Annons:
Etikettvinlagring-temperering
Läst 2870 ggr
Bin555
2/24/09, 5:23 PM

Lagra vin hur vet man

Hej! Jag är ny här i forumet men är oerhört intresserad av vin och andra alkoholhaltiga drycker.

Jag undrar, hur vet man att det här är ett vin som kan lagras om den enda information man har är etiketten? Har jag bolagets klockor så kan jag klura ut det men dem har man ju inte alltid.

Annons:
Hawknestgrove
2/24/09, 6:37 PM
#1

Du kan alltid nämna vinet här inne, det finns säkert dem som är duktiga på det.

Annars så är just bolagets hemsidor helt suveräna att lita på.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bin555
2/24/09, 7:50 PM
#2

Fast det blir ju lite svårt om man till exempel står i en butik utomlands.Skrattande Eller är det så att man helt sonika får lära sig vad de bra, duktiga vinproducenterna heter och vad de går för?

[mingdie]
2/25/09, 7:19 AM
#3

Det har inte så mycket med om vinproducenten är bra eller inte. Det beror på om vinet är gjort för att lagras eller inte. Fler och fler viner görs för att vara drickfärdiga direkt vilket är vad konsumenten efterfrågar. Samtidigt är det dyrt för producenten att sälja viner som måste lagras.

Tyvärr innebär det att vinerna börjar likna varandra oberoende var dom görs. Det blir viner med mycket smak och lite syra vilket betyder ett obalanserat vin som smakar saft. Dom tillverkas för den marknaden som inte bryr sig om hur vinet smakar utan vill bara ha ett glas vin för att koppla av efter dagens arbete.

Även bra vingårdar som till exempel Penfolds som har underbara viner tillverkar billiga saftviner för att folk vill ha det. Rawson Retreat är ett typiskt exempel.

Så om du vill veta vilka viner som kan lagras så får du försöka lära dig samt läsa vilka som är lämpade. Vissa druvor är mer lämpade än andra. På vitvinsidan har vi till exempel Sauvignon Blanc som skall drickas färskt och inte lagras medan ett bra Riesling kan lagras i många år. För kunde dom spanska rödvinerna oftast lagras länge men även där har det ändrats.

Hawknestgrove
2/25/09, 5:07 PM
#4

Ja där ser man, man lär sig så länge man lever. Trodde inte man kunde lagra Riesling alls!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bin555
2/26/09, 11:40 AM
#5

Tack och lov att man lär sig!

Och tack för informationen! Jag undrar också om det stämmer att ett rödvin med låg alkoholhalt (låg och låg, 12%) indikerar att det är ett moget vin? Ska väl lägga till att årgången var 1994 på det vinet som jag tänker på.

Upp till toppen
Annons: