Vin iFokus

Vin

Etikettövrigt
Läst 780 ggr
DesK
3

Systembolagets vara eller inte del 2

Den förra tråden börjar bli lång, så vi fortsätter här istället🙂

Länk till förra tråden:http://vin.ifokus.se/discussions/57da9675ce12c407ef0006f6-ska-systembolaget-vara-kvar-eller-inte-vara?discussions-1

/Désirée

Farwuq
4

Jag är en varm förespråkare för Systemet; de har ett makalöst sortiment.
Finsmakare kan verkligen få något att fukta munnen med.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[helga21]
1

Jag köper en del på bolaget men det mesta i Tyskland. Framför allt sprit som inte finns att få tag i Sverige ex Absoluts alla smaker.

DesK
2

#2 För mig känns det något bakvänt /avigt att inte Absoluts alla smaker går att köpa i Sverige 🤔

/Désirée

TjockaBerta
3

Jag är helt emot att alkohol ska säljas i vanliga matvarubutiker. Alltså för systembolaget.

>>>Malum domesticum<<<

[helga21]
1

# 3 Det är det för mig också 🤔

Tokryck
2

Jag tycker att Systembolaget ska vara kvar. 

Tror en ökad tillgänglighet av alkohol inte är bra för samhället. Risken för att unga kan köpa tidigare eller att äldre kan köpa ut till yngre kommer att öka i vanlig affär tror jag. Idag är det under semestertider unga i kassan i mataffärer. Nej, man får inte sälja till de under 20 men det finns unga som påverkas (eller som hotas) och som säljer efter påtryckning. Jag hoppas att det inte skulle bli så men jag tror det.

Säkerheten är heller inte samma i affär som på systembolaget. Det är också lättare att snatta i en stor affär än på systembolaget med kameror överallt.

Jag tror att konsumtionen kommer att öka i och med öppettiderna på affärerna och att det är lätt att ta med en flaska på fredagshandlingen, istället för att åka omvägen till systemet inom deras öppettider.