Annons:
Etiketthemmagjort
Läst 3002 ggr
BitteS
2008-02-14 23:42

Hemgjort vin.

Är det någon som gjort eget vin från grunden?

Gjorde maskrosvin en gång i min ungdom. Kniade maskrosblommor så jag blev less och fyllde på med rabarber som gick fortare att plocka, hi hi. Tålamodet var väl inte på topp. När det stått så länge som det skulle smakade det pest. Blev stående i källaren hos mamma tills de åtskilliga år senare skulle flytta från huset. Då hjälpte vi till att röja. Hittade då flaskorna och tänkte slänga dessa. På kul öppnade jag en flaska och provsmakade. KALASGOTT! Det hade säkert stått 15 år och lagrats.
En annan gång skulle jag sätta vin på små gula plommon som vi hade hinkvis av. Hittade ett recept och körde igång. Kunde tydligen inte läsa riktigt. Man skulle tillsätta socker med några dagars mellanrum. Jag läste dock inte hur mycket så jag hällde i allt socker dag ett, och sedan när det var dags för nästa såg jag att sockermängden skulle delats upp. Äsch då. Tillsätter lite mer socker så där på måfå. Med påföljd att det satte igång och jäsa och bubbla i över ett år innan det slutade upp. Vi hade bunken stod i tvättstugan till hösten efter innan det gick att hälla upp på flaskor. Nu är det snart 7 år sedan och vi har nu en gyllene, underbart god dryck att avnjuta. Det blev dock ett dessertvin som kommer fram vid festliga tillfällen och avnjuts i små doser.

Så så lyckat kan de bli trots att man misslyckas från start. Bara man ger saker lite tid att mogna så kan det bli bra i slutändan.

Annons:
[LenaB]
2008-02-15 15:15
#1

Där ser man! Dolda talanger i vinmakeri!Glad

Vh LenaB

Faxlin
2008-02-18 09:00
#2

Jag har gjort vin på vinbär en gång. Det vart intressant. Även jag kunde dricka det trotts att det vart rött. Och det gav ingen huvudvärk heller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[LenaB]
2008-02-18 09:18
#3

Jag har ingen erfarenhet alls av hemgjort vin. Hum jo kanske. Gjorde flädersaft och flaskorna blev stående i förrådet lite för länge!Glad Det smakade inget bra kan jag meddela. Bara att hälla bort.

Vh LenaB

Upp till toppen
Annons: