Annons:
Etikettervintipsvinkunskap
Läst 3799 ggr
Pyttelite
2017-07-01 18:05

Tips på Rosé

Kollade över Roséhyllan igår men hittade inget dom föll direkt i smaken. Är barnsligt förtjust i bubbel då det blev en gammal favorit Louis Bouillot. https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/louis-bouillot-778101 Min fråga är om ni har smakat något trevligt stilla Rosé - å då tänker jag på flaskvin.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Madde
2017-07-02 09:15
#1

Träffade min mäklare på systembolaget och hon tyckte att Fredrik Eklunds High Kick Rosé var gott. Har dock inte själv druckit det.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Pyttelite
2017-07-02 11:35
#2

#1 Tack för tipset! Surfade runt lite om drycken och blev road av både Eklunds egna reklam och andras intryck av den. Visserligen är inte Italien mitt favoritland men ska bli kul att testa även om jag har den uppfattningen att goda viner "säljer sig själva" utan skrikande (versaler) marknadsföring. Kom gärna med fler tips!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2017-07-11 21:43
#3

Dagen började med ett lätt regn 13 grader och typisk svensk sommar. Sedan vände det och blev en kanonvarm dag. Utelunch och då inte bara ute utan under bar himmel, blev lite solbränd eller snarare lite rödlätt när jag var tillbaka.

En tripp till Rosé-hyllan blev det också även om "småsläppet" såg väldigt lockande ut. Det blev ingen High Kick idag utan ett vin från Frankrike närmare bestämt från Loire. 

Vinet heter Les Ormeteaux och har en sockerhalt på 20g/l vilket för mig är ett ovanligt sött vin. Druvan är Cabernet Franc och skulle passa utmärkt som en aperitif.  Faktiskt skulle en  eller två frusna jordgubbar passa bra i denna dryck även om jag nu oftast föredrar vinet som det är.

Smaken är fruktig och bärig men man känner verkligen att det finns en sötma i vinet som kan bli farligt jolmig - det här vinet behöver vara väl kylt. Färgen är det inget fel på lite lätt trevligt laxrosa.

Tipset på Systembolaget är sällskapsdryck eller dryck till lätta sallader. Jag tror att en perfekt Cezarsallad eller till och med en fin pastasallad skulle funka bra till detta vin en varm sommardag eller under en uppvärm balkong när regnet smattrar på glaset. 

Inget stort vin men ändå ett trevligt sommarvin när man väl kommer över sötman som genast ger mig en utmaning till tilltugget.

Ingen dyrgrip och väl värd att testas om man inte har för höga förväntningar! 

https://www.systembolaget.se/dryck/roseviner/les-ormeteaux-228601


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Minnix
2017-09-22 13:49
#4

Fick tips om Moët i en grupp som jag är med på facebook. Tydligen en favorit bland många, både viner och mousserande. "Den här eleganta lyxchampagnen från Moët & Chandon framställs huvudsakligen av druvsorten pinot noir och bjuder på en doft av rosenblad och söta körsbär, brioche och bergamott. Lika fascinerande som bouqueten är den krämiga moussen. Moët & Chandon Rosé är en kittlande upplevelse för alla smaksinnen" 

Något som du/ni druckit och kan uttala sig om? :) 

http://www.the-wine-company.se/mousserande/champagne-moet-chandon-imperial-rose?gclid=EAIaIQobChMIiIbAkty41gIVjYeyCh1OggnSEAQYASABEgLvN_D_BwE

Pyttelite
2017-09-26 21:20
#5

Tack för tipset - kan inte vara fel!

Enda kommentarer är marknadsföringstexten, att vinet mestadels består av Pinot Noir.

Druvblandningen är en typisk nära nog tredjedelsblandning av de godkända druvorna i Champagne, Pinot Meunier 35%, Pinot Noir 40% och Chardonnay 25%.

Vinet är ju inte jättebilligt så varför inte gå ihop några stycken och dela på denna skönhet - bara den är väl kyld …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2023-07-06 19:41
#6

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Bärig, mycket frisk smak med inslag av jordgubbar, hallon, färska örter, röda vinbär, vattenmelon och blodapelsin.
Annons:
Upp till toppen
Annons: