Vin iFokus

Vin

Etikettdryckestips
Läst 42 ggr
Tarotstollan
1

Nybörjare på vin.

Kan ni ge några tips på röd, rosé och vitt vin att börja med som relativt nybörjare?
Gillar inte torra viner utan vill ha sötma i dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

iFokus AI
🤖

När det kommer till vin för nybörjare som föredrar sötare alternativ, finns det flera sorter att överväga:

Rödvin:

• Lambrusco: Ett lätt mousserande rödvin från Italien som ofta har en sötare smakprofil.
  • Beaujolais: Ett fruktigt och lätt rödvin från Frankrike, särskilt Beaujolais Nouveau.

Rosévin:

• White Zinfandel: En populär amerikansk rosé som är känd för sin sötma.
  • Moscato Rosé: En söt och fruktig rosé som ofta har inslag av bär och citrus.

Vitt vin:

• Riesling: Viner från Riesling-druvan kan vara allt från torra till mycket söta. Leta efter en Riesling med beteckningen "Spätlese" eller "Auslese" för mer sötma.
  • Moscato: Ett mycket sött och aromatiskt vin, ofta med inslag av persika och aprikos.

Dessa viner är bra utgångspunkter för att utforska olika smaker och stilar. Det kan också vara bra att besöka en lokal vinbutik där personalen kan ge rekommendationer baserat på dina smakpreferenser.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Pyttelite
1

Intressant svar även om det finns tveksamheter i texten ovan.

Ett lätt vin är sällan ett sött vin och att utifrån din kravbild välja Beaujolais är tveksamt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2

Jag tycker att du skall gå in på ditt systembolag och kolla. Personalen är ofta väldigt duktiga på att plocka fram rätt dryck.
Det beror lite på till vad och när och hur du skall dricka dem.

Tarotstollan
1

Ja, det var ju lite att välja på.

Jag har varit på systembolaget och frågat och fick rekommenderat ett rött vin som jag inte tyckte var gott "Ecoltura Spago".
Hade köpt "Lisa 1503" rött innan och det var ok, så jag ville ha något liknande, det var det inte.
Får väl fortsätta med Lisa och prova mig fram.

Det är svårt att välja när man vill ha något som passar till att dricka när som helst till vad som helst!🙄😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag kollade lite på de vinerna du nämner. Om du tittar på "smakklockorna" som visar fyllighet, strävhet och fruktsyra så finns vissa olikheter.
Ecoltura är ju både fylligare och strävar än Lisa.
Det verkar som om du vill ha lite lättare viner. Då är ju italienare ofta bra. Och inte för lagrade. Ser också att bland smakerna på Ecoltura finns viol vilket jag personligen har väldigt svårt för.
Sedan innehåller boxviner mer sulfit för att hålla längre, så glasflaska är alltid godare enligt mig.
Ta med dig bilden på Lisa till systemet nästa gång och förklara att det är viner åt det hållet du letar efter.