sätt ". Slut på citatet.
Så nu går jag här och skäms

Fick se att 3 inlägg fattas i tråden. Eftersom jag är ganska ny här…..är det nåt som jag borde veta ?
Ingen aning… minns faktiskt inte ens vad som stått i dem?
Men inte behöver du skämmas- att ha fel är mänskligt och att våga stå för det är dessutom stort :o)
mvh Martin
Det är jag som tagit bort inlägg som blivit dubletter och ett som en medlem lagt i fel tråd.
.
Bra 890-3 att du tog reda på hur det var så jag fick reda på det. För jag visste det inte se!
#18 Ok, hade inte sett dem, märkte det på numreringen.
Nu blir jag alldeles virrig här…. den ölen som är i butikerna, den vanliga, den håller 3,5….. Förutom den som man kan köpa som håller 2,8
#20 Upp till 3,5 = mellanöl…. allt över är starköl.
mvh Martin
Men den som jag köpte då i tidernas begynnelse när jag var 15 år? Ja, man fick köpa då…….Nån mer än jag, som kommer ihåg?

Ja är nog för ung för att ens fått köpa 
Visst köpte jag mellanöl då, men jag kommer inte ihåg när det slutades säljas i affärerna. Kommer ihåg att när jag gick på real-skola, som det hette på den tiden, så gick vi ner på Domus på lunchrasten och köpte mellanöl. Men det var inget missbruk.
Handlar det inte om vin här?

Vi diskuterar även öl och wiskey oxå! Men huvudsakligen handlar det om vin!
Ja och vi pratar även om kaffe!

Jajamen och skojar gör vi 
Ja, fokus snällaste sida, skulle jag vilja säga…..
Ok, snälla sidan, jag förstår. 
Jag frågade käre maken. Han trodde det var 3,5 i viktprocent som var mellanöl. Starköl ja. huvudsaken är att det är gott. Finns gott starköl och mindre gott
Var rädda om varandra
Hihi, får man säga, att kalt, så är faktiskt 2,8%procenten inte så dum ett litet glas på kvällen. Gillar bara smaken, är inte ute efter nån alkoholhalt…..
2,8% kallas även "ful-öl"
Men visst är det drickbart, om man inte är ute efter yrseln.
Var på jobbets årliga hälsokontroll i tisdags. Då gjordes även undersökning av alkoholvanorna. En starköl om dan var helt ok, helt utom riskzonen.
Men sparade man dom till ett tillfälle så var det inte så bra…men kul. 
Exakt… Just det där med att ETT glas vin om dagen skulle vara så bra, eller en fyra whisky. MEn, vem vill absolut dricka ett glas vin varje dag, eller en fyra whisky?Inte jag. Vilket betyder, att dricker jag två glas vin eller två whisky, då är det ju fel. Så såna råd tar faktiskt jag med en nypa salt.

#33 Precis, ska man vara hälsosam livet genom at ta ett glas eller ska man samla ihop dem och ha skoj oxå 
Ja, hur kul är det att ta ETT glas vin? Och veta, att Nänänä, inte två inte… Nä då är jag hellre utan.
Jag dricker alltid ett glas rött till maten, så gott som dagligen.

Vad är det då för vin? Och mat? Tanken på makaroner, köttbullar och ett glas rött känns inte så bra 

Jo då, Catarina, tror nog att det funkar. Såg på texttv i går, att rökare minskar sina risker att få lungcancer med 60% enligt en undersökning, ifall man drack ett elelr två glads rödvin per dag. Jag vet ju inte, om deet är för att be för sin sjuka mor, eller…..
Det är olika sorters rött vin och inte till makaroner!
Putt