Vin iFokus

Vin

Etikett: mat-och-vin
LĂ€st 2808 ggr
DesK
2016-10-22 11:29
1

Vin och mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

HĂ€r kan vi tipsa varandra om trevliga mat- och vinkombinationer🙂

UpptÀckte att jag har nÄgra flaskor skumpa i mitt barskÄp, sÄ jag Äkte till Fiskbilen och frÄgade vad som kunde passa till den hÀr Cavan, som jag köpte via Allt om Mats vinklubb, förra julen.

/Désirée

DesK
2016-10-22 11:38
3

Den kunnige och trevlige försÀljaren föreslog till förrÀtt champagnemarinerad varmrökt lax och jag köpte Àven chili- och vitlökskryddad varmrökt lax. Till huvudrÀtt smörstekt hÀlleflundra, blandade smörsvÀngda bönor och sÄs gjord pÄ smör, syrad grÀdde, kryddor och ca en dl av vinet, jag tillsatte Àven en liten skvÀtt vin till grönsakerna.

Detta blev alltsÄ ett exklusivt fredagsmys för oss tvÄ. NÀr vi rÀknade pÄ priset, kom vi fram till att hela rasket kostade mindre, nÀr vi gjorde det sjÀlva hemma, Àn vad det hade kostat per person pÄ en fin restaurang. Kombinationen kan kÀnnas som rÀtt mastig med sÄ mycket smör och grÀdde, men den syrade grÀdden och Cavan lyfte det hela till att bli en mycket god och frÀsch middag.

/Désirée

Madde
2016-10-22 19:45
1

Det bĂ„de lĂ„ter förtrĂ€ffligt och det ser gott ut. JĂ€ttekul att du fick sĂ„ bra tips. 😀 Superkul trĂ„d. Hur tillagade du maten?

Medarbetare pÄ Iller.ifokus och SajtvÀrd pÄ vin.ifokus.

DesK
2016-10-22 20:11
1

Det var enkel matlagning: Jag gjorde först en smörsĂ„s pĂ„ syrad grĂ€dde, smör, vitlök, örtkrydda och chilikrydda frĂ„n Spicemaster, lĂ€t allt koka ihop och hĂ€llde i ca en dl av Cavan strax innan servering. De blandade bönorna fick ocksĂ„ en skvĂ€tt av Cavan och sist smörstekte jag hĂ€lleflundran. sedan sprang jag till bordet med det hela🙂

/Désirée

landsbygdsbo
2016-10-29 22:52
1

#3  Bara ett fel
jag har redan Ă€tit 😉 Ser jĂ€ttefint ut och smakade sĂ€ker inte sĂ€mre

TjockaBerta
2016-11-03 18:56
4

Idag blev det italienskt och till det ett glas av en ny bekantskap Albali Reserva. Ett vĂ€ldigt gott kryddigt vin som passade till rĂ€tten. 69:-✹

>>>Malum domesticum<<<

DesK
2016-11-07 10:02
0

#5 Vill du berÀtta om vad det Àr pÄ din tallrik?

/Désirée

TjockaBerta
2016-11-07 14:34
2

Det Àr ricottafyllda blandfÀrsbiffar med tomatsÄs och rÄstekt potatis samt sallad

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2016-11-07 18:58
3

Kalops med en god rioja âœš

>>>Malum domesticum<<<

DesK
2016-11-07 19:35
0

TjockaBerta, tack för att du delar med dig. Dina bilder och beskrivningar Ă€r alltid inspirerande och trevliga🙂 SĂ„ roligt att du ocksĂ„ hĂ€r berĂ€ttar om din mat och dryck đŸ™‚

/Désirée

TjockaBerta
2016-11-07 19:47
1

Jag Ă€r sĂ„ glad att mina bidrag uppskattas 😊

>>>Malum domesticum<<<

landsbygdsbo
2016-11-08 10:32
1

Just grytor drar nytta av att man anvÀnder vin.

Och, en riktigt vÀlgjord rödvinssÄs m.m.m. till vilt exempelvis.

Fast av en flaska rödvin blir det ju knappt en deciliter sĂ„s nĂ€r allt Ă€r kart 😭

Men smaken Àr himmelsk

TjockaBerta
2017-01-31 19:17
4

Idag serverade jag fiskgryta med aioli och vitt bröd. Till det valde jag ett vin pÄ box eftersom det gick Ät lite till grytan ocksÄ.

>>>Malum domesticum<<<