Annons:
Etikettallmänna-frågor
Läst 11812 ggr
Minnix
2/1/17, 12:20 AM

Vin för hälsan?

Vad tror ni om vin ur hälsoperspektiv? Det finns otaliga artiklar och listor som nämner det ena efter det andra som ett glas vin om dagen sägs åstadkomma. Jag älskar vin! Smaken, lukten, känslan av att slå sig ner med sitt favoritglas i handen innehållandes favvovinet… men jag är väldigt rädd för ordet "alkoholism" och aktar mig för att njuta för ofta… Hur ofta tar ni er ett glas? Mitt i veckan? Varje vecka? Jag skulle gärna följa dessa "hälsoråd" men jag är lite skeptisk. Hur tänker ni? Diskutera fritt! Länk till ett exempel på artikel: https://www.google.se/amp/s/stegforhalsa.se/10-fantastiska-fordelar-med-rott-vin-som-du-inte-kande-till/amp/

Annons:
Aleya
2/1/17, 12:55 AM
#1

För mig är det snarare en hälsoförstörare. Om jag dricker vin blir jag extremt dålig i min sjukdom. Så för min hälsa håller jag mig borta från detta. Och jag skulle ärligt inte rekommendera någon att börja dricka för att det är "bra". Det är så jäkla lätt att trilla dit och så blir det ohälsosamt och tillslut ett missbruk. Och utan att man vet att man hamnar i skiten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
2/4/17, 10:12 PM
#2

Brukar dela en flaska vin med min man på helgen men talar man om hälsoperspektiv så är det väl typ en matsked el. dyl av vinet man ska ta inte ett helt glas. Alkoholen är inte hälsosam.

Minnix
2/14/17, 6:34 PM
#3

Nej det låter ju lite konstigt att det ska vara bra med ett glas vin om dagen, men det kanske är små glas, halvfulla och låg alkoholhalt! Det finns många artiklar om detta men ingen tycks kunna rekommendera något särskilt vin…

Sindri
3/30/17, 7:16 PM
#4

Det där med hälsa och vin är inte särskilt vederhäftigt, tycker jag. Det är tydligen garvämnena i vinet som skall vara nyttiga, men det finns i en massa andra växter också. (Och inga frukter är så hårt besprutade som vindruvor.) Jag tycker det är ansvarslöst när media genast hakar på och trumpetar ut - 1½ glas vin om dagen håller dig frisk.

Jag älskar vin, tycker det ger krydda till maten jag äter, men jag tål inte så mycket alkohol längre, så jag måste hålla koll. Tycker det är jättetrist, men avskyr att känna mig påverkad. Tar gärna ett glas på helger, semestrar, tillställningar, men för att det är gott, inbillar mig inget annat. Som tur är så växer hela tiden sortimentet med ekologiska viner, annars skulle jag avstå vin mer, av andra hälsoskäl också.

Madde
4/2/17, 12:00 PM
#5

Hade en bekant som bodde i Frankrike och hon var sjuk i Alfa1, en lungsjukdom och henne rekommenderade de ett glas rött vin om dagen. Även en vän till henne som var gravid rekommenderade de ett glas rött vin om dagen. För egen del går gränsen vid sjukdom och graviditet. Då undviker man alkohol.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JazzBass
4/4/17, 12:37 PM
#6

Jag är också skeptisk till att det skulle vara speciellt hälsofrämjande, om man inte beaktar hyggeaspekten förstås. (Sök på hygge om du inte vet vad det betyder). Det är ju bara så skönt och avslappnande att sätta sig ner i soffan eller på terrassen med ett glas gott vin (eller annan god dryck) att verkligen njuta av en stund, för sig själv eller i sällskap. Vi behöver sån här kvalitetstid i en eller annan form, och så länge man ser till att alkoholbruket inte går överstyr på något vis ser jag inget större problem med det heller.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Expat-Tokyo
5/30/17, 1:15 AM
#7

Vin är gott för själen! Innehåller både vitaminer och oxidanter. Bedrivs häxjakt på i Sverige (samt ett fåtal andra länder - lätt se efter man expatrierat) av ett folkälskat Systembolag som till stor del bedriver Trumpisk skrämselmarknadsföring. I vinproducerande länder bedrivs snarast en protektionistisk politik för en kulturhistoriskt viktig näring. Visst är alkoholism en förfärlig sjukdom, men trots att tex Fransk och Italiensk alkoholkonsumtion är nära den dubbla svenska konsumtionen per capita, så är antalet alkoholister per capita densamma. I länder med extremt låg alkoholkonsumtion, så återfinns ungefärligen samma antal alkoholister. De som menar på att alkoholism mer är ett resultat av tex självbehandling av olika slag, eller ett uselt mönster för coping, har förmodligen mer rätt än att Systembolaget står för någon form av folkhälsovinst jmf med friare länders försäljningssystem. Själv har jag under över 20 år druckit (motsvarande) mer än 4 flaskor vin i veckan, med regelbundna vita perioder och utan några som helst tvingande inre behov efter mer. Om jag en dag känner att jag MÅSTE ha vin, så kommer jag omedelbart välja att sluta helt. Ungefär som om jag en dag ställer mig på vågen och den visar 100kg, så kommer jag omedelbart lägga om mitt liv så att jag kan fortsätta Leva hälsosamt. Rekommenderar ingen att kopiera mitt liv, säger bara att det finns en vits i att ta reda på den där sortens fakta som heter "riktig" och sedan på ett informerat sätt välja sitt eget liv.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Sindri
5/30/17, 11:07 AM
#8

Men i Frankrike  är det rätt många som drabbas av leversjukdomar och även hjärt- kärlsjukdomar relaterade till högt intag av alkohol. Det finns länder som är värre.
https://www.svd.se/allt-fler-dor-av-alkoholskador

Jag ser också mycket överkonsumtion av glada "expatrier" när jag är i Spanien. Det är som om högsta graden av frihet är att kunna gå till supermercadon och köpa vin, det är jättehäftigt att kunna dricka mycket vin ute på restaurang utan att det kostar skjortan. Ta några öl redan klockan tio på förmiddan -oj, vad läckert!
Jag tycker mest det ser torftigt och sorgligt ut. Och folk ser inte fräscha ut efter ett tag.

Så - noll hälsoskäl för att dricka vin. Nyttigheterna kan man få i sig på andra sätt, och som sagt så är vindruvor den mest besprutade frukten som finns. Inte ens ekologiskt vin är helt fritt från sånt. Svavlet som tillsätts är inte det nyttigaste heller.

Vin för den fysiska hälsan - bullshit och en dålig ursäkt för att dricka.

Vin för själen däremot tror jag på - av rätt anledning, vid rätt tillfälle och sammanhang. Visst är det en gudadryck!

Expat-Tokyo
6/1/17, 7:07 PM
#9

Sindri: Jag lovar du sett avesvärt många fler expatrierade svenskar som gillar friheten, men som ändå inte druknar i den  🥳

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Sindri
6/1/17, 8:12 PM
#10

Absolut - det säger jag inte emot. Och inte bara svenskar. Men jag har hört och sett för mycket av att -Det är ju så nyttigt med vin, för att få anledning att ta ännu ett onödigt glas.

Men vad är det för frihet att handla vin på supermercadon? Jag är ett stort fan av Systembolaget. Trevlig, vänlig, kunnig personal. Supertips på dryck till mat även om det är nåt jag redan har hemma, och inte ens köpt på systemet. Jag kan beställa i princip vilken alkohol jag vill genom dem, bara jag vet någon agent, tillverkare eller grossist.

Skatten - ja, de behövs mer än väl att betala de skador och följdskador som alkoholen faktiskt ger upphov till.

Expat-Tokyo
6/4/17, 3:24 PM
#11

Om Systembolaget kan man säga mycket. Det är betydligt enklare att (så som jag har det i Japan) tex gå på italiensk vinbutik med över 3000 olika sorters italienska viner hemma varje dag (Systemet håller inkl öl, sprit, cider mm ca 2500 artiklar). Eller på någon annan butik. Eller välja bland ett 100-tal olika sakéer på mitt lokala "ICA".

Här har BK Wine skrivit en nyanserad artikel om varför SB inte på långa vägar är bäst.

Så här kan man också betrakta SB:

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Expat-Tokyo
6/6/17, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här en bild på europeisk dödlighet i levercirrhos - skrumplever. Noteras bör att långt från alla skrumplevrar orsakas av alkoholkonsumtion, det finns många andra sätt att få sin lever skrumpnad: sjukdom, läkemedel, otur, cancer osv.

Av detta kan man se att fransmän till något högre utsträckning än svenskar, avlider i skrumplever jmf med oss svenskar.

Är där någon som vågar dra några lämpliga slutsatser utifrån denna objektivt uppmätta fakta? 😎

(Bilden FRI och lånad från: Journal of Hepatology.)

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Expat-Tokyo
6/6/17, 2:57 PM
#13

Svaret är att det är svårt att dra några slutsatser. Tex minskar incidensen av skrumplever i Medelhavsländerna i avsevärt högre utsträckning än alkoholkonsumtionen. Men, överkonsumtion av alkohol (på individnivå) är tillsammans med Hepatit B och C samt fetma de värsta skurkarna till denna förfärliga dödsorsak.

Och varför folk i Ungern lider så av denna åkomma är inte heller fullständigt känt. Ungrarnas alkoholkonsumtion är nämligen ~ den franska, de tillhör inte de fetaste i Europa och Hepatit-virus är inte värre där än någon annan stans.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
Sindri
6/6/17, 5:35 PM
#14

För stort intag av frukt är ju inte bra för levern, men om man får skrumplever av det vet jag inte. Genetisk otur?

Expat-Tokyo
6/7/17, 9:21 AM
#15

Tycker det är tråkigt att  itutad propaganda och "åsiktskorridorer" är så enkla att plocka fram och att de ständigt får stå oemotsagda. Fakta är ju en något knepigare sak iom att man måste leta reda på den själv och att enkla sanningar nästan inte ens existerar…

Vissa frukter är definitivt skadliga för levern. Allra värst är förmodligen mögliga hasselnötter.

SB och nykterhetsrörelsen är väldigt lika Trump och hans dumhetsreligion. Båda använder sig av Knäppträskets one-liners, förenklade sanningar och "alternate truth". Bland svenska nykterister så finns det en hel flora av alt-right folk som sprider sin nykterhetsreligion på forum, sociala media och i kommentarsfält. Inte alldeles olikt klotter på toalettväggar.

Inget fel att välja vara nykterist av vilket skäl som helst. Inget fel i att välja att dricka en flaska vin om dagen heller.

Och precis som med alla andra religioner så gäller:

  • Du får gärna leka med dina leksaker hemma hos dig.

  • Förvänta dig inte att jag skall vilja leka med dina leksaker.

  • Tvinga inte mina barn att leka med dina leksaker!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Plimme
6/7/17, 11:03 AM
#16

Enligt Systembolagets IQ-test så är jag en alkoholist. Samma testresultat skulle också väldigt många japaner och … fransmän få från det testet.

Det finns så många olika synsätt på vad som utgör en alkoholist. Enligt SB så är en alkoholist värre än ett nättroll, kan inte tänka självständigt och ser till att barnen inte får fira jul.

Men, en sådan alkis är inte jag.

Jag är den där sortens alkis som själv bestämmer vad jag skall dricka, själv fattar beslut om det är lämpligt att dricka och sällan lämnar festen först. Och, precis som Expat skrev här ovan: Om jag en dag känner av att jag MÅSTE ha alkohol, så kommer jag förmodligen välja att helt sluta. Mitt val. Min frihet att välja!

En nykter alkoholist jag träffade på häromsistens sa att:

En dag fick jag nog, så då slutade jag dricka. Det var världens enklaste sak. Bara att sluta helt med mitt missbruk! Tycker därför synd om överviktiga: man måste ju äta, därför utsätts de för sitt missbruk varje dag…

Plimme
6/7/17, 11:10 AM
#17

Jag håller självklart med om huvudsentimentet:

Om man vill dricka någonting riktigt nyttigt för kroppen, så finns det begränsat med anledningar till varför man skulle välja vin 😍

Expat-Tokyo
6/7/17, 11:21 AM
#18

Gissade att du inte skulle kunna hålla dig undan denna diskussion, Plimme! 😍

Så här ser väl SB:s troll-alkis ut som tom vuxna svenskar drömmer mardrömmar om att de riskerar att förvandlas till om de njuter av ett glas eller en flaska vin:

(Bilden fri från fugly.com)

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Plimme
6/14/17, 10:56 AM
#19

Jag tror stenhårt att denna alkistomte är sponsrad av Systembolaget och helt klart skrämmer vuxna svenska människor oerhört! 😂

Pyttelite
7/10/17, 8:22 PM
#20

Jag känner väl att det börjar bli ohälsosamt när man mer planerar för att dricka alkohol än att dricka eller smaka på ett gott vin till god mat.

Tyvärr är det inte alltid så vanligt att man vid vinprovningar även har möjlighet att spotta. Man blir ju inte bättre provare om man dessutom har fått i sig en massa alkohol alla sinnen trubbas ju av då så jag skulle fördra om det blevmer en regel än undantag att använda spottkopp.

Sen finns det nog en mycket djup rotad företeelse i den svenska folksjälen att det är ett helgerån att slänga alkohol oavsett om man tycker om det eller inte.

Själv kan jag dricka ett glas vin när som helst under min fritid. Det är klart att bilkörning begränsar men att använda vin som måltidsdryck en vardagkväll har jag inga problem med. Tyvärr sker det väl inte så många gånger i vecka för matlagningen i sig är något sparsam.

Jag tror på den franska paradoxen - goda viner tillsammans med goda ostar - är en del av ett hälsosamt liv.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Expat-Tokyo
7/17/17, 11:11 PM
#21

Jag planerar själv i god tid i förväg vad jag skall dricka och mängden. Vi besöker ju trots allt minst en stjärnrestaurang i veckan som accepterar BYOB. Och då vi har en omfattande vinkällare är ju utmaningen att förbereda precis RÄTT vin. Samt att ha backup ifall vinet är korkskadat, oxiderat eller har någon annan brist. Ibland går vi ut med "kranarna öppna" - det är också både givande och lärorikt. Att prova 20 sorters saké en kväll skapar god resonans i förståelsen för denna dryck. Samma med olika typer av vin. Livet är en skola, och som ivrigt flitiga studenter, så pluggar och tränat vi hårt och flitigt! Träningsvärken brukar dock dra sig åt huvudet :-)

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Pyttelite
7/19/17, 11:55 AM
#22

Tränar man med måtta slipper man träningsvärk och dessutom blir behållning bättre om du spottar. Du kan prova ännu mer om sinnerna inte redan tröttnat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Expat-Tokyo
8/18/17, 5:25 PM
#23

Självklart får man inte ont i huvudet om man dricker med måtta.

Men, det är ibland väldigt trevligt att vara omåttlig  🥳

Har under en dag tagit mig genom något hundratals viner på Salons des vins des Vignerons Indépendants i Paris. Då spottade jag. Men mina läppar och tänder var alldels svarta. Men, även om man spottar, så rinner det alltid ned några droppar i strupen. Hade inte vågat köra bil då. Men, en flaska av dagens godaste fynd avnjöts med stor glädje, pompa och ståt (=baguette och ost).

Jag väljer själv och jag njuter så mycket jag kan av tillvaron. Jag pekfingrar mig själv och försöker verkligen att inte pekfingra andra.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Pyttelite
8/19/17, 1:43 PM
#24

Måste varit en trevlig tillställning med såmånga viner. Det är intressant och givande med vinprovningar men ack så tröttande. Det är lätt att tappa koncentrationen med så många intryck. Jag tror på att vin främjar hälsan och även din fyndkombinationmed ost och vin. Vin är ett intresse, måltids- och sällskapsdryck. Vin knyter kontakter och är ett gott samtalsämne och främjar hälsan. Dom som inte gillar drycken får väl ägna sig åt annat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Expat-Tokyo
9/16/17, 5:42 PM
#25

Fotnot för den som inte redan googlat: Salons des vins des Vignerons Indépendants är en enorm konsumentinriktad vinmässa. Där ställer tusentals vinodlare ut sina bästa viner från sina bästa årgångar. Det betyder att 10.000-tals olika viner finns att smaka på en plats där man betalar ~€5 för entré och tillgång till ALLA viner. Mässan körs några ggr per år i Paris (samt i flera andra franska städer också). Dit borde man åka fler gånger!

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Pyttelite
9/17/17, 12:29 PM
#26

#25 Vignerons Indépendants är en sammanslutning för franska självägande vinbönder vars syfte är att värna om den Franska vinkulturen. Som medlem gäller att man utför hela processen själv från hantering av vinrankorna till färdigt butteljerat vin. Detta då till skillnad från t ex Champagnehus som köper upp druvor från odlare och där vinhusen själva producerar vinet med egna vinmakare.

  • Vill man läsa med om Vignerons Indépendants finns mer information i länken nedan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vignerons_ind%C3%A9pendants_de_France

Den som har varit på besök hos vinbönder i Frankrike känner igen symbolen som brukar finnas på en vinröd emaljerad skylt, en vinbonde som bär på en vintunna.

I Frankrike finns det många självägande vinbönder. Man brukar säga att antalet vinbönder i Alsace vida överskrider totala antalet vinbönder i Australien.

Huvudkontoret för Vignerons Indépendants ligger i Paris men som Expat-Tokyo skriver finns det lokala mässor för lokala vinmakare. Mässan i Paris visar prov från hela Frankrike och utvalda AOC:er.

  • Sammanslutningens hemsida:

https://www.vigneron-independant.com/

Datum för årets  Parismässa är 30:e November till 4:e December. I länken nedan kan man söka fram vilka vinbönder som är representerade från respektive AOC. (använd knappen Rechercher). Där kan man också få fram statistik på vilka viner som fått Medaljer.  Är man inte slängd i franska kan man ändå få ut en hel del information bara genom vinintresset. Vet inte om sidorna finns översatta till Engelska.

  • 39ème Salon des Vins des Vignerons Indépendants - Paris

https://www.vigneron-independant.com/39%C3%A8me-salon-des-vins-des-vignerons-ind%C3%A9pendants-paris

  • Twitter:

https://twitter.com/vigneronindep

Nu kanske inte all denna information egentligen passar under rubriken Vin för hälsan? men för den här typen av tillställningar gäller det inte att konsumera så mycket alkohol man kan på kortast tid och till billigast pris utan behållningen är att träffa vinbönder, smaka på olika typer av viner från olika terroirer och träffa andra som är lika intresserade av vin som man själv är.

Expat-Tokyo du får recensera ditt nästa mässbesök.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: