Annons:
Etiketteraustraliennyazeeland
Läst 2038 ggr
[mingdie]
2009-11-09 02:19

Chambourcin

I helgen drack jag ett vin på en druva som jag aldrig hade provat förut. Chambourcin. Vinet var mörkt med mycket smak och doft. Det var ganska stramt med bra syra.

Fungerade utmärkt till steak sandwich på entrecote med pommes frites och grönsallad. En andra flaska beställdes in och avnjöts till efterätter, choklad kaka och tiramisu. Fungerade utmärkt.

Vingården heter Marsden Estate Marsden Estate

Här står det om druvan.  Chambourcin

Annons:
DesK
2009-11-09 09:24
#1

Spännande!  Glad
Jag kollar lite i Tyskland angående denna druva och återkommer.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-11-09 10:07
#2

Kul med info om en i alla fall för mig okänd druva. Den fanns inte ens med när jag sökte på bolaget olika druvsorter.

Låter som ett vin jag kan lära mig dricka när jag kommit lite längre på stegen och lärt mig dricka strama viner. Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[mingdie]
2009-11-09 10:57
#3

Det är alltid kul när man upptäcker något nytt. Det stod att det görs mycket i Tyskland så ni kanske hittar något där.

DesK
2009-11-09 13:03
#4

Nu har jag kollat runt lite så här kommer en liten sammanfattning av vad jag har hittat.

Chambourcin är en hybriddruva som framavlades 1963 av fransmannen Joannes Seyve (1900-1966). Druvan som är resistent mot svampangrepp kännetecknas av kraftig tillväxt och hög avkastning, men den kräver ett fuktigt och varmt klimat. Inom EU är Chambourcin inte tillåten för kvalitetsvin.
I Frankrike odlas druvan i Rhônedalen, men är inte ens tillåten att använda i lantvin (Vin de Pays).
Den odlas främst i USA, Australien, Schweiz och Vietnam. Chambourcin ger mörka och mycket aromatiska röda viner.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-11-09 14:05
#5

Bra info kan ju vara därför bolaget inte har den med bland sin druvinformation. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: