Annons:
Etiketthemmagjort
Läst 7841 ggr
[TrevorS]
7/27/10, 5:12 PM

Då har man satt igång och gör eget vin.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde saft för några dagar sedan och nu blir det vin av det. Blev lite allt förmycket saft som tur är. Blir roligt att testa göra vin för första gången.

Hittade receptet i en gammal vinbok från 70-talet.

Annons:
Hawknestgrove
7/27/10, 6:33 PM
#1

Grattis!!!! hoppas ddet kommer att smaka bra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[TrevorS]
7/27/10, 7:02 PM
#2

Det är bara den långa väntan kvar nu. Satt och funderade på 7-dagars och 30-dagars men valde en vanlig vinjäst. Måste få ihop till flaskor (därav mitt andra inlägg). Följer ett protokoll på alltihop så får vi hoppas att allt går som det ska gå. Första gången som sagt så man är lite nervös. Skrattande

Hawknestgrove
7/27/10, 7:31 PM
#3

Du får lägga receptet här! Du kokar alltså saft först! I en saftmaja!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[TrevorS]
7/27/10, 7:42 PM
#4

Jo precis, saftmajan är en bra uppfinning. 7-8 liter färst saft motsvarar 1 liter koncentrerad. Så det är som sagt stor skillnad. Jag ska bara först och främst vänta tills vinet blir klart först så jag kan ge ut mer exakt beskrivning och receptet om det kanske behövs ändras lite. Skrattande

Hawknestgrove
7/27/10, 9:24 PM
#5

ja jag köpte mig en saftmaja begagnad på Lord Nelson för 3 år sen.  Till saft. kokar upp utan socker och fryser in råsaften och tinar upp och kokar om med socker efterhand.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MariannE11
7/28/10, 2:47 AM
#6

blir spännande att följa…Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
[TrevorS]
7/28/10, 7:56 PM
#7

Jag frågade ett bryggforum de påstod att 10 liter saft från saftmaja är när man ska göra en mängd på 10 liter. Så de påstår att detta inte kommer att smaka något. Men det får vi se hur det blir när det är klart. Känner mig lite dum när man har ett recept på detta om det inte blir någon smak. Jag utalar mig när jag är klar om någon/några månader. Skrattande

MariannE11
7/28/10, 11:18 PM
#8

jag vågar inget säga… jag är bra på att dricka men inte att tillverka….Flört.. man lär sej bara om man gör ett försök….du blir snabbt proffs… tar det 1-2 månader alltså innan det är klart?..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
7/28/10, 11:38 PM
#9

ska bli kul att höra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[TrevorS]
7/29/10, 1:28 AM
#10

#8. Det beror på vad man har i för jäst och jäsningstiden kan variera som jag förstår det. Sockret ska förvandlas till alkohol när det är klart slutar det att jäsa och det är klart för att tappas över för att inte få med bottensats, ev klarning och buteljering. Skrattande Det finns 7-dagarsvin men det ska tydligen inte vara gott, kortare blir inte heller gott. Man ska ha vanlig vinjäst i.

#9. Tar ju som sagt lite tid, men kan komma med lite i händelseförloppet, idag har det börjat att puttra på lite och börja jäsa, så ska jag vänta i en vecka innan jag fyller på socker för första gången. Skrattande

MariannE11
7/29/10, 3:55 AM
#11

gott ska det vara… hoppas o tror att du får lön för mödan…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[TrevorS]
7/29/10, 10:57 AM
#12

#11. Man tjänar på det, än så länge har det bara kostat mig 21 kr med vinjäst och socker som jag inhandlat. Vattnet kommer ifrån kranen och bären har jag plockat själv. Så visst tjänar man på det.

har plockat äpplen också så jag tänkte göra nästa på äpplen. Tog några timmar att plockat till sig rätt mängd bara.

Hawknestgrove
7/29/10, 6:42 PM
#13

ja vem har bråttom?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[TrevorS]
7/29/10, 8:13 PM
#14

Jag har absolut inte bråttom, skulle få panik om jag var tidsbegränsad. Idag är det inte så mycket putt, har skakat lite för att få upp jäsningen och det kluckar lite mer som det ska göra. Jag är nästan exvalterad att jag ska fylla på med socker, min sambo vill mest att det ska bli klart, jag kan tyvärr inte sluta tjöta om det där vinet. Oskyldig

Hawknestgrove
7/30/10, 12:02 AM
#15

HAha den som väntar på något gott…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: