Annons:
Etiketterspanienportugal
Läst 3288 ggr
punkmusic
11/20/16, 10:14 PM

Vin som inte finns på systembolaget

Hej! I helgen var jag på resturang och hittade ett fantastiskt gott och lättdrucket röd- samt vittvin.
Problemet är att jag inte kan hitta varken den röda eller vita varianten på systembolaget. Någon som vet hur jag lättast kan gå tillväga? 

Det heter Botanicum Ibericum Organic Red.
Vinet finns efter lite sökande på ett flertal restauranger runtom i sverige.

Annons:
Sindri
11/20/16, 10:57 PM
#1

Verkar vara Åbro som importerar det.
http://abro.se/produkter/list/bodegas_yuntero_botanicum_ibericum_organic_red
Då är det bara att ta reda på Åbros artikelnummer, gå till Systembolaget och fylla i en blankett så tar de hem vinet. Möjligt dock att du måste köpa en hel låda.
När jag frågade om en vara för flera år sedan så sade de att de kan ta hem i princip vad som helst, men leverantören bestämmer i vilka kvantiteter.

punkmusic
11/21/16, 12:17 AM
#2

#1 Jaha se där! 

Tack tack för hjälpen, då får jag hålla tummarna!

Madde
11/21/16, 7:12 AM
#3

#1: Visste inte heller att man kunde göra så. Hittade ett gott vin på en restaurang för något år sen som var supergott men att det just då inte fanns på systembolaget. Superbra tips om man verkligen gillar vinet. =) Även om man måste köpa en hel låda vin.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Åsa S
11/21/16, 8:12 AM
#4

Man går in på systembolagets hemsida. Scrolla ner på sidan och längst ner där klickar man på beställa dryck. Scrolla ner sidan en bit och klicka på fliken privatimport för att fylla i en offertförfrågan (detta gör man inte i butik numera). Du måste vara inloggad på ditt systembolagskonto för att fylla i offerten. Du fyller i all info du kan få tag på om vinet i blanketten och skickar till systembolaget. Systembolaget kontaktar ev. leverantör och frågar om de kan tänka sig att sälja till privatperson (leverantören får säga nej ifall han/hon enbart vill sälja till restauranger), om leverantören vill sälja så brukar de säga vilket minsta antalet är som man får köpa är + om det blir leveransavgifter el dyl. Sedan blir man kontaktad av systembolaget som säger vad det kommer kosta och vad minsta antal är man måste köpa och så kan man välja ifall man vill anta offerten eller ej.

Får man problem när man fyller i blanketten på hemsidan så kontaktar man systembolaget på kundservice via telefon, man brukar inte göra privatimportbeställningar i butik numera så jag tror an får mera strul ifall man går in i butik .

punkmusic
11/21/16, 4:10 PM
#5

#4 Tack så mycket för utförligt svar!

Upp till toppen
Annons: