Annons:
Etikettövrigt
Läst 1638 ggr
Minnix
2016-10-21 01:18

Vad går du efter när du köper vin?

Jag tänkte bara för skojs skull kolla vad ni brukar gå efter/titta på när ni köper vin till fredagsmyset, middagen eller bara rent övrigt! Alltså, vad är viktigt för dig?

Annons:
Madde
2016-10-21 05:48
#1

Vilken bra frågeställning. Jag svarade annat då det beror på vad jag är ute efter för stunden. Ibland vill jag ha ett ekologiskt vin, ibland alkoholfritt, ibland något som passar till maträtten man ska äta. Sen brukar jag ge bort lite finare viner och då måste jag oxå be personalen om hjälp, men oftast om det är vitt vill jag att det ska vara torrt. Det får absolut inte vara ett söt vin.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

DesK
2016-10-21 08:52
#2

Det beror på, precis som Madde säger. Alkoholfritt finns alltid hemma, just för att våra gäster ska kunna välja det som passar dem bäst. Ekologiska viner väljer jag gärna, särskilt när vi får gäster som helst äter och dricker ekologiskt. Det vanligaste är att jag försöker välja vin som passar till maten vi ska äta. Till vissa maträtter kan det passa med lite sötma i vinet, men generellt tycker jag bäst om torra viner. Dock har jag blivit bjuden på fantastiska ädelsöta viner, några gånger 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
2016-10-21 14:52
#3

Jag tittar ofta på vilken druva det är + land för druvorna smakar lite olika beroende på vilket land det är.

TjockaBerta
2016-10-21 15:53
#4

Jag valde ekologiskt men faktum är att jag oftast väljer " eko och reko" som jag brukar kalla det. Dvs även rättvisemärkt.

>>>Malum domesticum<<<

Lillyrod
2016-10-21 19:36
#5

Jag håller med Åsa S. Druvsort och land kommer nog först men köper ofta ekologiskt om druvan stämmer.

Minnix
2016-10-24 13:51
#6

Intressant!! Jag dricker oftast rött och är väldigt noga med hur mycket socker/kolhydrater vinet innehåller eftersom jag äter enligt lchf. Jag brukar först kolla att det är mindre än 3kh/l, sen jämför jag smakklockorna och kollar vilket som är fylligt/fruktigt osv, och sen jämför jag jag priserna! Om sedan någon av flaskorna är ekologisk så väljer jag det! Uteslutningsmetoden helt enkelt!

Annons:
[helga21]
2016-10-24 13:54
#7

Utomlands så tittar jag på om flaskan är snygg och gör sig barskåpet  😃

Madde
2016-10-30 08:20
#8

#7: Tycker det är svårt att köpa ett gott vin när jag är utomlands. Där får man ju inte den information som vi har på systembolaget och på informationen för de rekommenderar vinet till olika maträtter och så kan man ju läsa om hur det smakar.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[helga21]
2016-10-30 12:40
#9

# 8 Nere i Tyskland för du ofta smaka på vinerna och avgöra om du tycker om dessa. Dessutom så finns information både på flaskor och bag in box.

landsbygdsbo
2016-10-30 13:22
#10

Jag har förmånen att vistas i vinproducerande länder rätt ofta.

Har ett par affärer jag använt i många år (producenter) Där köper jag en låda när jag passerar.

Sedan har jag en gammaldags jordkällare där jag gjort i ordning ett rack där flaskorna förvaras mörkt svalt och liggande.

Då är det lätt att hitta ett passande vin till rätt tillfälle.

På somrarna går mycket lätta moselviner, passar bra i värmen på altanen ;)

På vintern oftare tunga rödviner till vilt o grytor när snön yr runt knuten brrr

JazzBass
2016-11-10 14:33
#11

Det är nog en avvägning. Röstade ekologiskt för vi kör nästan enbart på det, dels för att slippa bekämpningsmedel osv. i vinerna, dels för att minska urvalet, men smakprofil och pris är också väldigt viktiga parametrar. Har väl några favoritviner, men jag är så nyfiken av naturen att jag ofta hellre provar nåt nytt istället för nåt jag köpt många gånger tidigare. Det vi köpt mest av på sistone är faktiskt en 0,25l flaska av en ekologisk sort som heter Mango Fango, kostar strax under 4 €. En sån flaska är lagom att avnjuta på två personer en mysig vardagskväll med lite god långlagrad gouda och hemkokt krusbärsmarmelad på vardagsrumsbordet. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[helga21]
2016-11-14 17:08
#12

Tror du att slipper bekämpningsmedel i vinet för att du köper ekologiskt så tror du fel. De sprutar de också men de måste ha ett intyg på att de har något angrepp.

Åsa S
2016-11-14 17:25
#13

Nej man sprutar inte kemiska bekämpningsmedel när man odlar ekologiskt däremot får man använda ekologiska och biologiska preparat ifall man får problem man får inte spruta i förebyggande syfte det får inte ens de som inte odlar ekologiskt. Luftföroreningar och föroreningar i marken tas dock upp både av ekologiska och icke ekologiska druvor.

Kan lägga till att det finns ett värre gift i vinet och det giftet heter alkohol. Innan man hunnit bli skadad av den ev lilla mängd växtgift som finns i vanligt vin har man redan dött av alkoholförgiftning. Som ett ex. i ett program varnades det för växtgifter i ett av de vanliga rödvinsboxarna men för att komma upp i det gränsvärde som finns måste man dricka 120liter av vinet i fråga, tror inte man lever efter att ha ens försökt dricka så mycket.

Annons:
[helga21]
2016-11-14 17:31
#14

# 13 Jag känner personer som åker på vinresor och de var  en tur till Italien till en ekologisk vingård där de talade om att så var fallet. Men jag håller med dig. Alkoholen torde utgöra en större fara.

Åsa S
2016-11-14 17:37
#15

Sprutar nån gård kemiska bekämpningmedel dvs såna som inte är godkända för ekologisk odling bör detta rapporteras till myndigheterna för då är de inte kvalificerade för EU:s ekologiska märkningar och detta räknas som bedrägeri. Såna medel som är godkända ex. svavel, såpa, neemolja, pyretrum och dyl. använder vi ju även i sverige i ekologisk odling.

JazzBass
2016-11-14 22:02
#16

#12 - Jag tror inte bekämpningsmedlena nödvändigtvis är speciellt skadliga i de doser man kan få i sig via vinet (eller via konventionellt odlade grönsaker och frukter rent generellt), men jag tror på ekologisk produktion som det mest hållbara alternativet i långa loppet, och stöder mer än gärna all ekologisk produktion. Det är lite samma sak som med tillsatsämnen i mat; jag vill inte heller stoppa i mig en massa ofta onödiga ämnen bara för att de inte har kunnat bevisas skadliga i de mängder som används. Finns det produkter utan de tillsatsämnen jag vill undvika (inte alla) väljer jag hellre dem.

Nuförtiden är också urvalet ekologiska viner riktigt bra, så även om man sållar bort de icke-ekologiska finns det många mycket bra viner kvar att välja mellan, åtminstone i Alkos sortiment här i Finland. Jag är en sån som annars kan stå en kvart framför vinhyllan och fundera vilken flaska jag ska köpa, så att begränsa sig på det här viset snabbar upp handlandet en aning. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

landsbygdsbo
2016-11-26 11:56
#17

Det är ju ett välkänt faktum att de hälsorisker som rester av bekämpningsmedel utgör (inom regelverket) utgör risker som vida överklassas av de hälsofördelar som tillgången till frukt o grönsaker av hög kvalitet och till ett lågt pris utgör.

(🤓blev nog lite för  mycket utgör här, Ta en promenad runt kvarteret och snappa lite frisk luft)

Då så…

Då vin produceras av frukter så har naturligtvis vinproduktionen vunnit på de nya metoderna…

Ser du tillbaka till 50:talet i Sverige så såldes tomater styckevis, gurkan delades och blomkålen såldes uppbruten i buketter.

Gick man ut på lokal så fick man en matsked kokta konserverade morötter o ärtor tillsammans med sås potatis och en köttbit.

Centraleuropéer  var förtvivlade över utbudet av frukt, grönsaker och osötat bröd när de kom på besök.

Idag har vi, tack vare, eller på grund av det moderna jordbruket de grönsaks- o fruktdiskar vi  kan njuta av.

[helga21]
2016-11-26 13:05
#18

# 17 Visst är det så 😃

Upp till toppen
Annons: