Lära sig tycka om vin?
Hoppas någon kan hjälpa även om sajten inte är så aktiv nu för tiden…
Men jag vill gärna lära mig att tycka om vin då min sambo är utbildad inom vin och älskar att ta ett fint glas till middagen. Jag är alltså 24 år och ogillar vin… 😃 Jag tycker att vin generellt är väldigt beskt och smakar för mycket alkohol, så tips om viner som är lagom söta/syrliga vore fint. Vad skulle ni föreslå till en nybörjare? Helst inget "billigt skitvin" som sambon brukar uttrycka det, haha.
Jag lärde mig att dricka vin när jag utbildade mig till bartender och fick chansen att smaka många olika sorter. Har du möjlighet så anmäl dig till en vinprovning! Skriv sen ner de sorter du iallafall tyckte var "drickbara" och börja där. 😃
Smak är så oerhört olika och billiga skitviner är kanske vad du ska söka bland. Om din sambo är utbildad vet han att dessa billigare eller man kanske ska säga enklare viner ofta är tillverkade för att så många som möjligt ska gilla dem så de är ofta lättdruckna och lite lättare ta till sig som ovan vindrickare. Många dyra fina viner kan vara svårare de kan ha mer tanniner i sig och blir stramare och mer svåra att bara dricka som de är man kan behöva olika slags matkombinationer till dessa.
Jag föreslår du testar nån merlot från australien eller chile, den druvan är ofta rätt mild + både chile och australien gör viner som många tycker om.
Annars så tycker jag faktist man inte alls behöver lära sig dricka vin, föredrar man alkoholfritt el dyl så tycker jag man ska välja det oavsett ifall ens sambo gillar dricka vin.
Vad är det för fel på dig människa? Skämt åsido ;)
Ett kort förslag är att testa reisling, ett vit lite sötare vin. Jag gillar det här och tycker det är ett bra nybörjarvin som ändå känns "äkta". Vit vin är väl i alla fall att föredra som nybörjare, utgår från mig själv. Nu älskar jag vin i alla dess former :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda att vara 24 år och ogilla vin? jag är över 20 år och är en stolt nykterist men jag gillar inte heller att vara som alla andra, gillar jag inte något tänker jag inte tvinga mig själv att lära det. Om man nu måste så kan man väl testa sig runt och se vad som passar ens smaklökar bäst!
Jo man ska ju tänka på sig själv och det går bra att vara allt från nykterist till stordrickare, allt för stordrickare är väl dock inte att föredra ;P
Jag blir 18 år i oktober, och vad jag har smakat (jag har aldrig varit en stor alkoholintagare, bara fått smaka vin enstaka gånger vid middagar etc) så har merparten av vinsorterna smakat bra. DOCK tror jag det är en vanesak, för mina första upplevelser var "torrt, surt/och eller beskt".. 🤔 Men finns ju hur många vinsorter som helst, du kanske kan prova rosé som kan vara lite sötare ibland? Min mamma gillar bara bubbel om hon ska dricka någon form av 'vin'… Det kan du ju köra på?
#5 har inte sagt något emot det, de jag säger är tycker man inte om vin varför ens tvinga sig själv då? alkohol är inte speciellt nyttigt även fast det säkert är gott för dem som gillar det. det jag kommenterade om var Ts kommentar om att hon var 24 o inte gillade vin som om att det vore speciellt :P
Nejnej jag menade inget illa med det jag skrev heller :) Som du säger så ska man ju göra det som känns bäst för sig själv, om man vill lära sig tycker jag det är fullt förståeligt likaså om man inte vill.
Gillade inte vin när jag träffade min man. Jag började med champagne! Nu är jag oerhört intresserad och står för alla vinval hemma.
Kanske det är lättare att börja med vitt vin. Inte för torrt, lite fruktigt.
Oj vad många svar jag har fått! Tack alla!
Jag känner faktiskt bara två personer över 20 som inte dricker vin förutom jag själv. 🤐 Men självklart får man göra som man vill! Jag vill lära mig dricka det för sambons skull men inte direkt så att han tvingar mig. Känner att det vore kul att dela på en flaska när man äter ute eller ha provsmakning ihop, osv. 🙂 Speciellt för jag vet hur intresserad han är av vin.
Champagne kan jag faktiskt dricka. Det är inte gott, men helt ok. Vissa vitviner är också helt ok att dricka. Ska försöka hitta ett rosévin som smakar bra och börja där tror jag, samt smaka, smaka och smaka. Vet att det är en vanesak så jag ska försöka smaka varje gång jag får chansen.
Tack till er som nämnt specifika vinsorter också. 👍
#10 Ja det är av dem människorna du känner det kryllar av människor över 20 som inte dricker, jag tycker om att inte vara som alla andra men det finns så många anledningar till varför jag personligen inte dricker, ser ingen anledning och dricka alkohol när jag kan dricka minst lika god alkoholfri dryck. jag tycker fortfarande det låter lite som en dålig anledning, börja dricka för din sambos skull när du själv ionte tycker det smakar gott? nä drick något du gillar och så får din sambo acceptera det man kan inte gilla samma saker hela tiden.
Fast TS har väl aldrig sagt att hennes sambo har något emot att hon inte tycker om vin? Jag ser det som en omtänksam gest att försöka dela hans intresse, sedan spelar det väl ingen roll om intresset är vinprovning eller exempelvis fjällvandring :-)
Jag försöker också lära mig dricka vin, jag är 25. Hittills har jag lärt mig uppskatta rosé och vitt, men rött har jag inte riktigt lyckats med än :-)
#11 Vem har sagt något om det? Ingenting är riktat mot dig som person. Jag känner inte dig och bryr mig ärligt talat inte om du dricker vin eller ej. Var själv länge nykterist och kunde inte bry mig mer om folks alkoholvanor (så länge de inte dricker för mycket). 🙂 Min sambo bryr sig inte om jag gillar vin eller ej. Jag gör det för hans skull för jag älskar honom och inte ser något konstigt i att vilja lära sig att tycka om vin. Samma grej med kaffe för mig. Jag dricker inte kaffe för jag inte har lärt mig att tycka om smaken. Det kommer jag förmodligen också börja med i framtiden. Jag tror du hakar upp dig bara för det är alkohol inblandat.
#12 Tack så mycket! Det är precis så jag menar - han bryr sig ju inte och skulle aldrig tvinga mig att dricka eller äta något jag inte gillar. :)
Åh, spännande! Har du tips på något rosé eller vitvin som du tyckte var ok att dricka som nybörjare? 🙂
Jag smyger med här för jag hade också velat lära mig dricka vin. T.ex. när man har någon mysig tjejmiddag eller min mamma hade tyckt det var mysigt om vi tog ett glas ihop på en tjejkväll. Handlar inte om stora mängder utan mer en mysfaktor tillsammans med någon :) Så hade också uppskattat tips på några vinsorter som brukar gå hem hos folk :)
#12 jag bryr mig inte vad ts gör jag förstår bara inte varför man vill dricka något man inte tycker om.
#13 Du skriver "ärligt talat inte om du dricker vin eller ej. " vilken onödig kommentar, jag bryr mig ärligt talat inte om vad du skriver heller och jag vet inte vem du är MEN du skriver i ett diskussionsforum förväntar du dig inte att få höra andras åsikter och människor som delger sig av sina historier? jag har aldrig heller sagt att din man tvingar dig eller något förstår att du gör det frivilligt fortfarande jag förstår inte varför man vill dricka något man inte tycker om och som inte är direkt hälsosamt ändå..
#15 Du har i dina tidigare inlägg verkat väldigt negativ och vi andra har nog uppfattat det som om du har en väldigt stark åsikt om detta. Det är ett diskussionsforum och alla åsikter är välkomna. Du verkar dock inte förstå ts situation men hon respekterar din och du borde göra detsamma 🙂
Jag tyckte till en början om att dricka vin för vinets skull men nu gör jag det för smaken. Vinprovningar är supertrevligt och en fin middag med vin till sätter ju pricken över i:t för mig. Som sagt ingen stordrickare, dricker faktiskt väldigt sällan men när jag gör det så gör jag det för att jag vill och för att jag tycker det är gott. Tror inte ts skulle försöka lära sig om det verkligen var pest och pina och hon aldrig "vänjer" sig 🙂
#15 Min poäng var att dina dryckesvanor eller åsikter om alkohol är oväsentliga i denna tråd. Och om du inte bryr dig behöver du ju inte kommentera i tråden? Du har ju varken gett tips eller sagt något som kan hjälpa utan går snarare emot vad jag vill få hjälp med i tråden. Du behöver inte förstå dig på folk som vill lära sig dricka vin eller tycka om något helt annat för den delen heller. Som du säger är det ett diskussionsforum och om du inte vill bidra till trådens innehåll så är det ju ingen mening att skriva i den? 😛
Ser dock att personen inte är medlem på iFokus längre.
17 vin är så mycket mera än bara dricka detta? Hur det växt framstälts mm
17 Men jag rekomdera att först ta reda på gilla jag rött vitt stäva vatinga blomiga hur vill jag vinet skall smaka
Vin är inte nåt vidare tycker jag heller lika med öl och kaffe. Men hoppas iaf att du ts blir att gilla det :) Hoppas du hittar nån sort du blir att gilla
Jag har ju druckit några sorter men minns bara namnet på en och det är 3 apor. Har hört det är ett populärt vin. Men det var inte så gott, det va rosevin. Har för mig att det va ett billigt skitvin 😛
Det vinet jag först lärde mig att dricka, det som fick mig att tycka om vitt vin var Black tower, sen fick jag ett vin av en vän när jag fyllde år som hette Reisling, Sankt Anna, det var supergott, nästan lite mousserande vill jag minnas.