Annons:
Etiketthemmagjort
Läst 8369 ggr
DesK
8/26/09, 10:16 PM

Hemgjort vin

Min erfarenhet av hemgjorda viner är rätt blandad.

De där vinsatserna man kan köpa är jag inte så värst imponerad av. Dessa funkar okej till vindrinkar med flera blanddrycker. Nu har jag inte testat alla, men i alla fall några vanliga vinsatser.

En mer positiv upplevelse tycker jag är de hemgjorda fruktvinerna som kan tillverkas av bär och frukter. Min erfarenhet är att just vinbär egentligen passar sämst som ensamfrukt/bär i vin. Medan äpplen, rönnbär, hallon och rabarber ger riktigt goda viner. Därför förstår jag inte varför vinbär heter vinbär på Svenska.

Någon som har några tankar ikring detta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Hawknestgrove
8/26/09, 10:42 PM
#1

Kanske för att de är i små klasar?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

DesK
8/27/09, 8:30 AM
#2

He he antagligen!  Glad

Förresten har jag hittat flera recept på potatisvin på nätet. Det sägs att det är gott. Är det någon som har provat att göra det?

Hemgjord sherry blir ju väldans bra, särskilt när den får stå och vila cirka ett år Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Hawknestgrove
8/27/09, 7:43 PM
#3

mja, jag kan säga, att jag gillade det inte något vidare. MEn smaken är ju olika. Prova?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

korseett
9/1/09, 10:23 PM
#4

Hum har precis fått ett hemgjort svartvinbärsvin av min väninna. Funkar det inte att dricka, så kan man göra glögg av det.

DesK
9/2/09, 8:17 AM
#5

#4 Det är min erfarenhet att vinbärsvin av både svarta eller röda vinbär mest passar till glögg eller andra drinkar. Som bordsvin tycker jag inte att det passar så bra. Kanske då möjligen till porterstek som man ju har svartvinbärssaft och gelé i, men har inte provat själv.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
9/4/09, 10:01 AM
#6

På Matlust skrivs just nu lite om rönnbär. Undrar om det går att göra vin på rönnbär eventuellt blandat med äpplen. Vad tror ni? (Jag har skrivit samma fråga där)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Hawknestgrove
9/7/09, 6:52 PM
#7

Ja rönnbären tror jag har dålig jäsningsförmåga, så det är nog bra om du blandar upp med äpplen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Loucar
9/9/09, 9:54 PM
#10

När jag var yngre (80-talet) hade mamma och pappa dels slånbärsvin från 60-talet det snodde man endast i nödfall då man inte tyckte det var så gott, sedan hade de äppelvin och det drack man som tjej mer än gärna.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

korseett
9/9/09, 10:16 PM
#11

#9 aha! ja jag fattade ingenting jag så dålig som jag är på vintillverkning så kunde du ha slagit i mig vad som helst haha

MonisN
10/22/09, 10:50 AM
#12

Förr (70-talet) var det inne att göra maskrosvin. Har ingen aning om det är lika "inne" fortfarande. Jag har aldrig gjort det. Någon som gör maskrosvin?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
10/22/09, 11:40 AM
#13

Välkommen hit MonisN du hittar en tråd om maskrosvin här.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: