Annons:
Etikettmat-och-vin
Läst 2808 ggr
DesK
2016-10-22 11:29

Vin och mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här kan vi tipsa varandra om trevliga mat- och vinkombinationer🙂

Upptäckte att jag har några flaskor skumpa i mitt barskåp, så jag åkte till Fiskbilen och frågade vad som kunde passa till den här Cavan, som jag köpte via Allt om Mats vinklubb, förra julen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
DesK
2016-10-22 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Den kunnige och trevlige försäljaren föreslog till förrätt champagnemarinerad varmrökt lax och jag köpte även chili- och vitlökskryddad varmrökt lax. Till huvudrätt smörstekt hälleflundra, blandade smörsvängda bönor och sås gjord på smör, syrad grädde, kryddor och ca en dl av vinet, jag tillsatte även en liten skvätt vin till grönsakerna.

Detta blev alltså ett exklusivt fredagsmys för oss två. När vi räknade på priset, kom vi fram till att hela rasket kostade mindre, när vi gjorde det själva hemma, än vad det hade kostat per person på en fin restaurang. Kombinationen kan kännas som rätt mastig med så mycket smör och grädde, men den syrade grädden och Cavan lyfte det hela till att bli en mycket god och fräsch middag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Madde
2016-10-22 19:45
#2

Det både låter förträffligt och det ser gott ut. Jättekul att du fick så bra tips. 😀 Superkul tråd. Hur tillagade du maten?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

DesK
2016-10-22 20:11
#3

Det var enkel matlagning: Jag gjorde först en smörsås på syrad grädde, smör, vitlök, örtkrydda och chilikrydda från Spicemaster, lät allt koka ihop och hällde i ca en dl av Cavan strax innan servering. De blandade bönorna fick också en skvätt av Cavan och sist smörstekte jag hälleflundran. sedan sprang jag till bordet med det hela🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

landsbygdsbo
2016-10-29 22:52
#4

#3  Bara ett fel…jag har redan ätit 😉 Ser jättefint ut och smakade säker inte sämre…

TjockaBerta
2016-11-03 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Idag blev det italienskt och till det ett glas av en ny bekantskap Albali Reserva. Ett väldigt gott kryddigt vin som passade till rätten. 69:-✨

>>>Malum domesticum<<<

DesK
2016-11-07 10:02
#6

#5 Vill du berätta om vad det är på din tallrik?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
TjockaBerta
2016-11-07 14:34
#7

Det är ricottafyllda blandfärsbiffar med tomatsås och råstekt potatis samt sallad

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2016-11-07 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kalops med en god rioja ✨

>>>Malum domesticum<<<

DesK
2016-11-07 19:35
#9

TjockaBerta, tack för att du delar med dig. Dina bilder och beskrivningar är alltid inspirerande och trevliga🙂 Så roligt att du också här berättar om din mat och dryck 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TjockaBerta
2016-11-07 19:47
#10

#9

Jag är så glad att mina bidrag uppskattas 😊

>>>Malum domesticum<<<

landsbygdsbo
2016-11-08 10:32
#11

Just grytor drar nytta av att man använder vin.

Och, en riktigt välgjord rödvinssås m.m.m. till vilt exempelvis.

Fast av en flaska rödvin blir det ju knappt en deciliter sås när allt är kart 😭

Men smaken är himmelsk

TjockaBerta
2017-01-31 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Idag serverade jag fiskgryta med aioli och vitt bröd. Till det valde jag ett vin på box eftersom det gick åt lite till grytan också.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: