Vin iFokus

Vin

Etikettdryckestips
Läst 71 ggr
Pyttelite
0

Test av viner i PET-flaskor

Eftersom jag har en motvilja mot viner i PET-flaskor så gör jag några provningar för att bekräfta eller dementera min tankar.

• Santa Julia - Rosé, 2022
    Argentina, Cuyo, Mendoza

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-03-17 19:11 av Pyttelite
DesK
0

Spännande att få veta vad du tycker 😊

/Désirée

Pyttelite
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Santa Julia - Rosé, 2022 - Argentina, Cuyo, Mendoza

Första provning går i rosa tecken.

När jag cyklade hem var det snöblandat men en doft av vår.

Vad kan då inte vara trevligare än att avsluta veckan med ett glas rosévin.

Första intrycket är märkligt. Ett rosévin i grön flaska - ett stort minus. Färgen handlar om att förpackningen ska vara UV-skyddande.

• Väl i glaset är drycken kristallklar med en mycket fin rosa färg - ett stort plus.

• Doften är sluten men jag får associationen till vaniljwaffers.

• Smaken är torr och fruktig - smultron - vattenmelon och en liten beska som får mig att tänka på blodapelsin.

Inget stort vin men iallafall bättre utanför flaskan än inuti.

• Druvor är Malbec och Syrah och garanterat hanterat i ståltankar och årgången är 2022.

• Landet är förstås Argentina

• Alkoholhalt är 13.5% och mycket torr mindre än 3 g/l.

Funkar bra som sällskapsdryck men också till asiatisk eller fisksoppa.

Priset är humant och här finns länk till bolaget.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/santa-julia-213401/

Santa Julia – av familjeägd vingård

Vingården Santa Julia ligger i Mendoza i Argentina och grundades på 60-talet av Alberto Zuccardi. Den då 16 hektar stora vingården har vuxit till att bli en av Argentinas allra största vinproducenter, som bland annat utmärker sig med ett starkt ekologiskt och etiskt etos.

Idag drivs vingården i tredje generationen – bland annat av Albertos barnbarn Julia Zuccardi, som vingården uppkallats efter. Julia driver idag restaurangerna på vingården, där de serverar klassisk argentinsk mat, till stor del lagad med lokala råvaror – inte minst deras empanadas, som vunnit pris som Argentinas bästa! María del Carmen Vicarío, kallad ”La Chacha” har sedan 15 år bakat sina prisbelönta empanadas på Santa Julias restauranger.

Bärig, ungdomlig, mycket frisk smak med inslag av smultron, vattenmelon, färska örter, jordgubbar, persika och blodgrapefrukt.
  • Redigerat 2023-03-17 19:13 av Pyttelite
Pyttelite
1

Länk till vingården Santa Julia:

https://santajulia.com.ar/en/

DesK
1

Den här ska jag försöka testa, kan ju funka fint till sommarens sallader.

/Désirée

Pyttelite
1

#4: Det tror jag passar utmärkt - lite anonymt men inte en sockerbomb - vilket är en stor fördel.

DesK
1

Jag är ju en sur, salt, besk och rå tant, så jag föredrar vanligen riktigt torra viner. Dock har jag lärt mig att uppskatta vin med lite sötma till kryddstark asiatisk mat.

/Désirée