Annons:
Etikettervintipsvinkunskap
Läst 4415 ggr
Pyttelite
2017-12-08 21:54

Glöggprovning December Rött - Vintra Mörk Choklad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glögg är inte riktigt min dryck - för mycket sötma och sedan russin, pepparkakor, mandel men det doftar Juligt, är värmande och väldigt trevligt som en aperitif under julstöket.

Den glögg jag tänkte prova inför Julens festligheter är svensk och heter;

Vintra Mörk Choklad är en starkvinsglögg som lovar mycket, både med sin fina röda juliga etikett men även namnet som för tankarna till något gott och exklusivt.

Trinitario är namnet på en chokladböna som växer på Trinidad och som spontanhybridiserats under 1700-talet.

Färgen är förstås så  mörkröd som en bra röd glögg ska vara. Den doftar av pepparkaka men även en söt ton av varm saft.

Smaken är kryddig med mycket smak från kardemummakärnor, pepparkakor, ingefära, kanel och en viss bitterhet.

En flytande julexplosion av smaker men ack så söt och bara bitterheten från chokladen annars inte mycket spår från kakao.

Vid provningen fanns dom vanliga tillbehören - men jag tackade nogsamt nej till russinen men tog gärna mer av mandeln och en liten saffransmuffins som passade utmärkt i smak.

Om jag kommer att dricka mer glögg i år får vara osagt men just den här glöggen var smakrik och mättade mitt behov för nu.

https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/vintra-mork-choklad-9607502


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2018-02-17 23:20
#1

Såg att mitt närmsta bolag hade en kvar - undrar om jag ska köpa en till midsommar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: