Annons:
Etikettövriga-länder
Läst 2792 ggr
Aleya
9/23/16, 4:59 PM

Kirsberry

Jag är så löjligt förtjust i Kirsberry från Danmark. Det är ett vin/likör som är gjort av körsbär. Tycker att denna drycken passar bra att dricka av (kanske inte dock i stora mängder då det är sött) och även baka med så att kanske en kladdkaka får en liten extra smak av körsbär. Eller man kanske kan göra en god sås till efterrätter, har inte testat själv men det finns säkert någon som gjort det. Vad tycker ni om denna drycken?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
_Fisken
9/23/16, 5:19 PM
#1

Den är fånigt god.

Aleya
9/23/16, 5:25 PM
#2

#1 vad kul att fler gillar detta som vissa kallar typ vin/likör för äldre damer (eller tanter brukar dom säga) och yngre brukar inte uppskatta smaken. Vad brukar du dricka detta till då?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

_Fisken
9/23/16, 5:31 PM
#3

Den är faktiskt god som den är, men efter middag med kaffe till är inte helt fel.
Faktiskt har jag  funderat på om den är häftig tillsammans med pepparkakor….som komplement till glögg-tider som kommer?

Aleya
9/23/16, 5:38 PM
#4

#3 ja men jag tror den skulle passa perfekt till det. För den har ju som lite smak som glögg. Och jag tror inte den blir sämre i smaken om man värmer den lite.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
9/23/16, 5:40 PM
#5

Är längesedan jag drack det. Tyckte det var gott i liten mängd.  Kan absolut tänka mig att det passar till ost och pepparkakor.

Aleya
9/23/16, 6:10 PM
#6

#5 ingen dum idé. Vilken ost skulle du föreslå? Jag själv brukar ta ganska stark blåmögelost och pepparkakor. Men jag gillar ju ost så jag vill gärna höra din tanke.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
9/23/16, 6:25 PM
#7

Jag älskar stark och salt blåmögelost ;) En mogen camembert funkar också!

Madde
9/23/16, 10:41 PM
#8

Var tvungen att söka på Kirsberry för att kunna bilda mig en uppfattning om vad det är för något ni pratar om. Inget som jag själv har provat innan. Är det väldigt sött?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aleya
9/23/16, 11:01 PM
#9

#8 den är ganska söt. Men inte obehagligt söt som vissa likörer kan tenderar att vara. Men den smakar lite mandelkubb och choklad. Detta är mer en dryck som man ska dricka bara lite av och inte svepa på en kväll typ. Det är så jag uppfattar smaken.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

thomas 1956
9/24/16, 1:11 PM
#10

jo för sött för mig smakar socker binge

Honestyisdead
9/24/16, 1:28 PM
#11

#10 Vad är sockerbinge?

DesK
9/24/16, 1:52 PM
#12

#11 Det är nog ett påhittat ord. Nu är thomas 1956 avstängd från Vin.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
9/24/16, 1:54 PM
#13

#12 Ok 👍

Annons:
Lia
10/5/16, 1:00 PM
#14

Jag kan inte ens tänka på det utan att bli illamående… Men, ju mer smak av körsbär, desto värre är det för mig. Jag var tvungen att ta medicin när jag var liten med stark smak av körsbär, så sen dess har jag inte klarat av smaken alls.

TjockaBerta
10/5/16, 1:39 PM
#15

Jag tycker om Kirsberry. Gärna till kaffet istället för sherry.

>>>Malum domesticum<<<

Sarafiaklara
10/5/16, 4:10 PM
#16

#14 Jag är tvärtom och älskar allt som smakar körsbär däremot kan jag inte dricka vin som smakar som kaktus eller liknande för att det påminner om flytande mediciner jag fick som liten ;)

Aleya
10/5/16, 5:12 PM
#17

#14 synd. Som jag och apelsin och lakrits då. Det bara vänder sig i magen. Kan inte ens lukta på det. #15 den var intressant. Aldrig testat sherry tyvärr. Men jag kan tro att smakerna gifter sig. #16 ja mediciner man fick som barn var vidriga. Och det ska göras "godare" med en massa konstgjorda smaker. Ingen hit för mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: