Vin iFokus

Vin

Etikettersystembolagetvinmonopolet
Läst 78 ggr
Pyttelite
0

Systembolaget borta om en generation?

Gårdsförsäljning av alkohol innebär en förändring ”av bibliska proportioner” för Systembolaget. Det menar mathistorikern Richard Tellström, som spår att Systembolaget i framtiden försvinner. – Det kan gå på en generation, säger han.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mathistorikern-systembolaget-borta-om-en-generation

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Gårdsförsäljning av alkohol innebär en förändring ”av bibliska proportioner” för Systembolaget. Det menar mathistorikern Richard Tellström, som spår att Systembolaget i framtiden försvinner. – Det kan gå på en generation, säger han.
Pyttelite
0

Motion 2024/25:2776 av Sten Bergheden (M)

Systembolaget har haft en historisk viktig roll tidigare i Sverige för att begränsa skadeverkningarna av alkohol. Befolkningen var inte medveten på samma sätt som idag om alkoholens skadeverkningar och bieffekter.

Läs mer här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/avveckling-av-systembolaget_hc022776/

Torparmor
0

Jag tror inte förändring till gårdsförsäljning på de grunder som angivits skulle öka alkoholproblemen.

Vem betalar extra för många visningar och/eller matturism för att få köpa dyr alkohol utanför systembolagets sfär? Det i sig blir ingen skillnad för de som handlar på systembolaget.

Däremot kan naturligtvis en mer allmän minskning av alkoholkonsumtionen påverka systembolaget varande. Jag hoppas systembolaget blir kvar med det stora breda sortiment som finns. Utbudet i vanliga livsmedelsbutiker i t ex Danmark är inget att hurra över

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Pyttelite
1

#2: Jag tror inte heller att gårdsförsäljningen varken påverkar ungdomars alkoholkonsumtion eller konsumtionen i stort däremot blir det enklare för de som har ett dryckesintresse och framför allt för lokala producenter som enklare får en dialog med sina kunder.

När det gäller Systembolagets utbud går de mot stordrift och bag-in-box vilket inte gynnar den eller de med ett genuint vinintresse.

I Danmark finns det många små vinhandlare så det går inte att jämföra livsmedelsbutikens utbud med Systembolagets rakt av.

• Redigerat 2025-01-11 12:10 av Pyttelite
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Om vi helt och hållet bortser från problematiken med alkoholproblem dvs kalla fakta - alkoholen orsakar mer problem vad beträffar, misshandel, mord, sjukdomar och kostnader för samhället än vad SAMTLIGA andra droger (narkotika) gör sammanlagt. Så sett ur den synvinkeln är det lite märkligt att staten ska stå för att förgifta och förslava svenska folket och göra dom (oss) till missbrukare.

Men bortsett från det så det positiva med systembolaget är utbudet. Utbudet är extremt och jag har lite svårt att tänka mig att privata aktörer ens skulle komma närmelsevis till det utbudet som systembolaget har. Även prismässigt har jag svårt att tänka mig att privata aktörer kan matcha systembolagets priser. Det är bara att dra lärdom av hur det gick med både bilprovningen och apoteken. Båda har gått käpprätt och helvete iom privatiseringen.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Pyttelite
0

#4: Jag tror inte att dina ”siffror” stämmer så väl då bruket av narkotiska preparat och tablettmissbruk i stort ökat medans alkoholkonsumtionen minskat.

Förstår inte heller följande kommentar:

Så sett ur den synvinkeln är det lite märkligt att staten ska stå för att förgifta och förslava svenska folket och göra dom (oss) till missbrukare.

På vilket sätt står staten för förslavningen - är det inte så att konsumenterna betalar en avgift dvs tillkommande skatt för inköp av alkohol så alkoholförsäljning är för staten en kassako.

Utbudet är inte extremt på Systembolaget utan utbudet är riktat mot bulkkonsumtion.

För att komma in på Systembolagets fasta lista krävs volym så småproducenter kommer inte in.

• Redigerat 2025-01-11 12:26 av Pyttelite
Öland 4ever (oland4ever.com)
0

#5: Om man jämför med trafiken så dör det väl drygt ett par hundra varje år i trafiken. Alkoholen kostar drygt 2000 - 3000 varje år i rena dödsfall. Sedan kan du plussa på antalet mord, våld, misshandel, våldtäkter och barn som får lida av alkoholkonsumerande föräldrar. Alla andra narkotiska preparat skördar under hundratalet dödsfall per år.

Självfallet räknar jag inte in läkemedel i dessa siffror. Oavsett om det är läkemedel som utskrivs av läkare eller kommer från stulna läkemedelslager eller tillverkas paralellt av läkemedelindustrin.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Pyttelite
0

#6: Så om Systembolaget inte fanns eller att man inte kan köpa alkohol legalt så skulle våldet och konsumtionen minska menar du?

Du svara inte på frågan på vilket sätt staten förslavar det svenska folket.

Observera att det idag finns högskoleutbildningar i dryckeskunskap - är det oxå ett led i statens medvetna slaveri av sina medborgare?

När det gäller statistiken ska den tolkas med en stor portion försiktighet - vi har en folkmängd som är 10 miljoner och betydligt fler för pga av livsstilsorsakade åkommor.

https://www.can.se/fragor-och-svar/alkohol/hur-manga-dor-av-alkohol-i-sverige-varje-ar/

Torparmor
1

#6 Skulle det vara bättre att de som vill dricka kan köpa alkohol i vanliga matbutiker utan någon kontroll alls? Det är ju det alternativet vi kommer att få om systembolaget försvinner.

Pyttelite
0

#8: Det är ingen som säger att kontrollen eller ålderskravet ska tas bort.

Du kan idag beställa alkohol legalt till den egna adressen både via systembolaget och andra företag och då är det budet/budfirman som kontrollerar legitimationen.

Torparmor
1

#4 är det bättre att vanliga livsmedelshandlare ska "stå för att förgifta och förslava svenska folket och göra dom (oss) till missbrukare" ?

Pyttelite
0

#10: Vad menar du?

Idag kan du via livsmedelsbutiker och snabbmatsrestaurangen köpa produkter som idag äventyrar vår hälsa i mycket större grad än vad alkoholen gör.

Det är ett stort problem på många sätt att medelvikten ökar både på ungdomar och vuxna i Sverige, ett betydligt större hälsoproblem än alkoholen.

Är det då statens och livsmedelsbutikernas fel eller har vi som individer ett ansvar?

På vilket sätt skulle livsmedelsbutiker och systembolaget förslava och förgifta folket om alkohol går att köpa på fler ställen?

• Redigerat 2025-01-11 13:07 av Pyttelite
Torparmor
0

#11 Jag vänder mig bara mot vad #4 skriver att "regeringen står för att förgifta och förslava svenska folket" via systembolaget

Pyttelite
0

#12: Ok! Jag missförstod - bara för att man dricker öl och vi behöver man varken vara alkoholiserad eller en våldsperson.

Kunde vara intressant att höra bakgrunden till kommentaren men det får vi nog aldrig se.