Annons:
Etiketthemmagjort
Läst 11772 ggr
Minnix
2016-10-02 02:18

Vill göra äppelvin

Hallå alla glada och sura! Jag har länge velat ge mig på att bygga eget vin men att köpa vinsats kommer inte på fråga. Har fått två glasdamejeanner på 25L av min sambos pappa som vi tänkte använda och vi har köpt hävert, mätare och en hel uppsättning med konstiga saker nu… Hur som helst så har jag plockat en enorm mängd äpplen hos min mamma idag och jag tänkte försöka brygga äppelvin så fort jag får någon klarhet i allt detta! Äpplena är halvmogna, gröna och sura… är det någon som har ett beprövat recept så skulle jag tacksamt ta emot det! (Gärna en steg för steg förklaring till receptet oxå). Har googlat som en galning och alla recept är så olika och alla verkar göra på olika sätt… blir förvirrad!! Har en massa röda vinbär i frysen också som kanske går att blanda i? Kom gärna med tips! Tack på förhand!

Annons:
DesK
2016-10-02 16:28
#1

Tyvärr har jag inte något säkert recept i huvudet. Vi gjorde dock vin av flera sorter förra sensommaren, alla blev bra, utom en sats som inte jäste. Vi tror att det berodde på fel temperatur på vattnet, först för varmt, när vi hällde på det på frukten och sedan lite för kallt i rummet, där det stod på jäsning. 

Så länge du skär bort allt som är skadat och dåligt, så tror jag att du kan använda nästan vilket recept som helst. Riktig vinjäst, som du köper i en essensbutik är att föredra framför vanlig bagerijäst. Utöver det så är det jättenoga med att jäskärl och verktyg är riktigt rena.

Berätta gärna hur det går för dig!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Madde
2016-10-03 08:06
#2

#0: Jag aldrig själv gjort vin. Men det vore kul att veta hur du gör. Du har inte lust att dokumentera med bilder och text och sen att det får bli en artikel här inne. Kan ju vara så att fler är intresserade. Mvh Madde // Sajtvärd

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Minnix
2016-10-03 12:48
#3

Absolut!! Vin har blivit lite av ett intresse för mig och jag har hittills bara "samlat" på vin och försöker fylla mina vinställ i källaren, men att själv lyckas få fram olika smaker och producera eget skulle vara fantastiskt roligt! Så jag kommer att göra allt så noga som möjligt (men experimentera lite) och dokumentera allt! Har till och med köpt en anteckningsbok just för vintillverkningen. Jag och sambon drömmer stort, siktar på att bli odlare och egenföretagare i framtiden om vi lyckas tillverka något hahaha ;) Det mesta är inhandlat och äpplena är plockade så vilken dag som helst anländer jästen och lite andra ting så vi sätter nog igång före helgen! Får väl se vilket recept det blir dock…

Madde
2016-10-03 14:11
#4

#3: Jag har skickat ett meddelande till dig här på iFokus. =) Tänkte jag skickar det privat så får du möjlighet att läsa det för dig själv.

Det låter verkligen som du har en bra start för dokumentation. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[helga21]
2016-10-03 15:19
#5

Jag kan rekommendera Edelmans Vinbok. Den använde vi när vi gjorde sherry på äpplen.  http://www.pgw.se/edelmans-vinbok.html

DesK
2016-10-03 17:06
#6

#5 Tack för bra tips! 🙂 Blev sherryn god?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[helga21]
2016-10-03 22:26
#7

# 6 Ja den blev jättegod. Jag tror det var  1978 vi gjorde den och för 3-4 år sen så öppnade vi en flaska som vi hade kvar och den var toppen. Vi hällde över det i en karaff som står inne i vardagsrummet och smakar på vid högtidliga tillfällen.

Minnix
2016-10-04 14:32
#8

Tack för alla svar och tips! Jag tror att jag har hittat ett recept som jag kommer att utgå ifrån nu! 😃

Minnix
2016-10-09 19:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Recepten var lite si och så men efter mycket googlande, rådfrågande och eget förnuft så fick jag igång något! Hur bra det blir, det återstår att se. I garderoben har jag nu en damejeanne med 15-20L äppelvin med en liten touch av hallon, vinbär och lingon (mest för färgens skull). Fick lite problem med jäsningen då det bara pyste lite smått i jäsröret, men efter några dagar nu så räknade jag om, kollade anteckningar, jämförde recept och insåg att det var på tok för lite socker. Jästen hade ingen mat… 2kg socker senare bubblar det på och det ser ut att komma igång bra nu! Spännande spännande… (Bilden tagen när det var mycket mindre vätska i än vad det är nu)

[helga21]
2016-10-09 19:50
#10

Du har alltså inte pressat äpplen på saft utan använde skurit itu äpplen?

