Annons:
Etiketttyskland
Läst 1635 ggr
Pyttelite
7/14/17, 4:45 PM

Vin-Quiz - Tyska Vinregioner

Här kommer ett nytt försök till Vin-Quiz denna gång gäller det vinregioner och druvor från Tyskland. Jag hoppas att jag fått till det bättre denna gång.

Lycka till!

Ahr

Denna region ligger något söder om Bonn som en gång i tiden var Västtysklands huvudstad. Vinregionen slingrar sig runt på båda sidorna om floden  och är inte speciellt långt – kring 2 mil.

När jag var liten tyckte jag att det var häftigt med våra svenska älvar och åar. Än värre var det ju med vattendrag utanför landets gränser för där fanns det strida floder. Denna flod ringlar fram som en liten kostig jämförelse med våra kända svenska åar. Ingen direkt imponerande syn men bergssidorna där vinstockarna är planterade är mycket branta.

Här produceras vin med mycket lågt skördeuttag och kvaliteten är mycket hög.  Vinerna är kanske inte så kända i Sverige även om Munskänkarna valde ut Ahr som årets vinregion någon gång under 2000-talet.

Just nu finns inget vin från Ahr i det ordinarie sortimentet på Systembolaget och det är synd. I området finns pittoreska byar med korsvirkeshus och det är för många tyskar ett rekreationsområde.

Fråga 1: Druvtypen i Ahr

Fråga 2: Floden Ahrs sträckning

Mosel

Denna vinregion är en av mina Tyska favoriter. Mosel flyter sakta och svart inte som Rhen som stormar fram som Autobahn utan som en sportig slingrig motortrafikled. Floden är reglerad så det finns ett antal slussar utefter resan att besöka om man är intresserad av sjöfart.

Det är många pråmar som tuffar fram och de kommer både från Frankrike, Tyskland och Belgien. Utefter floden finns många tvillingstäder. En sådan är Bernkastel – Kues. En ort på vaderna sida om floden med en bro som förbinder. På Bernkastelsidan finns det berömda Doctorsberget där gyllen medicin produceras. 

Här finns också orten som är förbunden med den svarta katten, Die Schwarze Katze. Historien handlar om vininköparen som blev supen under bordet vid en inköpsresa så att han inte skulle välja det bästa vinet. Han bad den svarta kissen om hjälp och det blev ett lyckosamt val.

Fråga 3: Druvtypen i Mosel

Fråga 4 : Vad heter vinorten med den svarta katten?

Baden

Denna region ligger inte direkt vid en flod men ändå mycket nära Rhen. Här är geologin annorlunda än vad den varit i Ahr och Mosel där floderna skurit ner i terroiren. Landet är delvis mycket flackt med härliga vinbeklädda vulkankullar.

Vinregionens namn bär ju tankarna till Baden Baden-stolen och faktiskt är denna vinregion den varmaste regionen av de tyska vindistrikten med hög sockerhalt i vinerna. På andra sidan Rhen skymtar man Frankrike och vindistriktet Alsace som vi får prata mer om någon annan gång. I detta vindistrikt odlas både röda och gröna druvor och regionen är känd både för vita och röda viner.

I samtliga tyska distrikt tillverkas det bubbelviner. Det som utmärker dessa viner som är producerade enligt Champagnemetoden är att de kan produceras av många olika druvor. Ett torrt bubbelvin gjort på Riesling måste bara provas under en vinresa i Tyskland. 

Fråga 5: Vad heter vulkanen? 

Fråga 6: Vad heter det Tyska bubblet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
landsbygdsbo
7/14/17, 4:56 PM
#1

Förutm Spätburgunder så har man bla Blauer portugiser.

Man har till stor del rödvin vilket är rätt ovanligt så långt norrut.

Den lilla orten Altenahr hör till mina favoriter.

