Vin iFokus

Vin

Etikettmat-och-vin
Läst 7838 ggr
vendelay
2016-10-29 21:29
3

Vin i matlagning

Brukar ni använda "riktigt" vin eller matlagningsvin i maten? Varför? Är det skillnad beroende på vad för maträtt ni gör?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

DesK
2016-10-29 21:37
1

Vi använder rätt ofta vin i matlagning. Så kallat matlagningsvin förstår jag inte vad det är för vits med. Skillnaderna som vi gör är vad vi ska äta och vad vi ska dricka till maten. Här är ett exempel på hur jag tänkte när jag planerade och sedan lagade maten🙂

http://vin.ifokus.se/discussions/580b3190ce12c468cd0010a8-vin-och-mat?discussions-1

/Désirée

vendelay
2016-10-29 21:43
1

#1 Nej, jag vet inte heller. Vi dricker inte vin så det har alltid känts så korkat att köpa en flaska till mat.

Tack för länken!

DesK
2016-10-29 21:47
3

#2 Om du skulle vilja använda vin i matlagning, så erbjuder Systembolaget småflaskor med vin, som kanske skulle kunna passa dig/er. F ö fryser jag rätt ofta in vinrester i istärningslåda för att kunna använda i matlagning vid ett senare tillfälle.

/Désirée

vendelay
2016-10-29 21:49
2

#3 Hade ingen aning om att det gick att frysa in! Smart med småflaskor också 👍

DesK
2016-10-29 21:55
1

#4 Frysa in vinrester har jag kört med i många år.När det är ordentligt fryst lägger jag över tärningarna i en fryspåse märkt med vinets namn.  Småflaskor köper jag ibland, när jag är osäker på om vi kommer att tycka om vinet ifråga.

/Désirée

vendelay
2016-10-29 21:56
1

Men oh, så smart och smidigt! Det får jag lov att göra någon gång, om jag någonsin orkar försöka ta reda på vilka viner som är veganska 😂

Karmatarerskanise
2016-10-29 22:06
0

Använder ofta rött vin i grytor och älskar rödvinssås. Gillar bäriga viner.

landsbygdsbo
2016-10-29 22:16
2

Matlagning har vissa likheter med att göra vin. Det kräver förberedelser och tid.

En riktig vinsås kräver att man reducerar ner en flaska vin till ngn deciliter.

Samt att man innan gjort en riktig fond genom att rosta ben från nöt och rotsaker + lök. Då har man grunden för en rödvinsås värd namnet,

Om man sedan serverar denna sås med råstekt potatis (inkluderar bacontärningar o lök) och en pepparstek av typ Hasse, ja då är lördagskvällen räddad.

Rödvinet ska naturligtvis vara av en kraftig typ av god kvalitet. både i och till maten.

Efter det en konjagare och en god cigarr :)

Karmatarerskanise
2016-10-29 22:26
0

#8 För mig går kraftiga viner bort i matlagning. Tycker det smakar hemskt ;)

Åsa S
2016-10-29 22:50
0

Ofta är det enklare viner som ger bästa resultatet i mat. Såg ett test tror det var i Allt om mat och de testade olika slags vin i rödvinssås bäst resultat hade ett enkelt rödvin som börjat jäsa något, sämst resultat fick ett Amaronevin så nej man måste inte ta något dyrt vin räcker med att det har bra syra och ingen fatkaraktär.

landsbygdsbo
2016-10-29 22:50
0

en gulasch, eller en mustig köttgryta så här års ex en beuffe bourgoin,

perfekt när man har gäster, tar visserligen ngr timmar med den sköter sig mest själv..

DesK
2016-10-29 22:51
2

#6 Tyska viner är veganska, tack vare de urgamla tyska renhetslagarna.

/Désirée

landsbygdsbo
2016-10-29 22:58
0

Nog för att jag dricker tyskt vin (gärna från Franken) men renhetslagarna gäller ÖL.

I Tyskt öl ska det enligt tradition bara finnas vatten, malt och humle. Stammar från början av 1500talets Bayern 

Men den som tänder på veganskt vin 😴kan kolla http://www.ekovin.se/markning/veganviner/

vendelay
2016-10-30 00:24
0

Ja, det finns någon tråd inne på Vegan iFokus också om veganviner, och jag har vänner som är veganer och dricker vin så de har säkert koll. Har aldrig orkat intressera mig för det än, för det är inte ofta jag gör mat som kräver vin i och det är ofta lätt att byta ut mot något annat. 

Men en till fråga, ska det vara alkohol i eller alkoholfritt? Antar att det finns alkoholfritt vin? Vad är bäst i mat, enligt er?

Karmatarerskanise
2016-10-30 00:52
0

#14 Jag personligen har aldrig provat med alkoholfritt vin. Men eftersom det finns bra alkoholfria idag fungerar det säkert. Jag hade valt ett riktigt vin, alkoholen kokar ju bort helt :)

vendelay
2016-10-30 00:54
0

#15 Ja, det är alltså inte alkoholen jag är "rädd" för, jag bara tänkte om det blev stor skillnad i smaken 🙂

Karmatarerskanise
2016-10-30 01:23
0

#16 Jag tror det är bättre smak i riktigt vin. :)

Åsa S
2016-10-30 07:49
1

Ofta har alkoholfria viner för mycket sötma och socker i sig och för lite syra för att funka i matlagning då är det bättre ersätta ex. vitt vin med lite citron, rött där behöver man nog ha riktigt vin, det röda matlagningsvinet brukar inte riktigt ge samma smak.

Madde
2016-10-30 08:23
1

#0: Jag använder mig av lite lättare viner när jag lagar mat. Det spelar ingen roll om det är vitt eller rött men det brukar bli gott. =) Har aldrig försökt mig på att använda alkoholfritt, men tror inte att det skulle bli lika bra. Men går ju inte att säga förrän man testar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

landsbygdsbo
2016-10-30 08:51
0

Alkoholen kokar bort men de unika smakerna blir kvar

vendelay
2016-10-30 11:36
0

Tack för svaren!

landsbygdsbo
2016-10-30 13:17
0

alkohol liksom fetter  och socker är sk smakbärare, de lyfter fram smaken av det kött, de grönsaker, den fisk man tillsätter dessa tre till.

Steker man potatis tillsammans med lök och förutom salt , tillsätter en aning strösocker får rätten en annan dimension.

Samma sak när man kokar musslor i en vitvin/gräddsås.

Ju äldre en människa blir ju mer av dessa smakförstärkare vill man ha.

Ex ädelost. stark i smak och med hög fetthalt , det gör den utmärkt att använda i såser till exempel

Det är en av av grundorsakerna till att en vegetarisk matlagning har så svårt att hitta jämförbara rätter, både i smak o konsistens. Eftersom många av de vegetabiliska alternativen till fett är tämligen smakrika och tar över, till skillnad från de animaliska som lyfter fram olika rätters smak.

Ska man steka så gör man det med fördel i majs eller rapsolja eftersom den tål högre temperatur än smör.

Vill man sedan ha smörsmaken så klickar man i en bit smör straxt innan rätten är klar. Eller blandar smält klarifierat smör med olja och steker i blandningen,den tål värmen nästan lika bra som bara oljan.

[helga21]
2016-10-30 18:55
1

# 22 Druvkärneolja är den oljan som man kan hete upp allra mest utan att den förändras.

DesK
2016-11-08 09:58
0

#13 Det finns en liknande formulering för vin, som de flesta ansvarsfulla vinmakarna använder sig av. Hittade tyvärr ingen länk på svenska men väl några på tyska

http://www.weingut-reuscher-haart.de/index.php/de/wissenwertes/reinheitsgebot-fuer-wein

/Désirée

landsbygdsbo
2016-11-08 10:29
0

ja den kom till på slutet av 1900talet då de tyska vinproducenterna hade nedlåtit sig till att producera kvantitet i stället för kvalitet, Speciellt moselviner av fint märke drogs på det sättet ner i smutsen.

Man har sedan dess arbetat målmedvetet för att höja både kvalitet och rykte. Vilket är på väg att lyckas. Idag produceras åter riktigt bra viner i Tyskland.

Allt från kärva Frankenviner till söta viner från Moesel.

JazzBass
2016-11-10 14:01
2

Jag använder en hel del vin i matlagningen, men oftast kör jag med starkvin typ vermouth, som har lång hållbarhet. Portvin har också funkat fint, likaså sherry. (Torra sorter ska det dock vara). Men en rödvinssås ska förstås göras på rödvin. 😛

Här nedan är en intressant artikel jag snubblade över häromdagen. Slutsatserna: Väl ett förmånligt vin, inte "matlagningsvin" eller alkoholfritt, om du vill ha bra smak. Om det har stått öppnat nån vecka och det blivit i det närmsta odrickbart gör ingenting då smakerna ändras då det kokar ner. Sötma och syrlighet är de viktigaste egenskaperna med tanke på vilket vin man väljer, eftersom just dessa förstärks mest när vinet reduceras. 

http://www.seriouseats.com/2015/02/how-to-choose-red-white-wine-for-cooking.html

Vad gäller alkohol i maten, så har jag tidigare levt i villfarelsen att alkoholen försvinner om vinet ens börjar koka. Det är dumheter. Alkoholen försvinner sakta med tiden när vinet reduceras. Sker ingen reduktion, försvinner praktiskt taget ingen alkohol. Logiskt.  Här är en bra artikel på det ämnet med vattentäta resonemang (det finns många myter och förenklingar som inte alls behöver stämma):

http://taffel.se/blog/myter-om-alkohol-i-mat

När jag har vin i maten så slår jag alltid i det först, och sen, när det kokat ihop, fyller jag på med mer vätska, typ buljong eller grädde. Då torde så gott som all alkohol vara borta (om det nu behöver undvikas).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

vendelay
2016-11-10 14:16
2

#26 Tack så jättemycket!

JazzBass
2016-11-10 14:22
2

#27 - You're welcome. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus