Vin iFokus

Vin

Etikett: övrigt
LĂ€st 58 ggr
DesK
1

En lektion i vinkunskap 😉

Hittade denna pĂ„ Fb och kan bara inte lĂ„ta bli att dela med mig av denna visdom 😂😉😎
Kan ge lite tips om viner inför helgen, kunnig som jag Ă€r inom omrĂ„det

Först och frÀmst skiljer man mellan röda och vita viner: LÀttast skiljer man dessa bÄda vintyper frÄn varandra om man skvalpar ut en skvÀtt pÄ en vit bordduk. Det vin, som lÀmnar en lila flÀck efter sig, Àr ett rödvin. Riktiga kÀnnare kan pÄ bara smaken avgöra om vinet Àr vitt eller rött. De vita vinerna smakar i regel Àttika medan de röda smakar stÀmpelfÀrg. Man kan alltsÄ genom att suga pÄ en vanlig kontorsstÀmpel och sedan jÀmföra smaken med ett vin, konstatera om detta Àr rött eller inte.
Till fiskrÀtter, sÄsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till köttrÀtter sÄsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.
Portvin Àr ett vin som man serverar i porten. Har man inte nÄgon port, kan man bjuda pÄ det i trappuppgÄngen eller i hissen.
NÀr man serverar torra viner bör man se till att det inte Àr tvÀrdrag eller att nÄgon av gÀsterna rÄkar nysa, ty i sÄdana fall dammar vinet omkring i lÀgenheten. NÀr man serverar ett torrt vin Àr det dÀrför lÀmpligt att ha en dammsugare i beredskap.
Om man sjÀlv ska bÀra hem sina flaskor frÄn systembolaget gör man klokt i att köpa ett lÀttvin, sÄ man inte fÄr för mycket att kÄnka pÄ. Till vilt bör man vÀlja nÄgot vildvin, medan man till grillat och annat vidbrÀnt kött serverar brÀnnvin.
Renstek sköljer man ner med renat.

Ha en hÀrlig helg nu!!

/Désirée

Maria
1

Haha😃😃😃

/Maria

Tarotstollan
1

Den var bra!😄😄😄

IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!

Sindri
2

Oh, sĂ„dan visdom, tur att det finns de som kan berĂ€tta
. 😂😂😂