Annons:
Etikettallmänna-frågor
Läst 1891 ggr
Plimme
2017-06-07 09:19

Skrota hälsodiskussionen om vin!

Långt från allt vi äter och dricker är ju inte ens på långa vägar kopplat till hälsa. Så varför envisas så många med att försöka koppla ihop dessa? Det fyller ju ingen funktion. Vin innehåller mineraler, antioxidanter, vitaminer mm nyttiga saker. Men, det är ju inte därför som vi njuter av vin!

Hur många vinälskare pratar om:

 - Åh, vilka ljuvliga antioxidanter! Jag känner hur kalciumjonerna lagrar sig fint i mitt skellett!

Vem här äter kött för att det är nyttigt?

Sidfläsk? Blodpudding? Jordnötter? Surströmming?

Och vem dricker blandsaft för att det är nyttigt?

Lättöl? Coca Cola? Oboy? Kaffe? eller har honung i téet för att det skulle vara nyttigt?

Gott vin är gott!

Sen blir man glad också 🥳

…och det finns så mycket att lära sig om vin. Det är fantastiskt att sitta på vinprovningar där vinerna serveras blint och de skickligaste kan berätta ganska så mycket om vinerna utan andra hjälpmedel än ögon-näsa-mun.

Annons:
tlover
2017-06-07 09:27
#1

Jag tar honung i teet för att det är nyttigt de få gånger jag tar honung i te. Dessutom så är även tex kaffe, jordnötter osv nyttigt.

Som tekännare vet jag också att antioxidanter ger en viss smak så det borde det även ge för vin.

Sen så är ju all kost kopplat till hälsa, däremot inte alltid i positiv mening

Jag dricker själv inte vin däremot men det är mina tankar

l'm back

Plimme
2017-06-07 10:49
#2

Ur en stramt medicinsk synvinkel så är faktiskt allt socker = skadligt för kroppen, ssk för blodkärlen. Detta gäller då naturligtvis också för sockret i honung. I honung kan också finnas botulinum - botox.

För en nötallergiker kan jordnötter vara rena döden! Kaffekonsumtion är kopplat till ett flertal sjukdomar.

Citat ur Läkartidningen (Nr 9-10, 2013), Stig Bengmark:

Förekomsten av kroniska sjukdomar förutspås öka 2–3 gånger till år 2050. Redan med dagens sjukdomsvolymer är sjukvården i många länder i kris, i en del fall faktiskt nära sammanbrott. 80–90 procent av all sjuklighet beror på livsstil och åtminstone hälften på den mat vi äter. Vår framtid kräver att vi alla tar större eget ansvar för vår hälsa.

Artikelförfattaren missar dock att den ökade livslängden också är en bov i dramat med ökat vårdbehov. Tror inte heller att han grävt alltför djupt i genetik. Det är ju i livets slutskede som de flesta av oss konsumerar mer vård än under hela livet fram tills det sista året vi lever.  Även om siffrorna bara är till hälften sanna, så syns det ju tydligt att vi bör fokusera mer på vad vi äter än på vinkonsumtion.

Jag dricker varken vin eller te för hälsans skull.

Var och en efter sin facon   😉

tlover
2017-06-07 11:07
#3

Honung innehåller mer än socker som är väldigt hälsosamt, alla är inte jordnötsallergiker och du kan kolla under tenyheter på te iFokus, där finns många studier som både tar upp te och kaffe som något positivt.

Världen är inte svart eller vit saker kan vara både hälsosamma och ohälsosamma. Det beror på mängden, individen och livsstilen bland annat.

Jag dricker inte heller te för hälsans skull men det är ett bra plus i kanten. Örtteer dricker jag näst intill bara för hälsans skull

l'm back

Plimme
2017-06-07 11:12
#4

Håller med dig att om örtteer inte var hälsosamma, så skulle jag gladeligen låta bli dem.

Allt i rätt dos.

tlover
2017-06-07 11:18
#5

#4 Vissa örtteer är goda däremot tex rooibos ("rött te")

l'm back

Expat-Tokyo
2017-06-08 19:25
#6

På tal om te, så minns jag min ungdoms glada dagar då vi en höst jäste vin av allt vi kom över. Bla gjorde vi te-vin. Det blev inte det värsta, men närapå!

Korn-vinet blev utan tvekan sämst 🤮

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
Pyttelite
2017-07-10 21:33
#7

#6 Jäsa korn är det inte det som den vise kallar för ölbryggning?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Plimme
2017-07-16 17:13
#8

Då behöver man mälta kornet först - samt att man behöver humle. Vi hade inte ens tröskat det…

Expat-Tokyo
2017-07-17 23:05
#9

Vi hade ingen aning om HUR man mältade korn. Men, det godaste vinet vi åstadkom, det jäste vi av kronblad från vresros. Vi var naturligtvis nogranna med att följa lagens beskrivning av vikten "frukt" kontra mängden socker… Om jag minns rätt, så lade vi med också några kg sten-frukt (granit) i jäsningshinken. Bara för att vara på den säkra sidan, ifall kronbladen kanske var något för lätta :-D

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Upp till toppen
Annons: