Vinglas eller champagneglas?
Hej
En korkad fråga tycker säkert ni som kan allt om vin. Jag undrar hur man ser att ett glas är ett vinglas? Eller om det är ett annat sorts glas, champagne eller. Hur ser man skillnad? Jag har ett gäng glas jag inte vet om det är vinglas eller annat.
Kan fota ett senare. Dom är ganska smala och höga, och med fot. Jag får för mig att vinglas är vidare men jag kanske har helt fel.
Det finns många olika typer av vinglas beroende på vilka vintyper man dricker.
Pinot Noir dricker man t ex gärna ur stora runda glas och då häller man inte i till toppen utan bara något lite på botten. Det ser litet ut men ett sådant glas kan rymma en 75:a.
Ska man vara petig är också ett champagneglas ett vinglas.
Champagneglas finns antingen som ett ganska högt och smalt glas eller också som ett cocktailglas men kupa.
Glasets form är viktig för att vinet ska få bästa förutsättningar.
Hittade en vinglasplansch för lite olika vinglas. Sen finns det olika variationer däremellan.
Ta gärna några bilder på dina glas så blir det enklare.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Så här ser de ut. Jag har 9 stycken och de är 17 cm höga. Aldrig använt dem.
Jag undrar också om ni tror de har något värde? Jag behöver nämlige platsen till annat då jag aldrig varit någon vin el champagnedrickare. Men jag vill ju veta vad jag ska kalla dom haha.. Vill inte skriva vinglas om det är nåt helt annat :)
Ser mera ut som ett glas menat för något mousserande de är smala och höga då försvinner inte bubblorna så snabbt och det finns ju mousserande drycker även utan alkohol som funkar att dricka i dem
Ser ut som glas för mousserande dryck, precis som Åsa S säger. Om de har något värde är svårt att avgöra. Vanligen har glas och porslin lågt andrahandsvärde. Titta om du hittar någon ingraverad märkning på glasen, i så fall kan glasen ev ha ett lite högre värde.
/Désirée
Med ledning av utseendet, inte så höga, rätt tjockt glas så tror jag det är vanliga, billiga glas för mousserande. Jag kan inte se tillstymmelse till märkning på foten. Ser du inte rester efter etiketter på fotens ovansida så är det nog inget att sörja över om du säljer billigt eller skänker bort dem.
Skulle du i framtiden ångra dig kan du köpa likadana på secondhandbutiker för en tia styck, alternativt ett sex-pack för någon hundring.
Nej precis, det är ingen märkning på och jag tror också de är billiga. De har stått överst i en köksskåp i säkert 10 år och samlat damm och jag vill nog utnyttja den platsen på bättre sätt. Jag förstår att man förstås kan dricka alkoholfritt eller vad som helst i dem men det blir liksom aldrig av, av någon anledning :)
Men nu tittade jag en gång till mer noga och ser att det faktiskt står något under foten. Det står "FRANCE" Men det lär väl inte höja värdet haha
Nej det har nog inget jättehögt värde. Trevligt när man har gäster och bjuder på bubbel oavsett vad bubblet består av men nu får man ju inte ens vara så många …
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nej, bara France betyder inte så mycket. Det är nog lågprisglas och använder du dem inte nu och har bättre bruk för platsen så gör dig av med dem. Det är inte dyrt att köpa nya om du i framtiden skulle bli förtjust i "bubbel".