Söt - rött - vitt - torrt - vad väljer du?
Det finns vin i alla smakriktningar, förpackningar, stilar, sockerhalt, torra eller syrliga.
Vilket vin fördrar du och till vad?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag gillar vin i många stilar men föredrar vin i glasförpackning och gärna från oberoende odlare.
BiB är inte vin för mig även om det kan vara klimatsmart.
Har smakat på vin från tetra men tyckte inte att det var en värdig dryck.
Jag går gärna på vinprovningar utan mat men uppskattar verkligen när vin och mat passar ihop.
Jag har mest druckit rött vin till pizza och då har det blivit det vin som de bjudit på. Ibland har det varit vitt vin och det har smakat bra det också.
Däremot hade jag aldrig druckit rosé vin innan jag köpte själv och det var ju inte lätt att välja men det blev "Tre Apor" och det gillade jag, så det kommer jag att köpa igen.
Vågar inte ge mig på att köpa dyra viner då jag inte vet ett skit om dem.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Nä jag testade vin så tyckte jag att Tyskt Lantvin var det dästa. Den var ganska enkel i smak. Det röda hade jag väldigt svårt för. Det tog lång tid innan jag lärde mig dricka rött. Vi var på middag hos kompisar och det bjöds på Amarone della Valpolicela. Efter denna fest är det det enda vin jag köper. Nackdelen är att den inte är så hållbar om man inte dricker upp allt men det finns i mindre flaskor.2015 var ett är som var extra bra.
Har inte lyckats hitta den numera.pi
Jag gillar flaska bara för att det känns festligare.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2025-05-08 00:50 av beem
Vitt, torrt, smakrikt vin på flaska. Gärna med lite karaktär.
Rött vin mår jag illa på och får huvudvärk.
Gillar inte rosévin och inte sötsliskiga viner.
#6: Är absolut ingen vinkännare och känner till väldigt få bra vita viner.
#6: Det är väldigt svårt att tipsa rent allmänt om viner. Vi har så olika smaker och vill ha det till så olika smaker. Min man och jag gillar ofta lite olika sorts viner.
Man måste prova sig fram.
Dels beror det på vilken/vilka druva/druvor vinet är gjort av, vilken jord det växer i, hur klimatet är (det kan ju också variera från år till år), när druvorna skördas och hur de lagras.
Jag tycker ofta väldigt mycket om vita viner från Nya Zeeland, Många vita därifrån är gjorda på Sauvignon Blanc som ger lätta, eleganta viner.
Saint Clair, VIcar´s Choice, Sauvignon Blanc (nr 12000, finns också på halvflaska) t ex, eller King´s Bay Sauvignon Blanc (nr 73738).
OBS! att samma namn kan förekomma på viner gjorda på olika druvor, t ex Riesling och Chardonnay så det gäller att läsa ordentligt på flaskan.
När man börjar smaka på vin och hittar ett man gillar är det dags att börja läsa recensioner, det finns otaliga sajter på nätet. Visst man gör misstag ibland, men ett bar knep är att titta på de s k smakklockorna som systemet har på sin sida, där kan man lära sig lite om hur mycket man vill ha av sötma, fyllighet och syra.
#5: Ofta är det viner med höga sulfithalter som ger huvudvärk. Det finns framför allt i boxviner.
Om du skulle vilja hitta röda viner du tål så kan du alltid fråga personalen om viner med låg sulfithalt.
#9: Sulfithalten har inget med huvudvärk att göra det är tanniner som kan leda till huvudvärk.
Däremot är sulfiter allergener och måste deklareras på grund av det.
Vinet innehåller naturligt sulfiter men man tillsätter svavel för att förhindra jäsning och sulfiter för att förhindra oxidation.
Det finns olika maxtak beroende på mot vilken standard man deklarerar sitt vin emot.
- Redigerat 2025-05-08 09:10 av Pyttelite
#10: Det var nåt nytt - det fick man alltid höra förut att det var sulfiten - hur som helst vill man ju undvika den.
Lustigt för det är ju tanninerna (polyfenolerna) som sägs vara det bra i vinet.
#11: Det är mycket man fått höra som är fel.
Huvudvärk kan också komma pga alkohol och histaminer
Jag vet inte vad du avser som är bra i viner.
Tanninhalten beror av produktionsmetod. Tanninerna sitter i skal, stjälkar och kärnor.
Beroende på grad av skalkontakt varieras graden av tanniner det är därför röda viner där de blåa druvorna är med under jäsningen får en högre tanninhalt.
Även vita viner med gröna druvor kan också jäsas med skalkontakt och därmed få högre tanninhalt än om man bara pressar druvorna.
Histaminhalten påverkas av jäsningsmetod - malolaktiskt jäsning ger större halt av histamin än andra varianter.
- Redigerat 2025-05-08 11:26 av Pyttelite
#12: Oj, nu fick man lära sig mycket nytt!
#13: Det är roligt att lära sig om vin. Förutom att det är gott så är det ju en gammal kulturdryck. och jag tycker det är fascinerande hur man kan få fram så många olika smaker av att jäsa och lagra druvor.
Tyvärr tål jag inte så mycket alkohol, och jag tycker trenden har gått mot allt alkoholstarkare viner, jag letar de som har låga halter alkohol, och alkoholfritt är än så länge en ganska trist och söt historia.
Det finns som jag skrev tidigare, flera olika dryckessajter som tipsar om viner och man kan lära sig en del genom att läsa dem, smaka på något och se vad man hittar.
Generellt tycker jag vi har bra viner i Sverige och jag gillar Systembolaget, deras inköpsvolymer gör att vi får bra viner till hyfsade priser.
Men jag kan också hålla med om att vi kan gå miste om den del små, udda producenter som inte kan leva upp till systemets krav.
Jag har också läst kritik om att de nischar in sig på vissa smaker som säljer bra, och beställer "smakprofiler", jag kan inte avgöra om det är sant, jag tycker att vi har ett rätt bra omfång på smaker i Sverige.
- Redigerat 2025-05-08 19:29 av Sindri
Gillar ni vita, torra, smakrika viner kanske denna kan passa:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/leth-258101/
Hög syra mer päron än äpple men mycket frisk.
#16: Intressant grön druva - Colombard
#16: Det kan jag tänka mig att testa. Har nog inte stött på druvan Colombard tidigare. Gillar jag det inte blir det bra till sås.
#17: Ja, det där hade jag glömt bort. Bra vin.
#18 Ja verkligen
Ett vin kan man ju uppleva att det smakar gott beroende på att det passar just den maten. Nästa gång är det inte lika gott för då äter man någon annan mat. Rätt vin till rätt mat är ett faktum.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#16: Måste rätta det jag sa här. Sist jag köpte vin så var det jag nämnde här slut, så för första gången på länge så letade jag efter andra viner med lägre procent. Det visade sig finnas många kring 9.5%. De flesta har rätt hög sockerhalt dock vilket jag inte vill ha, White Crisp är det med lägst alkohol- och sockerhalt (8.5/0.3g). Näst lägst procent och sockerhalt som jag hittade var Rawson's Retreats vita (9.5/0.6g).
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2025-05-31 13:26 av Crucio
#22: Bra research - tack!