Pyttelite
7/14/17, 5:03 PM
#2

Ja, det är fantastiskt vad ett mikroklimat kan göra mycket trots att det är så långt norr och inte så långt från Sverige 

Vinerna är något dyra men alla lika trevliga det finns dessutom två varianter av Pinot Noir (Spätburgunder och Frühburgunder) även om de nu är slående lika.

 Blauer Portugisier har jag provat men inte riktigt fått kläm på än men det är bara en tidsfråga …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
7/14/17, 5:33 PM
#3

Förutom den fördelen att Ahr ligger betydligt närmare Weeze , än Mosel…vilket gör att man snabbt o billigt kan åka ner till http://www.altenahr-ahr.de/de/events/Altenahrer-Weinfest-Wochenenden/122/    😃

Pyttelite
7/14/17, 8:24 PM
#4

Jättetrevligt event - vi kanske skulle göra ett gemensamt vinfestreportage eller vinfest-quiz :)

Vi har åkt via Weeze vid något tillfälle och då via Växjö. 

Vinfester och vinvandringar i vinfälten finns det på många ställen så missar man Ahrfesten finns det flera.

Prova gärna att besöka vinkooperativen i Ahr när du är där för de är mycket trevliga och har ett bra sortiment och håller trevliga provningar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
7/15/17, 9:58 AM
#5

Altenahr var en av de mest besökta städerna på sextiotalet innan massturismen till Medelhavet drog igång. Linbanan gick i skytteltrafik från parkeringsplatsen, som nu står öde och sommar-rodelbanan gick glödhet. Nu sover staden en törnrosasömn. Med undantag för vinfester och rödvinsvandringar genom vinodlingarna…

Pyttelite
7/15/17, 12:05 PM
#6

#5 Tack för intressant information och länk!

När vi varit på besök har det varit med stort fokus på vin och vinmakeri. Jag ser nu att det finns väldigt mycket mer som vi inte sett eller upplevt. 

Att det är ett populärt rekreationsområde har vi förstått men kanske inte satt oss in i områdets historia.

Rent geologiskt är det också intressant med tanke på koppling till Eifel. Min uppfattning var utan att kolla vidare mer än att studera omgivningen  att Ahr skapat de goda förutsättningarna för vinodling och då tänker jag på de branter där de mest högkvalitativa stockarna är placerade.

Kanske är det så att de berg som finns i området även de är rester från slocknade vulkaner. Geologi är ju en viktig komponent om man vill förstå terroiren även om man får hålla sig på en lagom nivå så att det inte blir för teoretiskt.

Tror förresten att rodelbanan är igång igen men har aldrig åkt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
landsbygdsbo
7/16/17, 5:01 PM
#7

Delar av området "Vulcaneifel " vilar på en gigantisk vulkan , som när, inte om, den får ett utbrott kommer att ödelägga hela centraleuropa…

Pyttelite
7/16/17, 8:30 PM
#8

Jo det finns mycket intressant geologi i trakterna. Landhöjningen är 1 mm per år så visst finns det liv inunder skalet. I Moseldalen finns det varma källor/termer som fortfarande är igång, Romarna visste var de placerade sina vingårdar. Annars känner jag ingen större oro kring Eifel tror att den håller sig lugn några tusen år till innan nästa utbrott.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
7/16/17, 10:10 PM
#9

Du har världens största kallvattengeiser i området, en av 2 eller 3 world wide.

https://youtu.be/TXVU_myAoJ4

Jag har varit ofta i detta område de senaste 20 åren ;)

Pyttelite
7/16/17, 10:33 PM
#10

Det är minsann ett rejält bubbel att imponera med. Får ta en tur dit också någon gång. Tror även att det finns berömda mineralvattenkällor i området (Gerolstein). Själva nationalparken imponerar stort. Där lever en nordlig utpost av alldeles äkta vildkatter. Inga förvildade tamkatter som vi har i Sverige utan riktiga vildkatter. Sen finns Nürnberger Ring i närheten om man har det intresset. Mycket att uppleva och många fina viner att prova.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: