Libanesiskt vin
Hej på er.
Som ny medlem här vill jag bara säga hej och tipsa om Libanesiskt vin (rött). Jättegott! Har ej smakat det vita. Kram.
Tackar! Vet du vad det heter? Så kan du antingen själv länka eller så gör vi det här.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Välkommen hit Pia64! Intressant, libanesiskt vin. Kul med lite ovanliga länder.
Hej.
Det ena heter Massaya Classic 77 kronor och det andra Chateau Ksara runt 85 kronor (tror jag
).
Massaya Classic (nr 2590)
Land
Distrikt
Bekaa
Alkoholhalt
14,5 %
Färg
Röd färg.
Doft
Kryddig, utvecklad doft, inslag av katrinplommon, viol, torkade örter och vitpeppar.
Smak
Kryddig, utvecklad smak, inslag av katrinplommon, viol, körsbär, örter och lakrits.
Användning
Serveras vid 16-18°C till robusta rätter av lamm- eller nötkött, gärna grytor och stekar.
Château Ksara Reserve du Couvent (nr 12596)
Land
Distrikt
Bekaa
Alkoholhalt
13,0 %
Färg
Mörk, blåröd färg.
Doft
Fruktig, aningen syltig doft med bränd ton, inslag av fat, mörka bär, lakrits och vanilj.
Smak
Fruktig, syltig, aningen bränd smak med inslag av fat, slånbär, mörka bär och vanilj.
Användning
Serveras vid cirka 16°C till rätter av gris- eller inte alltför smakrika rätter av lamm- och nötkött.

Åh det är så gott! (nummer 12596)
Ja, suck. Skulle vilja få större chans att dricka lite mer rödvin, men dricker så lite så jag inbillar mig, att det blir dåligt om det står nån vecka!
Jo, det är sant Gunilla. Det blir tråkigt efter en tid i kylen. Jag brukar använda det vinet som blir över till matlagning. Mest på sommaren och då har jag det i marinader till kött. Vi grillar ju mycket under sommaren hos oss så det blir inget spill på vin.

Dessutom kan man använda det till hårfärgning! Jap, naturhårfärgning som är på pulver ska blandas med te eller rött vin! 
Catarina, synd på så rara ärter.
Aha! Det var som tusingen, det hade jag ingen aning om! Där ser man, man lär sig hela tiden nya saker

Jag får aldrig vin över! 
Blir det tetror så tar det raskt slut ändå, det håller ju nån vecka öppnat i alla fall.
Flaskor häller jag glatt i mig hela själv oxå, om det är "fest". Till maten sparar jag ibland halva till dan efter. Häller då över i mindre flaska.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ja jag häller också över i en mindre flaska. men tror att det är meningslöst när man har att göra med finare sorter.