[helga21]
2016-10-09 19:55
#11

Vi gjorde också vin på vita druvor men vi tyckte inte det var så gott som det skull så flaskorna blev liggande och har legat i 38 år. I förrgår å öppnade min man en för att avgöra om det var  drickbart eller ej. Döm om vår förvåning då det smakade som en fin torr sherry. Alldeles för torrt för mig men inte odrickbart varje fall efter 38 år. 😃

Minnix
2016-10-11 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Oj, häftigt helga21!! Nej i de flesta äppelvinrecept stod det att man skulle ha äppelkoncentrat, äppelmust (men jag orkar inte åka till något bryggeri och har inget hemma att musta med) eller skära klyftor/skivor och hälla på hetvatten. Jag kokade dock en massa äpplen först och gjorde "äppelvatten" som jag sedan blandade med äpplena innan enzymer, socker, jäst och jästnärsalt tillsattes. Gjorde även en liten saft på vinbär, lingon och hallon för att få en finare färg än den traditionella guldfärgen på äppelvinet… som sagt, jag experimenterar! Idag silade vi bort äpplena och tillsatte mer socker. Nu får det jäsa färdigt i några veckor.

Minnix
2016-10-11 17:50
#13
Annons:
Minnix
2016-10-11 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Mycket bökigt när det är första gången… men nu jäser det i garderoben igen så jag tror inte att vi har förstört något iallafall!

DesK
2016-10-13 10:31
#15

Detta är så spännande! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Minnix
2016-10-24 14:02
#16

Vinet har snart stått i 3 veckor. Det bubblar ännu ifrån jäsröret så jäsningen fortsätter! Eftersom det är starkvin så kommer det att få stå minst fram till December, och sen får vi se om det ska jäsa ut av sig själv eller stoppas och få klarna fram till jul. 4 vaniljstänger ligger också och badar i damejeannen för jag hoppas på lite vaniljsmak! Ett gäng kanelstänger kommer att göra dem sällskap så småningom men jag har läst att just kanelstänger avger en otrevlig och barkig smak om man låter dem bada för länge före en omtappning.

Denna kommentar har tagits bort.
Minnix
2016-10-24 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Vanilj 😋

[helga21]
2016-10-24 16:50
#19

Starkvin framställ med hjälp av sprit. Tror att det starkaste du kan få är nog 13 % ör sen dö jästcellerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Starkvin

Minnix
2016-10-24 19:15
#20

Det finns särskild jäst som heter starkvinsjäst som klarar upp emot 18% men jag landar gärna på 13% :)

Annons:
Minnix
2016-10-24 19:18
#21

Det kan man köpa här (det är härifrån jag handlar) http://www.pgw.se/vinjast-starkvinsjast.html

[helga21]
2016-10-24 19:25
#22

# 21 Se där 😃

Minnix
2016-11-15 12:35
#23

Dags för uppdatering! Jag hade tänkt låta vinet jäsa ett par veckor till, men efter att en check med alkoholmätaren visade 14% så avbröt vi jäsningen nu! Jag vill inte ha starkare och kluckandet hade ändå börjat avta… så nu har vi tillsatt jässtopp och skakar ur kolsyran med jämna mellanrum så att vi kan tillsätta klarning. Klarningen blir tydligen mindre effektiv om det finns kvar kolsyra.

Minnix
2016-12-02 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Vinet har fått klarna i en vecka och ser riktigt fint ut! Vi har gjort en omtappning, tillsatt vaniljextract och lagt i kanelstänger. Nu måste vi köpa en mindre dunk eller två så att vi kan bulklagra innan det tappas upp på flaskor!

DesK
2016-12-02 21:08
#25

Waow, vad fint det ser ut! Ni kan lagra vinet på dunk, fram till dess ni börjar provsmaka vinet. Då bör ni tappa om det i mindre flaskor.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Minnix
2016-12-05 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Eftersom det helst inte ska vara någon luft i vinet så tänkte vi hälla upp det i två dunkar! Köpte en 10L och en 5L, men det gick inte att fylla hela 5L dunken så mellanrummet mellan vinet och toppen blev för stort! Så det fick bli 5 superfyllda flaskor och en dunk! Jag har smakat och waow… vilken jäkla fin smak av vanilj och kanel!! Ungefär som kivicks varm&kall fast torrare och mindre sött! Jag är grymt nöjd och med tiden kan det nog bara bli godare!! Mums!!

Madde
2016-12-10 12:19
#27

Vad roligt att det smakade bra. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: