Annons:
Etikettandra-drycker
Läst 2206 ggr
DesK
2016-10-25 16:45

Hemgjord glögg - recept

Det finns många recept på glögg. Ett ganska vanligt recept är den glögg som görs på svagdricka. Om du vill göra sådan glögg är det dags att sätta den. Faktum är att den blir godast om du gör den nu och dricker den först julen 2017. Så här gjorde jag igår:

6 l svagdricka

6 potatisar

2 kg socker

1/2 kg russin

50 g vanlig bakgäst

1 pkt hela nejlikor

1 pkt hela kardemummakärnor

1 påse hela pomeransskal

4 bitar hel kanel

Värm ca 1/2 l svagdricka till 37 grader. Smula ned jästen och rör om tills den har löst upp sig. Skala potatisarna och skiva dem tunt. Lägg dem i en 10 l hink, tillsätt russinen och fyll på med all svagdricka + den med den upplösta jästen i, krossa kryddorna lätt med en kavel eller tung stekpanna,. Tillsätt socker och kryddor i svagdrickan och rör om till sockret har löst upp sig. Sätt på lock och ställ vid ett element, eller i pannrum eller vira in hinken i en tjock filt och låt stå i 6 veckor. Sila och tappa upp på flaskor. Jag sparar svagdrickaflaskorna till detta. Diska hinken mycket noga och låt den vädra ut ordentligt. 

Tips för dem som inte vill ha så söt glögg, blanda lika delar glögg och enkelt rött vin, eller svart vinbärsdricka. 

Kom gärna med era tips på bra glöggrecept!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[helga21]
2016-10-26 08:09
#1

Är inte glögg gjort på vin?

DesK
2016-10-26 08:41
#2

#1 Det finns ju glögg och vinglögg och det skulle ju vara jättekonstigt om man har gjort den kategoriseringen om all glögg måste vara gjord på vin. Du kanske tänker på Glühwein?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[helga21]
2016-10-26 13:58
#3

Såg att EU ville förbjuda ordet glögg på allting som inte var vin eller som hade tillsatser som inte var vin.

DesK
2016-10-26 14:07
#4

Tror att EU gör något slags feltänk i detta fallet. Troligen har någon glad översättare översatt ordet glögg till ordet Glühwein på tyska, om de översätter så, så blir ju EUs tänk korrekt. Eftersom Glühwein innehåller ordet vin, fast på tyska (Wein). Glögg och Glühwein är dock inte riktigt samma sak, enligt min uppfattning. Allt detta bottnar i de urgamla tyska renhetslagarna som gäller för både vin och öl, där det är noga stipulerat att vin endast får innehålla druvjuice, vatten och jäst och öl endast humle, malt, vatten och jäst. Om detta lite konstiga EU-förslag går igenom, vet vi dock inte än.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[helga21]
2016-10-26 14:42
#5

Dessvärre så tänker ofta EU fel 😃

DesK
2016-11-26 16:03
#6

Vi provsmakade glöggen igår och den fick tummen upp. Inte riktigt så söt som tidigare år och rejält kryddig🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[rolnor]
2016-12-01 20:04
#7

Dom recept jag sett på vinglögg har det varit tinctura aromatica och hel kanel och vaniljstång i, sen rödvin och sprit. Vi använde labsprit, var på Astra för många år sedan. Vid serveringen hade vi ett metalnät över glöggrytan som vi hade spritindränkta brinnande sockerbitar på, det droppade ned smält karamelliserat socker i glöggen. Sagolikt gott, är ett recept från den akademiska världen i Stockholm tror jag. Vi serverade även rusin som legat i labsprit till, förädiskt gott.

Upp till toppen
Annons: