Annons:
Etikettövriga-länder
Läst 2403 ggr
Sjuttan
2018-02-13 14:50

Elvis.... Californien

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en flaska vin som heter THE KING från 2006. Eftersom jag inte själv dricker vin funderar jag på vad jag ska göra med den. Kan den skickas per post till ngn på annan ort? Eller skulle innehållet skadad av en så "uppskakande upplevelse"? Taxam om någon har ett tips!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sindri
2018-02-13 15:29
#1

De där rockstjärnevinerna brukar aldrig få speciellt bra omdömen, så frågan är om det är drickbart överhuvudtaget.

Skicka en vinflaska per post låter inte speciellt säkert heller, har du inte någon i din närhet du kan ge den till? Med förbehållet att den antagligen inte går att dricka.
Annars kan du kanske göra vinäger av den…..

Mortiscia
2018-02-13 15:34
#2

Rött vin håller sig bra, det finns till och med flaskor som är flera hundra år gamla… Däremot lär det inte vara någon vidare kvalitet, jag skulle inte ens ge det anonymt i ett julklappsspel.

Sindri
2018-02-13 16:29
#3

Nej, alla röda viner håller sig inte bra. Det finns t.o.m. dyra viner som kan "dö" efter för lång lagring. Jag har upplevt det själv med ett vin jag hade glömt att jag hade kvar en flaska av, och jag har ändå en väldigt fin vinkällare med bra förutsättningar.

Mortiscia
2018-02-13 17:16
#4

Sindri, nu blir jag minsann avundsjuk! Har du en "riktig" vinkällare alltså? Tänk så härligt :) Nej det är sant att inte alla viner håller sig förstås men som jag förstått handlar det ofta om just omgivning osv.

Sindri
2018-02-13 19:03
#5

Nej, inte bara om omgivning. Vissa viner blir bättre och bättre, men alla har de sin "peak". Den kan vara om 5 år, om 15 år om 30 år. När de nått sin peak så går det bara utför, tyvärr.

Tja, riktig och riktig, inget medeltida källarvalv precis, men en matkällare som för det mesta funkar bra. Riktigt kalla vintrar (som det var förr i världen) fick jag plocka ut de vita så de inte fick vinsten.

Sjuttan
2018-02-13 21:48
#6

Tusen tack för lärdomarna! Ska nog kunna hitta någon att ge den till.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Pyttelite
2018-02-16 21:22
#7

Vissa flaskor har mer kultstatus som oöppnade - säkert en klenod för en Elvisfan!🙂


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sjuttan
2018-02-17 19:56
#8

Ja det hade ju varit kul att hitta något sådan. Men nu har jag inte flaskan kvar.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: