Annons:
Etikettvinlagring-temperering
Läst 6162 ggr
Eda
7/2/16, 1:46 PM

Snabbkylning av vin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utomlands kan man i många länder få köpa kylda viner i butiker. När jag frågade Systembolaget varför de inte kunde sälja det i Sverige, fick jag till svar att eftersom de inte hade plats att sälja samtliga vita viner kylda skulle det bli orättvist mellan konkurrerande vinförsäljare.

Köper jag vitt vin eller rosévin som jag vill dricka/bjuda på samma dag brukar jag numera lägga i några djupfrysta jordgubbar, vindruvor eller hallon och det tycker jag fungerar bra. (Is gör att vinet blir blaskigt).

En vinkännare jag känner tyckte att det var en bra idé med undantag för årgångsviner och om den eventuella fruktsmaken skulle påverka smaken på vinet negativt. (Man måste dock akta så man inte gör vinet för kallt!)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
DesK
8/31/16, 7:41 PM
#1

Bra tips! Så har jag gjort i många år, det var min far som lärde mig detta🙂 Det är egentligen få viner som ska serveras så varma som vi har det inomhus. På Systembolagets hemsida finns en riktigt bra lista på vilka temperaturer som är bäst för olika viner.

http://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/fakta-om-dryck/vin/fakta-serveringstips/serveringstemperatur-for-vin/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Eda
9/2/16, 9:00 AM
#2

Bra tips!
Min svenska "munskänksväninna" säger att de flesta röda viner som det bjuds på i Sverige serveras för varma och de flesta vita viner för kalla!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
7/6/17, 5:24 PM
#4

Jag gillar när bubbel och vita viner är väl kylda. När sedan vinet har värmts upp får man andra smak -och doftförnimmelser.

Ett tips är att ha bubblet eller det vita vinet i kylen. Sätt på vinkylare så fort vinet är öppnat så att det håller kylan. Min favoritkylare är av märket VacuVin och finns billigast att köpa på Systembolaget. 

Det finns en modell för stilla vinter och en för standardstorlek och formatet för ett bubbelvin. Vi har alltid en av varje sort förberedda i frysen. 

Med hjälp av denna vinkyl går det relativt snabbt att kyla ner ett vin i rumstemperatur.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


DesK
7/6/17, 5:54 PM
#5

Hmm…….Vacuvin är ingen vinkylare det är en behållare som man vinmarinerar med, 

 https://www.cervera.se/produkt/instant-marinater-13-l?gclid=Cj0KEQjwv_fKBRCG8a3ao-OQuZ8BEiQAvpHp6AByiqe1qBoUg3yBAdICtZMAh-aisUakw55h2pfTxKIaAg048P8HAQ

Eller så är det en sådan här som drar ut luften ur vinflaskan, vilket ökar hållbarheten på vinet, när flaskan är öppnad

https://www.cervera.se/produkt/wine-saver-j-hook-svart?gclid=Cj0KEQjwv_fKBRCG8a3ao-OQuZ8BEiQAvpHp6C3z85gphLqK1JU8FYIlF6yBk16bQ3gY4QTOfvckonUaAhdn8P8HAQ

En vinkylare är en isolerad behållare, som man ställer ned vinflaskan i. Är det av äldre modell, så är den större och har plats för is runt flaskan

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pyttelite
7/6/17, 6:07 PM
#6

#5 Jag är ledsen DesK men du har tokfel!

VacuVin är ett inregistrerat varumärke som säljer många olika typer av produkter som t ex vinkylare både för stilla viner och för Mousserande. 

Dessa vinkylare finns att köpa på Systembolaget och är faktiskt billigare där än om man skulle gå till en traditionell butik som Cervera.

Här har du bildexemplet på en kombopaket från Cervera innehållande båda typerna av vinkylare som jag refererar till; 

https://www.cervera.se/produkt/vin-champagnekylare-classic

Här har du information om företaget inklusive dess historia;

http://vacuvin.com/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Madde
7/8/17, 9:56 PM
#7

Kanske skulle testa att ha i lite frusna bär nästa gång man dricker lite vin. Kan ju bli riktigt gott.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Plimme
7/8/17, 10:06 PM
#8

Frusna bär i Latour 1982?
Nej tack! 🤓
…kanske i farmors Boxvin, men inte en bra sak i någonting nära kvalitet.

…och Systemet säljer heller inte kylda öl…

Om man går in i en öl-vin-butik i ett mer FRITT (modernt? välutvecklat? framåtriktat?) land, så kan man alltid köpa perfekt kylda saker där (och har dessutom fler sorter att välja bland). Det handlar om 50-100 löpmetrar kylväggar (mer än vad som skulle krävas i en normal systembutik i det land där SB anser sig vara "Världens Bästa".) Ser det varje gång jag är ute och handlar alkoholhaltiga drycker, oavsett var jag är (utanför Skandinavien).

Har du inte också erfarit dessa underbara KUNDVÄNLIGA platser?

Intressant att SB påstår att de låter bli att leverara kundservice för att inte vara orättvisa mot leverantörerna… *ha-ha-ha* Skäms de aldrig?

Madde
7/8/17, 10:09 PM
#9

#8: Vem har sagt något om att ha frusna bär i Latour 1982?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

DesK
7/8/17, 10:11 PM
#10

#6 Då ber jag om ursäkt. Det har jag helt missat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Madde
7/8/17, 10:20 PM
#11

#8: Hur mycket tror du de skulle få höja priserna om de hade kylda varor på systembolaget? Det går ju åt el och inköp av kylar och så service på det.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Eda
7/9/17, 8:05 AM
#12

Sist jag köpte kallt vin i butik tror jag var på Jersey och de hade bara ett litet kylskåp, så det kan inte ha varit så dyrt.

Beträffande att vinet skulle ta smak av den djupfrysta frukten beror det på vilken frukt man väljer, djupfrysta vindruvor ger väldigt lite ”extrasmak” och går dessutom lätt att pilla bort och som jag skrev från början gällde inte rekommendationen årgångsviner!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Madde
7/9/17, 10:48 AM
#13

#12: Jag tänker mig att allt som ska vara kallt är kylt då kommer det bli dyrt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Pyttelite
7/10/17, 12:56 PM
#14

#10 Inga problem - skulle länkat direkt till produkterna i första notisen. 

Annars har du ju rätt i att en traditionell vinkylare brukar vara en behållare man ställer ner flaskan i typ ishink.

Den produkt jag länkat till - finns en del varianter från andra företag också -  fungerar mycket bra och tar inte så stor plats i frysen så den kan alltid vara där beredd :)

Annars när det gäller vin tycker jag om vinprovningar men jag dricker också vin som sällskaps- och måltidsdryck så visst kan det vara festligt med lite frusna bär i välkomstdrinken en varm sommardag.

Vill man testa lite hur man kan påverka smaken på samma vin men med olika "tilltugg" kan man välja tillbehör efter våra grundsmaker, typ sött, surt, beskt, salt och umami.

Samma vin ger en helt annan smakupplevelse beroende på tilltugget.  Den kunskapen kan man ta till sig när det gäller att kombinera mat och vin.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Expat-Tokyo
7/17/17, 11:18 PM
#15

Meh! Att kyla falukorv på ICA kostar inte mer än att kyla vin på ett SB. Och Falukorven drar ju inte iväg prismässigt… samma sak med kyld Coca Cola Zero på Konsum. Så varför skulle det kylda vinet eller den kylda ölen dra iväg rent prismässigt? Var är logiken där? Själv är jag helt klart beredd betala en extra 50-öring för kylda drycker. Ssk då det är varma sommardagar, eller man är på stress-iväg-födelsedagsfest och har missat förbereda. Skrattade så jag nästan satte i halsen åt Plimmes typiska kommentar: Skäms de aldrig ? :-)

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Pyttelite
7/19/17, 11:51 AM
#16

Njae det går nog inte helt att jämföra falukorv med öl/vin/sprit. Inga av varianterna är så mycket färskvara att de behöver kylas. Vet inte om jag skulle vilja äta rumslagrad falukorv. Nästa skillnad är att din matvaruaffär bestämmer på andra grunder än SB vilka varor som ska finnas tillgängliga. Om kyl och frys till glass och läskedryck tillhandahålls av tillverkare av respektive produkt hos din matvaruaffär med vissa restriktioner så är det inga problem. Det är det hos SB. Producenter betalar din affär för att få bästa exponering av sina varor om de ser att försäljningen ökar. Det är inte heller tillåtet hos SB. SB är en märklig företeelse ned sina egna regler - allt för att hjälpa oss medborgare i våra svåra beslut eller hur det nu var ..,


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Expat-Tokyo
8/18/17, 5:32 PM
#17

Det var inte rumstempad falukorv jag åsyftade, däremot att det inte rimligtvis kan kosta mer att kyla Falukorv jmf med vad det kostar att kyla öl.

Det är heller inte svårare att skapa "jämbördig exponering" i en hylla med kylning och dörr jmf med att göra det i en hylla utan kylning och utan dörr.

Handlar mer om vad man vill eller inte.

Att köpa in öl-, bubbel- och vitvinskylar kan inte heller, med någon rimlig argumentation, anses vara så kostsamt att det finns finansiella hinder för ett genomförande på SB.

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Minnix
10/5/17, 2:16 PM
#18

Frysta vindruvor ser både fint ut och kyler ner lagomt tycker jag :) dessutom så avger dom ingen direkt smak i vinet (som iofs oftast är tillverkat av druvor från början)

Pyttelite
10/28/17, 9:47 AM
#19

Här kommer två handfasta tips. 

https://www.nbcnews.com/widget/video-embed/1011212355775

Obs! Glöm nu inte vinflaskan i frysen!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: