Annons:
Etikettermatdryckestipshelgerpremiärer
Läst 2193 ggr
jessR
2016-12-05 08:05

späda ut glögg med vin?

Hej! 

Som vanligt så tar systembolaget bort allt jag tycker är gott i sitt sortiment, och i år finns inte Tegners torra glögg längre som var mindre söt. Jag undrar då om det helt enkelt bara är att ta och späda ut vinglögg t ex blossa med lite mer rött vin för att få det lite mindre sött eller förändras hela smaken drastiskt? Någon som vet? 

Har svårt att dricka glögg när det känns som man sitter och häller i sig vin med ett kg socker i. Vet att jag kan ju göra min egen glögg men tänkte att detta kunde vara en smidig snabbvariant? :) Utan glögg vill man ju inte vara i december!

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Annons:
DesK
2016-12-05 08:17
#1

Jag tycker också att den vanliga glöggen är för söt. Därför blandar jag den med vanligt enkelt rödvin. Du får prova dig fram, vilken blandning du tycker passar dig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2016-12-05 08:18
#2

Du hittar ju i år Saturnus glögg med mindre socker i i de flesta butikerna art nr 96036-01 som bara har 107g socker/liter, tegners torra hade 115g. Men annars kan du ju spä ut med vin gärna ett fruktigt utan fatkaraktär, kan dock hända du måste krydda lite till då.

PS! Söker man på systembolagets hemsida verkar Tegners torra fortfarande finnas, kollar man butiker så finns den i 33butiker just nu så troligtvis kan du ju beställa just den sorten, brukar max ta 1v att beställa hem ifall den inte tar slut. Är den slut på Depån kan man dock be sin butik ta hem från annan butik (internleverans) ex. en butik i Göteborg har fler än 200st så där lär den inte ta slut de närmsta dagarna.

jessR
2016-12-05 08:27
#3

Tack för svar #1 och #2. Får testa mig fram helt enkelt :)  Jag försökte faktiskt prova att beställa Tegners glögg men enligt killen på systembolaget finns den inte och han förstår inte varför den finns kvar på hemsidan då den är helt ur sortimentet. 

Men då har jag ju Saturnus att prova också! Härligt!

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

DesK
2016-12-05 08:29
#4

#3 Du kan också testa årets glögg, den har lite mer syra i sig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2016-12-05 08:32
#5

Kollade killen saldot i butikerna? För som sagt det finns butiker som visar att de har den i webbsaldot (kan visserligen vara förra årets glögg de säljer ut men glögg brukar ju bara bli bättre med lagring). Ringde han isåfall butiken och kollade om de kunde skicka för det är ju jättelätt för butiken att ge det där lilla extra i form av internleverans vi gör det jätteofta på våran butik den enda extra arbetsinsatsen är att ringa butiken först och kolla att webbsaldot stämmer och be dem ställa undan varan tills de fått internordern.

(OBS! Under Jul och Nyårsveckan brukar inga butiker göra internleveranser)

jessR
2016-12-05 15:37
#6

Tusen tack för tipset Åsa S, nu ringde jag och de ska skicka mina flaskor internt! Hade aldrig kommit på det själv så vilken tur att jag gick in här och ställde frågan. Då får jag i alla fall detta år njuta av Tegners torra :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Annons:
Madde
2016-12-10 03:44
#7

#6: Vad kul att du fick tag i det glögg du ville ha. ☺️

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Upp till toppen
Annons: